Toon posts:

[PC bouwen] Vereiste voor fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet voor iemand een totaal computersysteem bouwen. Het gaat om PC-kast, beeldscherm, muis, toetsenbord, internetaansluiting.. alles dus.

Ik weet de eisen nog niet helemaal, dit wordt over een week overlegt enzo, maar ik weet wel dat mevrouw een fotograaf is.. dus : digitale fotografie.
Ze is hier nog een leek in maar ik wil dus een mooi systeem bouwen waar zij ook mee aan de slag kan.

Kunnen jullie mij vertellen wat een slimme keuze is qua hardware wat voor een dingen hier inmoeten ?? of hebben jullie enige tips hiervoor ??

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:26
Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 15:52:
Hallo,

Ik moet voor iemand een totaal computersysteem bouwen. Het gaat om PC-kast, beeldscherm, muis, toetsenbord, internetaansluiting.. alles dus.
En ik néém aan dat er in die PC-kast nog iets komt te zitten.....
Ik weet de eisen nog niet helemaal, dit wordt over een week overlegt enzo, maar ik weet wel dat mevrouw een fotograaf is.. dus : digitale fotografie.
Ze is hier nog een leek in maar ik wil dus een mooi systeem bouwen waar zij ook mee aan de slag kan.

Kunnen jullie mij vertellen wat een slimme keuze is qua hardware wat voor een dingen hier inmoeten ?? of hebben jullie enige tips hiervoor ??
Vereisten voor digitale fotografie?
Tja, ik zou een internet CompactFlash card reader (of wat ze ook voor opslagmedia gebruikt) inbouwen voor het snel overzetten van foto's. Verder natuurlijk een goede printer (persoonlijk zou ik een Epson Stylus Photo nemen).

Qua processor maakt het niet echt uit. Fotobewerking kan ook op een P2-400, maar ik zou toch minimaal een P4-2Ghz pakken, en daarbij flink wat geheugen, zodat je veel foto's tegelijkertijd open kunt hebben staan.

Verder maakt het niet zoveel uit, meer persoonlijke eisen.

edit:
Owja, videokaart is voor foto's niet zo belangrijk, heb je geen 3D kaart voor nodig ofzo, maar ik zou wél een goede monitor kopen, het liefst een met zo'n inteligent oogje erbij wat zelf de kleurbalans goed afstelt

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

standaard pc met een bom geheugen en een vette monitor.
/edit een cardreader is idd ook handig.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 06 maart 2003 @ 15:57:
[...]

En ik néém aan dat er in die PC-kast nog iets komt te zitten.....

[...]

Vereisten voor digitale fotografie?
Tja, ik zou een internet CompactFlash card reader (of wat ze ook voor opslagmedia gebruikt) inbouwen voor het snel overzetten van foto's. Verder natuurlijk een goede printer (persoonlijk zou ik een Epson Stylus Photo nemen).

Qua processor maakt het niet echt uit. Fotobewerking kan ook op een P2-400, maar ik zou toch minimaal een P4-2Ghz pakken, en daarbij flink wat geheugen, zodat je veel foto's tegelijkertijd open kunt hebben staan.

Verder maakt het niet zoveel uit, meer persoonlijke eisen.

edit:

Owja, videokaart is voor foto's niet zo belangrijk, heb je geen 3D kaart voor nodig ofzo, maar ik zou wél een goede monitor kopen, het liefst een met zo'n inteligent oogje erbij wat zelf de kleurbalans goed afstelt
Haha, jah, inderdaad komt er wat in die kast te zitten ;)

Tnx voor je uitvoerige reply.. die printer had ik zelf nog geeneens aan gedacht.. ik heb die op de HCC beurs (ja, met die gele motor) in actie gezien.. pfff, verbluffend.

Aan hoeveel geheugen denk je ?? minimaal 512 of nog meer ??

Oja, wat bedoel je met een cardreader ? (ben er niet bekend mee)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 16:07 ]

Verwijderd

- Veel geheugen.
- Grote monitor (19" of hoger, met behoorlijke refreshrates).
- Goede 2D kaart (Matrox?).

