Toon posts:

Chip Sony, evenkrachtig als 100 Pentium 4's? Playstation 3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net dit artikel http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/5310853.htm en ik vroeg me af in hoeverre dit geen broodje aap verhaal was. Het gaat hier over de nieuwe chip die is ontworpen en waar Sony onlangs patent op heeft aangevraagd. Het gaat om een chip voor in hun nieuwe Spelcomputer de PLaysation 3. Het gaat me dan met name om de quote:
....But Sony and its partners believe that if they can coordinate those processors at maximum efficiency, the PS 3 will be able to process a trillion math operations per second -- the equivalent of 100 Intel Pentium 4 chips and 1,000 times faster than processing power of the PS 2.
Ik zou zeggen als dit waar zou zijn, dan zou Sony zich toch meer moeten richten op het creeren van een divisie die de concurrentie met Intel en AMD zou aan moeten gaan. Juist omdat ze het alleen hebben over het gebruik van deze chip voor hun console doet mij vermoeden dat dit niet waar kan zijn.

Nog een quote:
With the PS 3, Sony will apparently put 72 processors on a single chip: eight PowerPC microprocessors, each of which controls eight auxiliary processors.
Kortom hoe kijken jullie naar deze ontwikkelingen?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Lijkt me fake. Kan gewoon niet, want dan zouden ze er instructies aan toe moeten voegen en bvb 10 jaar voorsprong op Intel en AMD (zoals je zelf al opmerkte) hebben.
Ik geloof er niks van dat het ineens zoveel sneller kan en al helemaal niet van Sony die "het er bij doen" en niet als bvb Intel veel reseachers hebben om een CPU te ontwerpen/ontwikkelen.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Hmmmm, leuk verhaal maar daar blijft het denk ik wel bij. Geloof er maar niet teveel van zou ik zeggen.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

InterCC schreef op 06 maart 2003 @ 12:30:
Lijkt me fake. Kan gewoon niet, want dan zouden ze er instructies aan toe moeten voegen en bvb 10 jaar voorsprong op Intel en AMD (zoals je zelf al opmerkte) hebben.
Ik geloof er niks van dat het ineens zoveel sneller kan en al helemaal niet van Sony die "het er bij doen" en niet als bvb Intel veel reseachers hebben om een CPU te ontwerpen/ontwikkelen.
instructies waar aan toe voegen :?

jullie vergeten ff een heel simpel detail
proccesoren maken die heel snel kunnen rekenen is geen probleem
het probleem van amd en intel is dat nog steeds compatibel moet zijn met een 8 bit processor van 15 jaar geleden.

het enige probleem is de oppervlakte die zo'n chip nodig heeft, en de yields
maar als ze niet steeds sneller hoeven te worden, kan dat best wel lukken

toen de ps2 net uit was kon hij zich kwa rekenkracht ook prima meten met de p3'ss van toen . enige probleem is om dat ding efficient te programeren, en daar zijn ze nu 3 jaar later nog steeds aan het verbeteren.

het efficient aansturen van zoveel processoren word nog veel ingewikkelder
vandaar ook that if they can coordinate those processors at maximum efficiency

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 06-03-2003 12:38 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het simpelweg onzin is of hij is in een zeer bepaald 'iets' 100x sneller. Bijv. 1 of andere vage berekening die toch niet de hele tijd wordt gebruikt, dus over het algemeen zal die gewoon gelijk presteren.
Net zoals bijv. Hyperthreading in sommige applicaties een enorme boost geeft maar in de praktijk maar enkele procenten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 06-03-2003 12:38 ]

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Lijkt me onmogenlijk met de hededagse technologie. De kracht van 100 P4 chips met zeker warmte uitstoot van een VIA C3 (hoe wil je het anders in een spelcomputer onderbrengen) op dit moment nog toekomst muziek, of ze kunnen al een chip op 0.001 NM maken :D

Wat wel zo kan zijn (zeer kleine kans) is dat ze bepaalde software zo geoptimaliseerd hebben dat deze softwarebewerking op een P4 100 keer zo langzaam gaat dan op hun proc. Maar ook dit lijkt me onwaarschijnlijk + dat alle software huizen hun games niet meer zo 123 kunnen poorten naar bijvoorbeeld de PC, wat nog altijd voor een groot gedeelte van de winst zorgt.

fake dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door ExcaliburDexter op 06-03-2003 12:41 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ExcaliburDexter schreef op 06 March 2003 @ 12:39:
Maar ook dit lijkt me onwaarschijnlijk + dat alle software huizen hun games niet meer zo 123 kunnen poorten naar bijvoorbeeld de PC, wat nog altijd voor een groot gedeelte van de winst zorgt.

fake dus :)
kan nu ook al niet.
het efficient programeren van de ps2 is nu al een hell.
bij ports moet 60-90% van de code herschreven worden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier weer mijn gebruikelijke instelling: eerst zien, dan geloven.

