[WinXP Prof] Geen UDMA mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Vanuit mijn OEM versie van Windows XP Home edition heb ik een upgrade uitgevoerd naar Windows XP Professional edition, beide met servicepack 1 geintegreerd op de CD-rom. Beide cd-roms zijn trouwens origineel van Microsoft met een geldige licentie. :)

In de home edition waren voor alle IDE-apparaten de UDMA modus actief. Ik heb de volgende apparaten in mijn PC:
- Primair master: Western Digital WD1200JB 120GB harddisk, 8MB cache, UDMA/5
- Primair slave: --
- Secundair master: Liteon LTR-52246s 52x52x24x cd-writer, UDMA/2
- Secundair slave: Pioneer 116T DVD-speler, UDMA/4

Vanaf het moment dat de Professional edition geinstalleerd is, worden alle apparaten aangesproken in PIO modus. Ik heb de installingen van de primaire en secundaire IDE-controller omgezet naar "DMA, indien beschikbaar", maar toch blijft PIO de maximale overdrachtsmodus.

Aangezien in de Home edition wel alles goed gaat, vermoed ik dat het een specifiek probleem met betrekking tot de Professional edition is. Wie kan mij verder helpen.

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Ik zag dit toevallig ook net bij mij precies hetzelfde bij harddisk pio en bij cdrw /dvd DMA mode 2/4

[ Voor 5% gewijzigd door tweak_freak op 06-03-2003 16:31 ]

• tweak_freak

tweak_freak

#######->

Ik weet echt niet wat dit is

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
tweak_freak schreef op 06 March 2003 @ 16:31:
Ik zag dit toevallig ook net bij mij precies hetzelfde bij harddisk pio en bij cdrw /dvd DMA mode 2/4
Bij mij worden alle apparaten in WinXP Pro in PIO modus aangesproken, ook de cd-brander en dvd-speler. In het lijstje heb ik de max. UDMA modus van het desbetreffende apparaat gezet, puur ter informatie. :)

Verwijderd

gebruik je een intel chipset op je mobo? Probeer dan eens http://www.intel.com/support/chipsets/iaa/

• tweak_freak

tweak_freak

#######->

op google staat ook nix

• tweak_freak

tweak_freak

#######->

ik heb op de ecs site gekeken en daar staan geen drivers voor XP maar wel voor 98 2000 mE
en die werken niet op XP pro

Verwijderd

Heb een soortgelijk problem, heb onlangs een WD 200 GB HD gekocht (8 MB cache)
Nou moest ik eerst XP met SP1 installeren om hem herkent te krijgen maar ondanks dat hij in de BIOS op DMA staat blijkt hij in Windows slechts met PIO2 te worden aangestuurd, en zelfs dan nog lijkt het wel of dat zelfs niet gehaald word
Gezien het feit dat zelfs een VCD compliant MPG file hakkelig afspeelt

Is er nou niemand die ons kan helpen?

• _pjotr_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-03-2024
Het is een bekend probleem. Windows XP schakelt UDMA uit voor een IDE kanaal als er een paar keer een probleempje is geweest met UDMA gebruik (en soms ook bij upgrades of andere harware). Om UDMA weer in te schakelen, verwijder je de betreffende IDE controller uit je hardware lijstje. Hierna start je je PC opnieuw op. Windows vindt / installeert de IDE controllers als nieuwe hardware, en UDMA is weer mogelijk. Het is een beetje omslachtig, maar volgens mij de enige manier om van die PIO modes af te komen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
Tweak_freak gebruik die Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit knop eens

Hmm ik zie dat dit een wat ouder topic is wat recentelijk is geschopt :(

[ Voor 78% gewijzigd door The-Source op 15-07-2003 12:24 . Reden: Zie edit ;) ]

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

@00 Gb schijf op primary controller gezet als slave met een 80 aderige kabel maar nog steeds meteen op PIO en dat terwijl de BIOS wel degelijk de schijf als DMA aanstuurd, bijkomende info, als ik ca 1 GB moet kopieren naar die schijf duurt het zeker 15 min, Sandra heeft minder dan 4Mbits gemeten en tijdens het kopieren is CPU gebruik 100%
Ik denk zelf dat de 48 bits LBA van Windows XP niet helemaal bugvrij is
Ben nergens een goede oplossing tegengekomen, helaas :-((

• The-Source
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 09:04:
200 Gb schijf op primary controller gezet als slave met een 80 aderige kabel maar nog steeds meteen op PIO en dat terwijl de BIOS wel degelijk de schijf als DMA aanstuurd, bijkomende info, als ik ca 1 GB moet kopieren naar die schijf duurt het zeker 15 min, Sandra heeft minder dan 4Mbits gemeten en tijdens het kopieren is CPU gebruik 100%
Ik denk zelf dat de 48 bits LBA van Windows XP niet helemaal bugvrij is
Ben nergens een goede oplossing tegengekomen, helaas :-((
Wat zegt je bios over de grootte van de schijf?
Hoe groot is hij in Windows?

