Toon posts:

Radeon 9100 single ramdac maar toch DVI+CRT tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Radeon 9100 van Club3d. Er zat geen DVI-analog converter bij, dus had ik hun daarover gemail. Toen kreeg ik als antwoord:

"Besides the Radeon 9100 is running with Signles Ramdac which only supports analog (CRT) and digital (DVI) connector only, not two analog connectors at the same time. "

Op de vraag of CRT + DVI wel tegelijk kunnen werken kreeg ik te horen:

"Yes it does"

Kan iemand mij uitleggen hoe het toch mogelijk is om met 1 ramdac CRT + DVI tegelijk te laten draaien maar niet CRT + CRT. Of is het zo dat er twee single ramdacs opzitten waarvan er eentje wel DVI, maar geen CRT ondersteunt?

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:38

Ozzi

??

je kan er ook nog een monitor met een DVI-D uitgang, dus met een digitaal signaal.
ik heb helaas ook maar 1 randac, weer te vroeg gekocht :'(

geen

Verwijderd

Topicstarter
Ozzi, bedoel je dat het alleen mogelijk is om een monitor met DVI-D aan te sluiten?

Verwijderd

Als ik het goed begrijp heb je een CRT en DVI uitgang en wil je twee CRT monitoren aansluiten? Dan koop je inderdaad gewoon een DVI->CRT omzettertje, werkt gegarandeerd.
Wat Club3d bedoeld is waarschijnlijk dat je niet twee CRT connectors OP je videokaart kunt hebben :?

• BasW
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 21:48

BasW

Non omnia possumus omnes

dat is niet waar, dat kan alleen bij een dvi-i uitgang, niet bij een dvi-d.

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

Verwijderd

Dat klopt, maar ik heb zelf ook een Club3d radeon 9100 en die heeft wel een DVI-I uitgang (zo eentje met een kruisje), ik neem dus aan dat de andere Club3d kaarten dat ook hebben :?
Afbeeldingslocatie: http://www.dell.com/images/global/topics/vectors/2000-dvi-002.gif

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het probleem ligt hier: ( :+ )

Een CRT is analoog. Het signaal dat de videokaart gebruikt is digitaal. Aangezien je CRT analoog is, moet dit naar analoge signalen worden omgezet. Hiervoor wordt de RAMDAC gebruikt. Bij een DVI aansluiting blijft het signaal digitaal. Dit wordt dus niet met een RAMDAC analoog gemaakt, vandaar dat je die bij DVI dus helemaal niet nodig hebt. Zodra je de DVI voor een analoge CRT wilt gebruiken, heb je een 2e RAMDAC nodig, omdat je analoge CRT niet met digitale signalen kan werken. Het moet hier dus weer naar analoge signalen worden omgezet maar je RAMDAC is in gebruik voor de 1ste CRT monitor

DVI wordt eigenlijk uitsluitend gebruikt voor TFT's omdat deze intern met digitale signalen werken. Het is in geval van een TFT dus compleet nutteloos om eerst het digtale signaal te converteren naar Analoog, wat in de TFT vervolgens weer omgezet kan worden naar Digitaal. Dit levert alleen maar kwaliteitsverlies op, wat overigens gering is volgens de diverse ervaringen hier. Daarom ontbreekt hij ook bij de DVI aansluiting (RAMDAC).

duidelijk? :Y)

Daarom kan je dus wel een TFT (DVI) in combinatie met een CRT tegelijk gebruiken maar niet 2 keer CRT, omdat je de 2e RAMDAC mist

Is dit duidelijk leesbaar of niet :?

mm, overal waar ik post vandaag wordt het stil... :?

[ Voor 72% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 18:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Is zeer goed leesbaar. Alleen een klein foutje als ik me niet vergis.

Het is in geval van een TFT dus compleet nutteloos om eerst het digtale signaal te converteren naar Analoog, wat in de TFT vervolgens weer omgezet kan worden naar analoog.<--dit moet volgens mij digitaal zijn

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 00:03:
Is zeer goed leesbaar. Alleen een klein foutje als ik me niet vergis.