Ik geloof nog dat hij bijvoorbeeld 2x of 3x zo snel is, maar 10x zo snel begint al errug ongeloofwaardig te worden en dan beweert Sony nog 's 10x sneller dan wat ik ongeloofwaardig vind :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 17:01
Dit is echt weer typisch marketinggeblaat van Sony. Voor de release van de PS2 werd ook beweerd dat de PS2 1000x zo snel zou zijn als z'n voorganger.
Tenzij ze alien technology in hun nieuwe console gaan proppen ... lijkt me 10x zo snel realistischer ;)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het is trouwens niet alleen sony. tis een samenwerking van sony toshiba & IBM
en laten die nu al jaren ervaring hebben met powerpc chips :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
heuveltje schreef op 06 maart 2003 @ 12:49:
Het is trouwens niet alleen sony. tis een samenwerking van sony toshiba & IBM
en laten die nu al jaren ervaring hebben met powerpc chips :)

Jawel, maar ook PowerPC chips zijn niet 100x zo snel als een P4 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Uhm je rekent verkeerd
de totale chip bestaat eigenlijk uit 8 losse chips
elke chip bestaat weer uit een combinatie van 8 Nieuwe chips aangestuurd door 1 powerchip

dan heb je dus 64 rekenunits. die zouden dus +/- 1,5 keer zo snel moeten kunnen REKENEN als een p4. dus het enige wat telt is de alu, en al de andere shit die in een p4 zit(en de alu van de p4 is maar een HEEL klein gedeelte van de p4-die). hoeven die nieuwe chips niet te kunnen. dat word aangestuurd door die powerpc.

de grote valtrap van dit hele verhaal :
Om die 100 keer te halen moet je dus alle 8 groepen tegelijk op volle kracht aan het rekenen houden. en of ze dat voor elkaar krijgen is maar de vraag

dat zal ze best wel lukken in een nutteloze benchmark (megaflops testen)
de vraag is of ze de aansturing zo simpel/slim kunnen maken dat een normale programeur dat ook kan zonder dat ze 2 maanden aan het optimaliseren nodig hebben voor een simpele routine

[ Voor 45% gewijzigd door heuveltje op 06-03-2003 13:09 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Een P4 moet vanalles kunnen, ten eerste compatible zijn met de 80x86, ten tweede moet ie alle instructies ondersteunen om het ding zo veelzijdig mogelijk te maken.
Pak je zo'n Sony PS3 chip, het enige wat ie hoeft te doen is input van DVD speler, controller en grafische chipset te verwerken. Geen 80x86 oude zooi erachteraan, geen Windows OS en ook geen tiepmiep die dat ding voor MS Word gaat gebruiken. Logisch dat je met eenzelfde chipoppervlakte met dezelfde warmteontwikkeling meer kunt doen.

* _JGC_ vergelijkt het met een manusje van alles: je kunt van alles een beetje (Athlon, P4) of van een beetje heel veel (Playstation, Nintendo)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Er staat toch helemaal nergens in dat artikel dat die processor 1000 keer sneller is dan een P4 met Windows? Want dat is nu precies wat jij beweert. Omdat de P4 zogenaamd zoveel taken moet uitvoeren is de vergelijking niet goed. Ga maar eens een P4 draaien met een hele basis unix install en ga ze dan nog maar eens vergelijken. Bovendien draait een PS2 ook een OS, die zit dan wel in een ROM gebakken, maar het zit er echt in. Dat ze dan een heel efficient en klein OS kunnen maken is wat anders.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wannapuf schreef op 06 March 2003 @ 13:35:
Er staat toch helemaal nergens in dat artikel dat die processor 1000 keer sneller is dan een P4 met Windows? Want dat is nu precies wat jij beweert. Omdat de P4 zogenaamd zoveel taken moet uitvoeren is de vergelijking niet goed. Ga maar eens een P4 draaien met een hele basis unix install en ga ze dan nog maar eens vergelijken. Bovendien draait een PS2 ook een OS, die zit dan wel in een ROM gebakken, maar het zit er echt in. Dat ze dan een heel efficient en klein OS kunnen maken is wat anders.
eigenlijk zou het niks uit mogen maken, het gaat om megaflops. daar zou je niet zoveel last van alle extra functies en moeilijkheden van widows te maken hebbe :)