Probeer de schijf eens uit je hardware profiel te verwijderen en kijk wat er gebeurt na een reboot.

Werkt dat niet:
• Installeer alle windows update die er iets mee te maken kunnen hebben (dus niet alleen critical updates maar ook recomended)
• Installeer dan de laatste Chipset drivers
• Update je BIOS

Na elke stap ff opnieuw opstarten en status controleren ;)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 18:23

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als het goed is heb je UDMA 66/100/133 drivers gekregen bij je MOBO. Op het moment dat je XP gaat installeren (booten van cd) krijg je de vraag: press f6 if you want to install thirdparty scsi drivers. Daar had je dat moeten doen. (Dus voor diegeen die dat alsnog wil doen, moet je opnieuw beginnen) Als je drivers niet hebt gekregen moet je ze downloaden.

• The-Source
Kabouterplop01 schreef op 28 July 2003 @ 11:36:
Als het goed is heb je UDMA 66/100/133 drivers gekregen bij je MOBO. Op het moment dat je XP gaat installeren (booten van cd) krijg je de vraag: press f6 if you want to install thirdparty scsi drivers. Daar had je dat moeten doen. (Dus voor diegeen die dat alsnog wil doen, moet je opnieuw beginnen) Als je drivers niet hebt gekregen moet je ze downloaden.
Dat geld alleen als je het aan een UDMA 100 controler hebt hangen (ik denk niet dat hij 133 heeft)
En dan moet deze controler ook door een losse chip aangestuurd worden.
Dus als hij maar 2 ide controlers heeft op zijn mobo dan is dat niet nodig.
En als dat wel nodig was geweest dan had hij niet door de installatie heen gekomen :P

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad;

BIOS detecteerde mijn schijven correct op UDMA, maar windows xp prof maakte er PIO modus van. Volgens mij waren er destijds hier op tweakers meer mensen met dit probleem en het is niet altijd simpelweg op te lossen door de juiste updates en drivers te installeren.

**) eerste wat je meestal moet proberen is om de device te verwijderen uit windows zoals -pjortr al aangeeft.

Ik heb het hiermee toen echter niet kunnen oplossen, leek mij een conflict ergens in het MOBO. Het is inmiddels te lang geleden zodat ik niet meer weet wat ik allemaal heb geprobeerd. Weet wel dat het veel was, want het heeft lang geduurd voordat ik het weg had.

Wat me toen opviel was dat dit probleem niet optrad als ik inplaats van de ACPI hall de standard hall gebruikte voor windows. Dit betekent dus effectief het uitschakelen van de ACPI (en niet alleen in het bios). Dus dat is uiteindelijk wat ik gedaan heb. Simpelweg de ACPI niet gebruiken in windows. Dit is wel een laatste redmiddel toen ik geen andere oplossing kon vinden. (had toch ook al ruzie met mijn audigy soundcard)

kan op 2 manieren.
1) simpelweg de driver in device manager vervangen door de standard driver. (pas op : in principe is hierbij geen weg terug!!)
2) opnieuw installeren van windows; druk als word gevraagd om thirdparty scsi drivers op F5 om een andere hall te kunnen selecteren (en selecteer standard hall)

Hopelijk heb je hier wat aan als je verder geen oplossing kunt vinden.

/edit : mijn systeem zodat je weet waarbij het optrad
Win XP pro, op Aopen AX45-8x max mobo met sis648 chipset, 512 MB PC3200, 9700 pro, audigy1 soundcard (soundcard is echt een kreng, gezien de problemen die deze geeft op de PCI bus)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 12:04 ]

Verwijderd

Als je een Intel chipset gebruikt kun je eens proberen de INF update te installeren
en als je een Via chipset gebruikt de 4in1 driver.... Succes

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Probeer dit eens :

Start regedit en maak een back-upje voor de zekerheid. Zoek daarna de volgende sleutel :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000x

000x is het nummer van de controller, bij mij was 0001 de secondary, en 0002 de primary controller. Zoek daar de de key(s) "MasterIdDataCheckSum" en/of "SlaveIdDataCheckSum" en verwijder de waarde die ingevuld staat bij de key. De drive(s) worden nu na het opstarten opnieuw gedecteerd en als het goed is op ultra-dma ingesteld. :)