Het is in geval van een TFT dus compleet nutteloos om eerst het digtale signaal te converteren naar Analoog, wat in de TFT vervolgens weer omgezet kan worden naar analoog.<--dit moet volgens mij digitaal zijn
Thx.. :)

Gewijzigd

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Het zal best dat de Radeon 9100 maar 1 ramdac heeft maar de radeon 9100 van CLub3d (die ik heb) kan toch echt twee CRT's aansturen (mbv DVI->CRT plug). Voor de zekerheid heb ik nog even in de handleiding gekeken en daar vond ik het volgende: Afbeeldingslocatie: http://cgi-bin.spaceports.com/~onlinux/radeon9100.jpg
Het kan dus echt gewoon hoor :)
Hier de link van het plaatje op leesbare grootte :P
http://cgi-bin.spaceports.com/~onlinux/radeon9100.jpg (kopieren, plakken in browser vereist, directe link werkt niet :? )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 11:11 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarschijnlijk heeft de Radeon 9100 er wel 2 maar is er bij de TS maar 1 aanspreekbaar. Want zonder 2 keer een RAMDAC kan jij geen 2 beeldschermen onafhangkelijk van elkaar gebruiken. Betreft het bij jou dan misschien ook alleen klonen?

Wat is dat voor een associale site die gelijk je startpagina wil wijzigen :r

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 16-03-2003 12:09 ]

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik heb hier net een Connect 3D 9100 aangeschaft, en ik heb ook problemen om de tweede uitgang analoog uit te sturen. Ik vrees dat ik dus bij mijn 9000 zal blijven.

Verwijderd

Charlie23 schreef op 16 maart 2003 @ 12:18:
Ik heb hier net een Connect 3D 9100 aangeschaft, en ik heb ook problemen om de tweede uitgang analoog uit te sturen. Ik vrees dat ik dus bij mijn 9000 zal blijven.
Jij doet een upgrade van een Radeon 9000 naar een Radeon 9100 :?

Volgens mij is het enige verschil tussen die kaarten de clocksnelheid, 250/250 VS 275/275, je hebt dus een nieuwe kaart gekocht voor 5 tot 10% performance winst :X

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 12:34 ]

Verwijderd

Ik heb even rondgekeken op het internet naar informatie over 9100 en wat bleek was voor mij erg verrassend. De radeon 9100 zou inderdaad een enkele ramdac hebben en wel 1 geklokt op 400 MHz.
Terwijl die Club3d die ik heb volgens de driver 350 MHz ramdac(s) heeft :?

Misschien heb ik gewoon een radeon 8500 core (die hebben wel 350 MHz ramdac) met een 9100 bios :P

Iemand een idee hoe ik kan controleren of ik twee ramdacs heb?

BTW Sorry voor de popup, gratis webspace, om het plaatje te zien moet je de link kopieren en in een browservenster plakken.

Verwijderd

Hé Charlie23, die Connect3d heeft ook een DVI-D connector (digitaal dus), dat gaat inderdaad niet werken. Zie dual-zip's verhaal ergens hierboven.
Dus voor de duidelijkheid:
Alleen Radeon 9100 met DVI-I connector kunnen twee CRT's aansturen!
Let daarop voor de aankoop en laat je geen DVI-D aansmeren!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 16:40 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 12:44:
Misschien heb ik gewoon een radeon 8500 core (die hebben wel 350 MHz ramdac) met een 9100 bios :P
8500 == 9100 :P

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2003 15:03 ]

Verwijderd

9100 != 8500
Afbeeldingslocatie: http://cgi-bin.spaceports.com/~onlinux/8500vs9100.bmp
enige echte hardwareverschil zit hem in de andere ramdac :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 00:12:
9100 != 8500
[afbeelding]
enige echte hardwareverschil zit hem in de andere ramdac :)
Het was toch gewoon een typenummer wijziging omdat men anders dacht dat de 8500 trager was dan de 9000 :?

