crossed/straight en convertor mogelijk??

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Uit diverse topics die ik hier met de search gevonden heb, begrijp ik dat aan de uplink poort van een switch/router/hub een crossed kabel moet, naar een gewone poort op de HUB die aangesloten moet worden.

Welnu, we hebben hier een Sweex Broadband 4 poorts switch en een gewone kabel liggen over drie verdiepingen heen en terug, van het type 'straight'. Het doel was deze aan te sluiten op een hub aldaar, zodat iedereen kan internetten. Dat wil dus vooralsnog niet.

Het is echter ook nogal een @#$(*@# werk om alsnog een crossed kabel over die hele afstand te leggen. Daarom: bestaan er convertors, zodat je de hub/switch voor de gek houdt voor wat betreft het type kabel? Ik stel me zo voor dat er best stekkertjes zijn waarvan je er dan twee aansluit om dit effect te bereiken. Of niet??

Alvast bedankt.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:13
ikzelf had toevallig EN een straight En een cross, heb een koppelstukje gehaald, en zodra je dus een str + cr aan elkaar maakt, heb je een lange crosskabel.

twee cr aan elkaar geeft weer een straight. en dat koppelstukje, ik meen iets vn 1 euro ofzo

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Eventjes wel iets vermelden over die koppelstukjes(voor 2 nw kabels aan elkaaar):

Deze koppelstukjes zijn NIET beschermd en hebben ook geen Twisted Pair in zich, daardoor hebben deze koppelstukjes een gigantisch dataverlies op een 100mb netwerk, op 10 merk je er niet veel van, maar 100 heb je toch een groot verlies!

Maar hoe is de situatie nou? staat die hub zo ver van de kabelmodem ofzo, waarom wil je die cross? maar niet de kabel overnieuw trekken.

Verwijderd

je kan toch gewoon effe je connecter er af knippen en een nieuwe er op zetten. En dan gewoon je draadjes wel goed er in zetten. Dat is een stuk makkelijker

• TromboneFreakus
Situatieschets:

Prive staan drie pc's, zo'n beetje boven elkaar. Op BG komt CHello het huis binnen en staat een pc, op 1e verd. staat een pc en de router en op de 2e verd. staat de 3e pc. Deze kunnen allemaal internetten.

Zakelijk staan twee pc's en een netwerkprinter. De kabel van de router naar de zaak loopt via de 2e verdieping en is netjes weggewerkt: totaal zo'n 45 meter straight kabel. Deze is aangesloten op de HUB in de zaak. Daar werkt het netwerk ook goed.

Als ik deze kabel op de uplink poort of op de 4e router poort aansluit, werkt het geheel niet. De zakelijke pc's krijgen geen IP toegewezen en kunnen niet pingen naar de router.

Terwijl volgens de handleiding (http://www.sweexeurope.co...ownloads/LB000020_ned.pdf) de WAN/Uplink poorten niet afhankelijk zijn van het type kabel: als de WAN met een type is aangesloten, dan is volgens de handleiding de andere poort - mits hetzelfde type kabel - uplink poort geworden.

Niet dus, vooralsnog.

Wat te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door TromboneFreakus op 06-03-2003 12:46 . Reden: kleine aanvulling ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:13
hmm, als ik zo het plaatje op blz 3 in de handleiding bekijk, en zo ff denk, ben ik van mening dat je kabel in ieder geval in de poort-4 van je router moet. Deze zou dan naar je hub-uplink moeten. en dat moet je even proberen, of dat cross of straight moet zijn...

Sometimes you need to plan for coincidence

• TromboneFreakus
Groentenboer schreef op 06 March 2003 @ 23:27:
hmm, als ik zo het plaatje op blz 3 in de handleiding bekijk, en zo ff denk, ben ik van mening dat je kabel in ieder geval in de poort-4 van je router moet. Deze zou dan naar je hub-uplink moeten. en dat moet je even proberen, of dat cross of straight moet zijn...
Ja, die handleiding blinkt uit in duidelijkheid inderdaad. Enerzijds staat er in vermeld dat er een uplink poort is, anderzijds zou je poort 4 moeten gebruiken...

Hoe dan ook, aansluiten op poort 4 geeft ook geen resultaat. Crossed aansluiten geeft colission op hub en geen licht op switch en straight aansluiten geeft colission op router.
Pagina: 1