Verwijderd

zal het eens proberen maarheb weinig vertrouwen want zelfs nadat ik hem op de primaire had aangesloten op longhorn en bij longhorn de primaire had verwijderd en weer opnieuw laten detecteren, kwam hij toch weer op PIO dit maal PIO4 ipv DMA4 zoals de BIOS beweert

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Zoals al eerder vermeld. Neem een floppy met de drivers van je UDMA/ UATA0 controller. Met je BIOS is alles OK. booten van CD en gelijk f6 voor third party indrukken. (op nieuw beginnen dus)

Verwijderd

\Kabouterplop01 ....
Ik heb deze suggestie destijds geprobeerd toen ik het probleem van TS had.
Zoals hierboven al aangegeven werkte dit bij mij toen niet.......

Kan me trouwens ook niet voorstellen waarom je (mits je kunt booten in je OS) de drivers voor je UDMA controller niet gewoon in windows zelf kunt updaten. Waarom perse een nieuwe installatie?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 09:14:
\Kabouterplop01 ....
Ik heb deze suggestie destijds geprobeerd toen ik het probleem van TS had.
Zoals hierboven al aangegeven werkte dit bij mij toen niet.......

Kan me trouwens ook niet voorstellen waarom je (mits je kunt booten in je OS) de drivers voor je UDMA controller niet gewoon in windows zelf kunt updaten. Waarom perse een nieuwe installatie?
En dat klopt dus. Of je die drivers nu met F6 installeert, of in Windows maakt niks uit. Feit blijft dat de correcte drivers geinstalleerd moeten worden, maar voor zover ik weet maakt het niet uit wanneer je dat doet. Wel als je een aparte IDE controller hebt (bv zo'n Promise ding) waarbij de drivers niet standaard geladen worden in Windows setup. Dan start je PC namelijk niet meer op...

Verwijderd

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0002]
"InfPath"="mshdc.inf"
"InfSection"="atapi_Inst_secondary"
"ProviderName"="Microsoft"
"DriverDateData"=hex:00,80,62,c5,c0,01,c1,01
"DriverDate"="7-1-2001"
"DriverVersion"="5.1.2600.1106"
"MatchingDeviceId"="secondary_ide_channel"
"DriverDesc"="Secondary IDE Channel"
"MasterDeviceType"=dword:00000002
"SlaveDeviceType"=dword:00000001
"MasterDeviceTimingMode"=dword:00002010
"MasterIdDataCheckSum"=dword:000223f2
"SlaveDeviceTimingMode"=dword:00010010 <= deze regel
"SlaveIdDataCheckSum"=dword:0001a90e
"SlaveDeviceDetectionTimeout"=dword:00000001
"UserSlaveDeviceTimingModeAllowed"=dword:ffffffff
"EnumPropPages32"="storprop.dll,IdePropPageProvider"
"MasterDeviceTimingModeAllowed"=dword:ffffffff
"SlaveDeviceTimingModeAllowed"=dword:ffffffff<= en deze
"UserMasterDeviceTimingModeAllowed"=dword:ffffffff

door de 2 aangegeven regels met deze waarde te zetten wordt het op UDMA5 gezet zet ze gelijk als de master sleutels en het is UDMA2

Verwijderd

\Danny_Toudi
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je precies wil zeggen/vragen met de bovenstaande post. Ik gok dat het samenhangt met de post van Nielson eerder, maar echt helder ben je niet.

Maar is het probleem hiermee opgelost (en ook nadat je aantal keer hebt gereboot)?

Verwijderd

Bovenstaande post was dus de oplossing voor het probleem van PIO ipv UDMA in windows (met correcte weergave in BIOS)
na 1 reboot wel moet nog kijken of het na herhaaldelijk rebooten ook nog zo blijft maar heb de sleutel gewoon geexporteerd, als Windows hem dan weer naar beneden schakelt, hoef ik slechts het .reg bestandje te dubbelklikken
Merk dat de HD wel degenlijk wat sneller is al houd het nog steeds niet over

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Omdat het niet via de "reguliere" IDE bus(sen) loopt. Als je boot zal je op een UATA/UDMA controller pas je schijf te zien krijgen en niet op het scherm waar het BIOS net je CD-ROM/DVD-ROM op je primary/secundary master/slave whatever heeft gevonden. Ik heb al heel wat keertjes nt 4. 5 en 5.01 geinstalleerd en 't is mij nog nooit gelukt zonder die bijv. promise drivers (misschien heb ik wel oude meuk, dat kan ook natuurlijk) 8)7
Pagina: 1