Planet blokkeert MSSQL

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op de site van Planet staat dat ze MSSQL op poort 1434 blokkeren tot nader order ivm slammer (vanaf 29-jan), maar ze blokkeren dus ook poort 1433/TCP. En die is nodig voor het kunnen benaderen van een SQL Server. Die slammer worm connect alleen naar 1434, niet naar 1433. Maar toch hebben ze die geblokkeerd..

2 van mijn collega's (ik ben de sysadmin) kunnen dus niet van thuis met hun Planet ADSL connecten naar onze SQL Servers.

Hoe kan ik ze dit duidelijk maken? Werkt er iemand bij Planet? Ik heb ze net gebeld, maar nadat ik mijn verhaal aan een of andere theemuts had uitgelegd die niets weet van netwerken, komt ze na tien minuten in de wacht te hebben staan terug met een verhaaltje dat ik dan mail.planet.nl moet invullen in Outlook.. :X want je kan geen mailserver draaien... doh!

Nog een keer uitgelegd, gaat ze me doorschakelen.. hoor ik vervolgens een kwartier niets meer..

Via welke kanalen zou ik dit op kunnen lossen? Kent iemand een admin bij Planet, of heeft iemand een andere suggestie? Ik kan een typmiep niet uitleggen dat ze een filter aan moet laten passen...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
heb je al een mailtje gestuurd naar hun helpdesk? als je gewoon het probleem uitlegt en vervolgens vertelt dat je hierdoor extra kosten moet maken oid?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
Ideetje om ze eerst een VPN op te laten zetten naar de server, en daarover heen te connecten naar de mssql-servers ?

• axis
/dev/null schreef op 06 March 2003 @ 17:33:
heb je al een mailtje gestuurd naar hun helpdesk? als je gewoon het probleem uitlegt en vervolgens vertelt dat je hierdoor extra kosten moet maken oid?
zal ik nu eens even doen... hopelijk heb ik dan binnen een maand antwoord :(
maar je weet het niet ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
gekkie schreef op 06 maart 2003 @ 17:36:
Ideetje om ze eerst een VPN op te laten zetten naar de server, en daarover heen te connecten naar de mssql-servers ?
Moet ik op een colocated machine routing and remote access gaan configureren, en ik heb daar niet eens ip-adressen over.. Zou op zich wel lukken, maar als het niet nodig is, liever niet.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
wie wil er nu rechstreeks naar zijn mssql server connecten via poort 1433/34 :? dat is gewoon ZEEEER gevaarlijk... (zie ook de bekende worm, die was succesvol omdat beheerder zoals de TS hun servers niet goed dicht hebben zitten

mssql2000 beheren via de mssql client via het internet is zon beetje wel een stomste wat je kan doen

tweakers zet toch ook niet zijn mysql poortjes open over het internet? nee psies ze zijn niet gek, zon beetje iedereen kan dan proberen in te loggen op die bakken..

heb je geen optie om die sql doos via terminal services te beheren?

A wise man's life is based around fuck you

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
zwelgje schreef op 06 March 2003 @ 17:50:
wie wil er nu rechstreeks naar zijn mssql server connecten via poort 1433/34 :? dat is gewoon ZEEEER gevaarlijk... (zie ook de bekende worm, die was succesvol omdat beheerder zoals de TS hun servers niet goed dicht hebben zitten

mssql2000 beheren via de mssql client via het internet is zon beetje wel een stomste wat je kan doen

tweakers zet toch ook niet zijn mysql poortjes open over het internet? nee psies ze zijn niet gek, zon beetje iedereen kan dan proberen in te loggen op die bakken..

Wat is dat nou weer voor onzin? Ik ken systeembeheerders en programmeurs ZAT die dat doen. Zoland name/pass combo of windows auth. niet bekend zijn kan het GEEN kwaad (mits je up-to-date bent met je patches (i.v.m. slammer e.d. ja)).

