Toon posts:

Gebruikersspecifieke images maken.. (RIS?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende 'probleem'

Bij mijn bedrijf hebben we een dikke 100 pc's van verschillende types (hardwareconfiguraties). Elke afdeling gebruikt ook weer een totaal andere softwareconfiguratie. Hierdoor wordt op de 'klasieke' manier Images maken steeds moeilijker en daarom willen we hier nu een nieuw systeempje voor bedenken.
Op dit moment maken/hebben we van elk (nieuw) type pc een standaard, cleane, image. Elke keer als er een pc opnieuw moet worden geinstalleerd wordt deze gebruikt en ook bij nieuwe pc's van hetzelfde type wordt deze image teruggezet.
Hierna komt het meeste tijdrovende werk: Het gebruikersspecifiek configureren van de pc (aangezien dit voor elke gebruiker verschillend is)

Nu mijn vraag:
Is er een manier om voor elke pc de originele configuratie terug te zetten maar dat er niet voor iedere pc een complete image van ruim 600MB wordt gemaakt. Hier zou namelijk ook weer een backupprocedure voor moeten komen wat teveel geld kost.

Mijn idee was om bijv. gebruik te maken van een huidige Windows2k server en RIS. Zo maak je al een aantal standaard 'images' die iig op elke pc kan worden geinstalleerd via het netwerk.
Maar is het ook mogelijk met een 1 of ander programma of manier gebruikersconfiguraties/instellingen/software te 'backuppen' en te restoren zodat dat gedeelte vrij klein blijft (ipv dus hele images te maken van elke pc).

Iemand een oplossing of een manier (mag ook totaal anders zijn). Als ik maar een geschikte manier vindt hiervoor.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
XP schijnt zijn gebruikers instellingen te kunnen kopieren naar een andere pc.

Zelf geen ervaring mee.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
uhm, zijn alle workstations ook windows2k? dan zou je gewoon met een goed profielbeheer kunnen werken dmv zwervende profielen. (die worden dus op de server opgeslagen) moet je wel even je medewerkers opvoeden en ervoor zorgen dat ze niet honderden mb's aan mp3tjes etc. in hun profiel zetten. Iedere keer als iemand inlogt wordt het profiel op de server gematched met het lokale profiel (indien aanwezig). als het nieuwer is haalt ie em bij de server op.

Op deze manier kun je workstations gewoon van een standaard install voorzien (welk zo geconfigureerd dat ie gebruik maakt van zwevende profielen natuurlijk..)

uhm, maar als je niet weet waar ik het over heb dan zou ik eerst even een cursusje netwerkbeheer bij meneer Gates gaan volgen, goed beheer is niet eenvoudig.

Een andere 'oplossing' die veel gebruikt wordt is het eenmalig aanmaken van ieder specifiek workstation (is dus 1 keer veel werk) en dan op de hd van dat workstation een 'hidden' partitie maken waarop de (ghost) image kan staan. Als iemand zijn systeem in puin helpt kun je zo de boel terugzetten. (ik doe meestal op c:\ het systeem en d:\ de 'mijn documenten' folder en profile. zo kun je c:\ gewoon ghosten en blijven de docs op d:\ bewaard.

Ik heb trouwens een diskette gemaakt met Ghost erop, bootable. als je nu een batch file maakt met alle instellingen is het niet meer dan een kwestie van disk erin / pc aan / image maken en klaar. terugzetten gaat net zo makkelijk met dezelfde diskette met een batchfile menuutje.

ik denk dat je dit topic beter in het Network topic kunt zetten?

[ Voor 42% gewijzigd door BuG2FiX op 06-03-2003 14:55 ]

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Klein detail:
...zwevende profielen...
Deze heten zweRRRRvende profielen (roaming profiles) - zoekt anders wel erg lastig bij Google enzo.

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
eh foutje, heb aangepast :s

zwevende profielen vind je waarschijnlijk in een coffeshop ofzo :D

[ Voor 57% gewijzigd door BuG2FiX op 06-03-2003 14:56 ]

• Smurff
  • Niet online
BuG2FiX schreef op 06 maart 2003 @ 14:55:
eh foutje, heb aangepast :s

zwevende profielen vind je waarschijnlijk in een coffeshop ofzo :D
Hier heb je niks aan als je een image wilt gebruiken voor alle je hard/software configuraties.

Ik zou een standaard image maken.
Dus de software die overal staat op de image meenemen.
Daarna sysprep draaien (moet je maar ff zoeken op technet)

en dan de andere software uitrollen via de AD dmv van Ou's

Verwijderd

Topicstarter
kun je dat laatste misschien nog een beetje beter uitleggen? globaal hoe en wat er dan gebeurd?

• Smurff
  • Niet online
je maakt installatie pakketjes van je software (msi pakketjes) die hang je aan een Ou middels een GPO als je dan lid bent van die Ou dan krijg je de software en anders niet.

Verwijderd

Topicstarter
euhmz... maar we draaien hier novell netware 3.2
Zijn zulke installatiepakketjes ook te maken en restoren via netware? dat zou namelijk dé oplossing zijn!
iig nu al bedankt voor je info! :)

• Smurff
  • Niet online
lol :)

sja ik weet nix van netware ;)
dus weet niet hoe dat gaat met software distributie maar het sysprep zou je nog wel kunnen gebruiken voor een basis installatie dan denk ik

Verwijderd

Topicstarter
okee laat maar... het schijnt te kunnen met de nieuwste ghost. alleen dan niet met de ("home") 2003 versie maar met de 7.5 corporate :D

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 16:28

Scraper

ErikJ

Netware kan dit doen door middel van zenworks, maar bij het horen van Netware 3.2 heb ik mijn vraagtekens of dat ook uberhaupt gaat werken :)
Pagina: 1