Ik vroeg me af of het mogelijk is om een prototype aan een bepaald type Element te plakken. Bijvoorbeeld alleen aan alle SELECT element of alle DIV element.
vb Select.
Ik weet dat het een beetje lelijk code is, maar het was even iets wat ik zo 1,2,3 bedacht. Nu zou je dus via
Zoiets dus, waarbij in iedere select de waarde op dezelfde manier als hierboven uit te lezen zou moeten zijn. Is dit mogelijk .. ?
vb Select.
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| // Aan ieder element een functie om de huidige waarde op te vragen, hangen for (strElementIndex in document.all) { objEl = document.getElementById(strElementIndex); if (objEl.tagName == 'SELECT') { objEl.getSelectedOption = function(strAttr) { return this.options[this.options.selectedIndex][strAttr]; } } } |
Ik weet dat het een beetje lelijk code is, maar het was even iets wat ik zo 1,2,3 bedacht. Nu zou je dus via
JavaScript:
de waarde van de geselecteerd optie uit kunnen lezen. Dit zelfde idee wil ik graag gebruiken maar nu dmv een prototype:1
| document.getElementById('selectId').getSelectedOption('value') |
JavaScript:
1
2
3
4
| SELECT.prototype.getSelectedOption = function(strAttr) { return this.options[this.options.selectedIndex][strAttr]; } |
Zoiets dus, waarbij in iedere select de waarde op dezelfde manier als hierboven uit te lezen zou moeten zijn. Is dit mogelijk .. ?