- USB-aansluiting VOOROP de kast
- USB Cardreadertje

Optioneel:

- Foto printer? (zo eentje van HP, die direct ook smartmedia kan lezen)
- CDR-drive (foto's backupen, en photo-cd's/vcd maken voor haar fotos)
- Naast muis/keyboard, ook zo'n tablet ding (met zo'n pennetje)
- Scanner

/Edit: Als het alleen voor photo-editing is en een leek, waarom geen Mac? Die zijn daar heel geschikt voor, en Apple heeft een zeer goede naam in de publishing wereld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 16:13 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Zo, wij bedenken eventjes wat jij haar kan vertellen, zodat jij niet na hoeft te denken bij het snel geld verdienen :/

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

XanderH schreef op 06 March 2003 @ 15:57:
edit:

Het is maar wat je belangrijk noemt...

Kijk maar eens hier: nieuws: Beeldkwaliteit nader bekeken in round-up videokaarten

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:26
Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 16:07:
[...]

Haha, jah, inderdaad komt er wat in die kast te zitten ;)
:)
Tnx voor je uitvoerige reply.. die printer had ik zelf nog geeneens aan gedacht.. ik heb die op de HCC beurs (ja, met die gele motor) in actie gezien.. pfff, verbluffend.
Mijn vader heeft een oud model (750) en ook die print goed af. Ik vind het zelf hele fijne printertjes
Aan heveel geheugen denk je ?? minimaal 512 of nog meer ??
Ik zou zelf 1024 doen. Ik heb 512 en kom ook weleens in de problemen als ik iets van 50 high-resolution fotootjes wil openen
Oja, wat bedoel je met een cardreader ? (ben er niet bekend mee)
Dat is een apparaatje waar je geheugenkaartjes van je digitale fotocamera in kan stoppen.
Icey schreef op 06 March 2003 @ 16:10:
Zo, wij bedenken eventjes wat jij haar kan vertellen, zodat jij niet na hoeft te denken bij het snel geld verdienen :/
offtopic:
Ik bedenk dat eventjes ja, jij draagt volgens mij niet echt veel bij aan dit topic.
NOFI

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 16:09:
- Veel geheugen.
- Grote monitor (19" of hoger, met behoorlijke refreshrates).
- Goede 2D kaart (Matrox?).

- USB-aansluiting VOOROP de kast
- USB Cardreadertje

Optioneel:

- Foto printer? (zo eentje van HP, die direct ook smartmedia kan lezen)
- CDR-drive (foto's backupen, en photo-cd's/vcd maken voor haar fotos)
- Naast muis/keyboard, ook zo'n tablet ding (met zo'n pennetje)
- Scanner

/Edit: Als het alleen voor photo-editing is en een leek, waarom geen Mac? Die zijn daar heel geschikt voor, en Apple heeft een zeer goede naam in de publishing wereld.
Over het algemeen hetzelfde idee, maar ik denk niet dat ze gaan investeren in een tablet, of gigantisch 19 inch scherm...
Ik heb nu in de gaten dat je een goede VGA kaart nodig hebt, en een degelijk beelscherm... maar ik hou het binnen de perken...

Het ligt er net aan wat de mensen willen, nu dat ik weet dat ik veel geheugen moet hebben, met een degelijk beeldscherm, rond de 2 GHZ proc en een goede 2d kaart, kom ik al heel wat verder.

bedankt... Het is absoluut niet de bedoeling om het mezelf makkelijk te maken en jullie het lijstje te laten invullen, mijn doel was om te weten wat ervoor nodig was, als ik dit niet deed koos ik zo een GForce 4 TI ofzo voor de mensen ;) snap je...

Verwijderd

over die cardreader: ik zou geen externe nemen, een interne ligt niet in de weg, raak je niet kwijt, en ziet er beter uit.
http://www.sitecom.com/pr...p?product_id=143&grp_id=3
Afbeeldingslocatie: http://www.sitecom.com/product_image.php?product_id=143&size=small

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 21:22

Wok

Dakloos...