Waarom zou dat slecht zijn, en een Terminal Server open zetten goed? Dat is nog veel lijper als je het mij vraagt, want dan kan een potentiele "hacker" OVERAL bij i.pv. alleen je SQL server....

Just my $0.02

...maar weer effe on-topic: Ik zou voor VPN gaan (zoals eerder gesuggereerd)...

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 06-03-2003 17:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
kan je ze niet gewoon op een andere poort draaien :? Verder zou ik het ook afraden om je SQL server direct aan het internet te hangen eigenlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• axis
zwelgje schreef op 06 March 2003 @ 17:50:

Hoezo is dat gevaarlijk? die worm connect naar poort 1434.. komt niet door het filter heen. En ik denk dat ik de patches redelijk goed bijhoud..

Ik beheer de sql server ook niet met de sql client, maar met TS.. maar onze klanten moeten wel hun eigen database kunnen onderhouden.. En met welke client tool ze dat doen op hun eigen database moeten ze zelf weten..

Maar dat terzijde, vind ik het niet tof van planet dat ze die poorten blokkeren.

• Zwelgje
RobIII schreef op 06 March 2003 @ 17:54:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin? Ik ken systeembeheerders en programmeurs ZAT die dat doen. Zoland name/pass combo of windows auth. niet bekend zijn kan het GEEN kwaad (mits je up-to-date bent met je patches (i.v.m. slammer e.d. ja)).

Waarom zou dat slecht zijn, en een Terminal Server open zetten goed? Dat is nog veel lijper als je het mij vraagt, want dan kan een potentiele "hacker" OVERAL bij i.pv. alleen je SQL server....

Just my $0.02

...maar weer effe on-topic: Ik zou voor VPN gaan (zoals eerder gesuggereerd)...
als je toegang hebt tot de sql server kun je ook commando's uitvoeren OP de w2k server zelf...

tis maar dat je het weet,

naja over die systeembeheerders die het wel doen doe ik verder geen (krenkende) uitspraken

• axis
zwelgje schreef op 06 March 2003 @ 18:05:
[...]

als je toegang hebt tot de sql server kun je ook commando's uitvoeren OP de w2k server zelf...

tis maar dat je het weet,

naja over die systeembeheerders die het wel doen doe ik verder geen (krenkende) uitspraken
als je toegang hebt tot bijvoorbeeld de xp_cmdshell enzo wel ja.. maar daar heb je weer een administrator password voor nodig.. en hoe kom je daaraan? Ja hacken, maar goed..

• Zwelgje
axis schreef op 06 March 2003 @ 18:08:
[...]

als je toegang hebt tot bijvoorbeeld de xp_cmdshell enzo wel ja.. maar daar heb je weer een administrator password voor nodig.. en hoe kom je daaraan? Ja hacken, maar goed..
zat beheerders die nog steeds geen pass op hun 'sa' account hebben... triest maar waar

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ja ik weet het en dan vinden ze het gek dat andere het voor elkaar krijgen om de database weg te gooien.

Maar ja zonder SA pass

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

Kama

Aritifical Intelligenticus

Ik heb dus SQL Slammer en andere rotzooi op m'n SQL Server op m'n colo machine gehad, dat is geen pretje. Ik gebruikte die MSSQL client ook over het netwerk en dat gaat - mits goed gepatched - goed. (Tip: controleer versienummers van MSSQL NAdat je een SP hebt uitgevoerd, zodat je ook zeker weet dat dat gebeurd is!! :( )

Ik heb nu VPN draaien via RRAS, dat gaat prima. Je hebt er geen extra IP's oid voor nodig, aangezien je VPN gewoon een "lokaal" netwerk is. Configureren is geen probleem, gewoon wizardje laten lopen en klaar. MS SQL zit nu niet meer op TCP/IP, ik gebruik nu named pips met de client. Gaat prima.

Niels

Pagina: 1