je zou gelijk kunnen hebben :)
maar eigenlijk weet ik dat nog niet zo zeker :)
tis denk ik een discussie punt waar een bios ophoud en een os begint :)

er zit een stukje bootstrap in wat kijkt of er een cd inzit en zoja die opstart.
maar ik zie eigenlijk niet in waarom je een os nodig zou hebben. alles is vanuit de game rechtstreeks aan te sturen middels vast staande protocollen. als er al sprake is van een os-achtig iets zou ik dat gewoon in die game meecoderen, dan kun je het altijd upgraden

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 06-03-2003 13:52 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Ja het zal eerder een uitgebreide BIOS zijn dan een OS. Maar je kan er bijvoorbeeld een AudioCD in stoppen, dan krijg je een interface waarmee je die kan afspelen. Verder kan je je memcards browsen en verschillende instellingen maken voor de machine. Of dit nou een klein OS-je is of een groot BIOS? Ik weet het eigenlijk niet zeker.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Wannapuf schreef op 06 March 2003 @ 16:28:
Ja het zal eerder een uitgebreide BIOS zijn dan een OS. Maar je kan er bijvoorbeeld een AudioCD in stoppen, dan krijg je een interface waarmee je die kan afspelen. Verder kan je je memcards browsen en verschillende instellingen maken voor de machine. Of dit nou een klein OS-je is of een groot BIOS? Ik weet het eigenlijk niet zeker.
Gewoon een Firm-OS denk ik.. een Operating system uit ROM-Chip.

Verwijderd

Wannapuf schreef op 06 March 2003 @ 13:35:
Nee, maar het punt van _JGC_ is dat de P4 op alles voorbereid moet zijn. Die moet aan allerhande standaarden voldoen, en iedere nutteloze instructie kunnen verwerken, en het liefst nog met een beetje prestatie. Als de P4 geoptimaliseerd kon worden voor één taak, dan zou hij in een geoptimaliseerde benchmark veel en veel sneller zijn.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 22:40

Sebastiaan

....

En in vergelijking met welke p4? Zomaar zeggen dat iets sneller is dan een p4 is leuk, maar geef dat ook aan in vergelijking met welke p4.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wannapuf schreef op 06 March 2003 @ 16:28:
dat zijn denk ik 2 verschillende dingen
er is de bootstrap/bios ding (die dat leuke ps2 logo geeft)

die zoekt of ie iets vind om van af te booten (ps2 cd)
en vind ie dat niet dat laad ie dat filemanage achtig proggie uit 1 of ander rommetje :)
seb_ schreef op 06 March 2003 @ 18:01:
En in vergelijking met welke p4? Zomaar zeggen dat iets sneller is dan een p4 is leuk, maar geef dat ook aan in vergelijking met welke p4.

Dat staat er toch ook |:(
PS 3 will be able to process a trillion math operations per second
en aangezien een processor alleen maar kan optellen.........

oeps niet goed gelezen :)

[ Voor 77% gewijzigd door heuveltje op 06-03-2003 19:45 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk weer zo'n overdrijving als dat de Geforce FX 3x sneller zou zijn dan de snelste Geforce 4.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die PS3 kan kennelijk simpele berekeningen in hoge mate parallel uitvoeren. Dat is heel leuk, maar een Pentium 4 is niet gemaakt om veel simpele parallele berekeningen te doen. Een Pentium 4 is gemaakt om complexe algemeen toepasbare programmacode zo snel mogelijk uit te voeren. Er zijn ook wel voorbeelden te noemen van relatief simpele DSP's die op bepaalde specifieke taken veel sneller zijn dan high-end general purpose processors zoals de P4.

De PS2 zou ook onwaarschijnlijk snel zijn. Volgens de quote in het artikel is ie nu opeens weer 10 keer zo traag als een P4.

Verwijderd

Op voorhand sluit ik niets uit. Het goede komt wel eens uit de lucht vallen, maar dan meestal wel met toeters en bellen, niet in één artikel.

Ze zouden dan echter nog wel aan goede koeling moeten werken denk ik. noise. :P
Pagina: 1