Toon posts:

[MSSQL] hoe backuppen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Een windows 2000 professional PC heeft de desktop engine draaien van mssql. Hierin draait een database, binnenkort een tweede!

Vraag:
Wat is nou de goede manier om deze databases dadelijk op een makkelijke manier te gaan back-uppen? Welke software heb ik daarvoor nodig? Worden de services automatisch gestopt of moet dat elke dag handmatig( 8)7 )?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik heb het gevoel dat dit toch wel is uit te vogelen met de handleiding/F1, www.microsoft.com/sql/techinfo en bijv. [google=howto backup mssql] of [google=backup sql server] :Y)

[google=schedule backup sql server] geeft ook wel wat leuks. Zoals http://www.dell.com/us/en/biz/topics/power_ps4q00-martin.htm

Je helpen met een goed backupschema etc. kan natuurlijk (al staan ook die in de search hier, dus kijk daar eerst even naar), maar de vraag zoals het staat is wel erg breed en volgens mij heel goed op te lossen door zelf even te gaan rondneuzen: dus loop bovenstaande eens na en stel eventueel vervolgvragen. Misschien is het dan trouwens handig om iets te zeggen over de grootte van je database etc. ;)

offtopic:
Zo zegt de topictitel niet zo gek veel: pak-em-beet "[MSSQL] hoe backuppen" is duidelijker dan "[MSSQL] wat is de beste manier...". Ik pas het dus even aan, een betere suggestie is natuurlijk van harte welkom :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

ik weet niet of je het programma MysqlFront kent maar dit is een programma die een mysql database dump kan maken dus. Dus crasht er wat dan hoef je alleen maar de dump terug te zetten en voila

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Crazy D

I think we should take a look.

MySqlFront is leuk, maar het gaat over MSSQL, Microsoft SQL Server dus.
Als je de volledige MSSQL hebt, heb je ook de tools erbij zoals de Enterprise Manager (als je de officiele cd hebt van MSSQL kun je die nog wel los installeren), daar vandaan kun je ook alles doen (en MySqlFront verbleekt daar behoorlijk bij...).

Exact expert nodig?

Verwijderd

ja klopt ik heb verkeerd gelezen dacht namelijk mysql, trouwens mysql doet niet onder voor mssql ! Veel stabieler

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 11:46:
ja klopt ik heb verkeerd gelezen dacht namelijk mysql, trouwens mysql doet niet onder voor mssql ! Veel stabieler
MySQL kan alleen niet echt genoeg om complexere database's op te draaien. Een paar tabellen is leuk maar volledig bedrijfssystemen in MySQL lijkt me nix. Daarom is MySQL vooral geschikt als webserver database. :)

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 08:58
Ik gebruik in mn netwerk Veritas Backup Exec, en daar zit ook een licentie bij voor een SQL-backup agent. Gaat prima. Kost alleen wel een paar centjes

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 11:46:
Discussie mysql vs. mssql is al vaak gevoerd, ze hebben beiden markt en zijn beiden niet slecht, maar het is geen eerlijke vergelijking aangezien mssql veeeeeel meer features heeft en daardoor ook niet echt een directe concurent is (als mysql perfect is voor je, is mssql waarschijnlijk een overkill), maar ik doelde met verbleken op de functionaliteit. De enterprise manager van mssql vergelijken met mysqlfront is word vergelijken met notepad (nah, ok, wordpad).
Maar goed dat is offtopic, het ging over backuppen van een mssql database.

Als je trouwens geen speciale logins en/of userroles hebt, is de meest eenvoudige manier om via de windows taakplanner een batchfile uit te voeren, die mssql service stopt, bestanden kopieert, en daarna de service weer start. Als je wel specifieke logins gebruikt kan dat ook wel maar is het iets trickyer om de database terug te zetten (die kun je nl. niet zomaar over de oude heenzetten, maar moet ge-attached worden, en dan kun je in de knoop komen met logins).

Als je de MSSQL server cd niet hebt, kun je volgens mij trouwens een demo downloaden van mssql waarin de enterprise manager zit, dan kun je daarmee vrij eenvoudig een job aanmaken die iedere nacht (oid) een backupje maakt.
Kan ook zonder de enterprise manager, je hebt de commandline tools tot je beschikking, en een backup job kun je op die manier ook aanmaken. Daarvoor verwijs ik dan wel even naar de microsoft site (msdn), aangezien ik moeilijk ff uit books online (de hellup van mssql) alles kan kopieeren-plakken.

[edit]
veritas is idd ook een optie, kost wat, maar dan heb je ook wat (en verlies van gegevens kan een stuk meer kosten dat dat stukje software).

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy D op 07-03-2003 13:20 ]

Exact expert nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 12:54:
Vraag:
Wat is nou de goede manier om deze databases dadelijk op een makkelijke manier te gaan back-uppen? Welke software heb ik daarvoor nodig? Worden de services automatisch gestopt of moet dat elke dag handmatig( 8)7 )?
sql.bat draaiend onder at, (of winat) om lunchtijd 12:30. Inhoud:

net stop "MSSQLSERVER"
copy c:\progra~1\micros~4\MSSQL\data\master.mdf \\fileserver\sharename\backup
copy c:\progra~1\micros~4\MSSQL\data\master.ldf \\fileserver\sharename\backup
net start "MSSQLSERVER"

En het belangrijkste van dit: GRATIS :)
Pagina: 1