Edit: dat plaatje werkt alleen als je copy+paste doet in een nieuw venster. Probeer m ergens anders te hosten :P

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 17-03-2003 15:06 ]

Verwijderd

Ik ben nu ook begonnen om eens dual monitor te proberen op mijn R9100.
Dus koop ik vanmiddag bij een winkeltje in de buurt een DVI -> CRT plug, en meteen viel me op dat er pinnetjes mistten op de DVI-poort. Maar goed, zal wel normaal zijn dacht ik, maar thuis wil de tweede CRT met geen mogelijkheid herkent worden.
Zo pissed als ik toen was heb ik alle forums op het internet doorzocht, uren lang, tot ik op de Ati site zelf de oplossing vond. Ati pagina 1 Ati pagina 2
DVI-I en DVI-D zijn niet de enige DVI-soorten, je hebt er nog veel meer, en ik blijk nu een DVI-A plug te hebben :(
Naja, ik ruil hem morgen wel om, maar mensen die problemen hebben met dual monitors kunnen denk ik het beste eerst eens naar hun DVI omzettertje kijken

De volgende plug heb je dus nodig
Afbeeldingslocatie: http://www.ksi.at/online-kataloge/kat8C/8C-975B/8975916.gif

P.S. Nou hopen dat het met het goede tussenstukje wel werkt :/

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Had de 9100 niet gekocht om m'n 9000 up te graden, maar omdat ik niet direct een 9000 kon krijgen, ik wou echter wel de dual-screen functie. Die blijkt dus niet te werken met twee analoge monitoren. Zal hem dan maar weer verkopen aan iemand die beter wil dan een GF4MX, maar geen GF4 Ti 4200 kan of wil betalen ;) .

Verwijderd

Hercules 3D Prophet FDX 8500 LE:

"Display on one or two screens (VGA/DVI) + simultaneous TV out"
Deze kaart heeft één ramdac.
De Radeon 9100 is gelijk aan de Radeon 8500.

"Echte" ATI kaarten, built bij ATI, hebben volgens mij twee ramdacs.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 21:11:
Hercules 3D Prophet FDX 8500 LE:

"Display on one or two screens (VGA/DVI) + simultaneous TV out"
Deze kaart heeft één ramdac.
De Radeon 9100 is gelijk aan de Radeon 8500.

"Echte" ATI kaarten, built bij ATI, hebben volgens mij twee ramdacs.
Ervaring hiermee? Ik heb deze kaart. Kan ik daar met een converter dan een 2e CRT aansluiten?

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Maar betekent 1 ramdac dat je wel TV-out EN een CRT-monitor tegelijk kan gebruiken?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 15:53:
Maar betekent 1 ramdac dat je wel TV-out EN een CRT-monitor tegelijk kan gebruiken?
Dat kan ik bevestigen, dat werkt 100% :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Werkt hier ook prima :)

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmmm,

Dit is mijn probleem dus ook!

--
Ik heb een Radeon 9100 van Connect 3D (128 MB) en twee CRT monitoren aangesloten.

De monitor die rechtstreeks op de VGA aansluiting zit doet het perfect, enkel de monitor die via het verloopstekkertje (DVI naar VGA) zit komt niet uit de standby (no signal).

De monitoren worden wel herkend door Windows en ook door de ATI drivers, onder het tabblad 'display' zijn beide monitoren ingesteld.

Ik heb al een ander verloopstekkertje geprobeerd en ook een andere monitor, maar dit had geen resultaat.
--

Het verloopstekkertje is een VGA naar DVI-A. Een verloopstekkertje van VGA naar DVI-I moet het probleem dus oplossen als ik bovenstaande goed begrijp? :D

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Peter Power schreef op 07 april 2003 @ 02:18:

Het verloopstekkertje is een VGA naar DVI-A. Een verloopstekkertje van VGA naar DVI-I moet het probleem dus oplossen als ik bovenstaande goed begrijp? :D
Ik zag inderdaad ook dat verschil met plus-en-min teken bij dat ene dingetje. Mijn stekkertje is ook een "minnetje" dus DVI-A. Ik heb echter een Radeon 8500 van Gigabyte, en daar werkt het wel mee :)
Pagina: 1