We kunnen zo nog alle kanten op. Het lijkt me handiger als je de wensen en eisen al weet en dat met name het budget. Kunnen we denk ik meer gericht advies geven. Wat algemene zaken die al genoemd zijn:

- Voldoende geheugen: 512 MB of meer
- Voldoende HDD-ruimte: 80 GB of meer
- Groot beeldscherm van goede kwaliteit: 19" of @ 1280x1024/960@85 Hz of meer
- Videokaart met goede 2D-kwaliteit: Matrox G550/ATi Radeon/etc...
- Om laatgenoemde twee componenten goed tot hun recht te laten: goede kwaliteit VGA-kabel (bij voorkeur een met BNC aansluiting)

Verder inderdaad ook wel handig:

- (interne) cardreader, bijvoorbeeld van Apacer: van CF tot SD en Memory Stick
- USB-aansluiting(en) voorop de kast.
- CD-brander

en natuurlijk een goede fotoprinter: Epson/Canon/(HP?). Zelf heb ik hele mooie afdrukken gezien van Epson printers.

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 06-03-2003 16:25 . Reden: printer vergeten... ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beeldbewerking?

Dan is de keuze niet moelijk. Gewoon een mac kopen met een lacie electon bleu monitor.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

en een goede 2D videokaart van Matrox of Ati...!

Ik zou niet voor een ander merk gaan omdat deze twee hun sporen al verdiend hebben op het gebied van 2D kwaliteit.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In plaats van na te denken wat er in zo'n kast zou moeten (een welke PC zal ik nemen is een 'verboden' topic) zou ik die mevrouw er maar eens op gaan wijzen dat bij PC's softwareprogramma's horen die ze dan ook nog onder de knie moet krijgen.

Daarnaast staat dit topic helemaal verkeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 06-03-2003 16:31 ]

ARME AOW’er

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Deze topic komt beter tot z'n recht in OH.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Heel goed scherm (en als je geen geld hebt voor ene dure TFT, koop dan beter een CRT dan een goedkope TFT - ikzelf heb de Philips 200T gekocht: zalig)
Heel goede videokaart (maar geen superdure 3D versneller, gewoon eentje die een goeie resolutie aankan)
USB & FireWire aansluitingen misschien zelfs IR & Bluetooth, of je een CF en andere mediaformatenreader nodig hebt twijfel ik aan -> iedere camera heeft zo'n kabeltje
Verder: goeie HD & printer
Eigenlijk een Apple (daar zit alles in)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik sluit me aan bij velen hier. Neem 1024mb ram, minimaal 80gb schijf, liefst met 8mb cache en natuurlijk 7200rpm. Qua video kun je het beste een Matrox of anders ATI nemen, natuurlijk met een degelijke (flatscreen!, en géén TFT) monitor. 17" of 19" maakt niet zo veel uit. Interne cardreader is handig.

Kast met front-usb is handig ja, maar zorg dan iig dat je een Asus of MSI bord neemt als je bijvoorbeeld kiest voor een AOpen H500A/H600A met front-usb.
Andere merken mobo's kunnen ook, maar das lastig aansluiten.

Succes met je keuze!

Verwijderd

Grappig.. heb vandaag net ook zoiets opgezet bij ons thuis.

Even over een printer, afhankelijk van budget kan je ook overwegen om voor een dye sublimation printer te gaan.
Zelf hebben wij de HiTi 630PL (http://www.hitouchimaging.com/) thuis, en kan je zeggen dat de kwaliteit ontzettend goed is (bijna gelijk aan echte printing services). Per foto is het goedkoper dan een inkjet printer. Nadeel is dat je vast zit aan de standaard foto formaat.
Als de fotograaf nog veel filmnegatieven rond heeft liggen, is het misschien ook leuk om een negatief/foto/dia scanner te kopen (HP photoscan S20 nu 375 euro bij de Makro)

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 20:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

athlonkmf schreef op 06 March 2003 @ 17:07:
Deze topic komt beter tot z'n recht in OH.

Misschien wel, maar hier gaat ie wel op slot.
De topicstarter heeft totaal geen onderzoek gedaan en verwacht dat wij maar even een leuke PC voor hem samenstellen.
Helaas. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.