mandrake, dhcpd ip overnemen?

Pagina: 1
Acties:

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ik heb een computer die als klein servertje in mijn netwerk staat. Hij is verantwoordelijk voor internet connection shraing. Hij krijg zijn ip adres van mijn isp via dhcp. Aleen als er dus nu het netwerk uitvliegt en 5 min later het netwerk het weer doet dan moet ik het netwerk weer restarten.

Is er geen optie waardoor hij bij verlies van het netwerk en het terugkeren naar de normal state hij zelf het netwerk niet kan herstarten ?

Misschien is mn vraag een beetje onduidelijk alleen het komt er anders op neer dat ik bijna dagelijks weer mn netwerk moet opstarten omdat mn eth1 down is. daar moet toch wel iets voor zijn.

Verwijderd

Je bent niet echt duidelijk in je post. Welk netwerk vlieft er uit ? Die van de isp of je interne netwerk ? Je kunt natuurlijk een scriptje maken dat controleert of je netwerk nog up is en die aanroepen via cron op gezette tijden.

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
het internet, niet het interne netwerk. Die valt soms 5 of 10 min. weg. Als het netwerk weer 'terug' komt dan doet mn eth1 het niet meer, dus netwerk restarten.

edit:
Hoe check je of je netwerk nog up is ?
if !eth1
# doe een netwerk restart

zoeits ?

[ Voor 29% gewijzigd door cemtex op 06-03-2003 12:18 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Als het goed is dan moet de DHCP client die Mandrake gebruikt na een tijdje weer zien dat het netwerk terug is, en dan opnieuw een IP aanvragen... Als het eruit ligt en je doet er niks aan, komt het dan vanzelf weer goed?

Als het wel vanzelf goed komt, maar het duurt gewoon te lang naar jouw smaak, dan kun je waarschijnlijk de configuratie van je DHCP client aanpassen en/of een andere DHCP client gebruiken.

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ik snap je verhaal, alleen het lullige wil dus dat het soms niet goed komt. Als er een 'normale' netwerk onder breking komt gaat het goed. Alleen soms dan is mn isp aan het fratsen en dan komt het niet goed, dan moet ik hem handmatig weer restarten (netwerk). Nou is hierboven ook al geopperd om een cronjob te maken om te kijken of het netwerk up is en dat leek me wel een goed idee maar hoe. Ben bezig geweest met google maar kwam niet veel voor mijn interesse tegen.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

edit:
Hoe check je of je netwerk nog up is ?
if !eth1
# doe een netwerk restart

* im_ik is in een goede bui vandaag:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

#Set the interface for testing
eth="eth1"

if [ "`ifconfig $eth | grep MTU | awk '{print $1}'`" = "UP" ]; then
        echo $0 ":" $eth "is up."
else
        echo $0 ":" $eth "is down."
        echo -n $0 ": Restarting network......."
        #/etc/init.d/dhcp-client restart
        echo "done."
fi

Als je het eve test...dan kan je het zo in een cron job je gooien + loggen... :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

cemtex schreef op 06 March 2003 @ 22:33:
Alleen soms dan is mn isp aan het fratsen en dan komt het niet goed, dan moet ik hem handmatig weer restarten (netwerk).
Weet je misschien precies wat je ISP doet dan? Of wat er fout gaat? Wat zijn de exacte symptomen? Heeft je interface geen IP meer? Is je interface niet meer up? Is je route-tabel verkeerd?

Wat is overigens "niet goedkomen"? Na 5 minuten niet, na een kwartier niet, of na een halve maand wachten ( ;) ) niet?
Nou is hierboven ook al geopperd om een cronjob te maken om te kijken of het netwerk up is en dat leek me wel een goed idee maar hoe.
Ja, maar het probleem is dat dat een workaround is, geen echte oplossing. Iets dat ikzelf pas zou gebruiken als al het andere niet werkt.

Verwijderd

volgens mij... wat ik uit het verhaal begrijp... is het probleem dat je een ander IP krijgt.. Waarschijnlijk heb je je volledige ip (van je isp dus) in je routingtable staan... Een reconnect (van je isp) zorgt er dus voor dat je een nieuw ip in je routingtables moet invoeren, en dan je netwerk restarten.. klopt??

Zet dan een iprange in je routingtable..

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
im_ik,
geweldig , dat ziet er veel belovend uit !

Deadinspace :
Met het netwerk niet meer goedkomen bedeol ik, volgens mij kreeg hij even geen ip waardoor de netwerk kaart down gaat. Wat ze precies bij mn isp aan het doen zijn weet ik niet . Alleen zit er een verschil in de onderbrekingen die ze hebben in het netwerk. De ene onderbreking kan wel herstelt worden en de andere totaal niet.

Beurdy:
Tja en das nou gek soms krijg ik wel een ander ip en vervolgens maanden lang hetzelfde .

Algemeen.
Soms als er een onderbreking is kan ik wel meel op halen maar heb geen http of als ik ga pingen krijgen destination host unreachable. Het is een beetje raar allemaal en ik heb het vermoeden dat ze er een beetje een potje van maken daar. Ik heb namelijk ook chello gehad en daar maakte het niet uit watvoor netwerk onderbreking er was maar de eth-kaart kwam altijd weer up ....

Verwijderd

Is het niet mogelijk om je lease time lager te zetten?
Anders gewoon static doen, of een crontabje mee laten draaien.
Niet zo mooi, maar werkt wel

Verwijderd

Er zijn een aantal clients voor dhcp. Twee daarvan (dhcpcd en dhclient) zijn vaak gebruikt. Als ik me goed herinner heeft dhclient de neiging er mee te stoppen op het moment dat er te lang/vaak geen response van de dhcp server komt. Maar dat kan ook andersom zijn. :)

Dus welke dhcp client gebruik jij en als je netwerk down is, is deze client dan nog actief of heeft je dhcp client het opgegeven en heeft zichzelf beeindigd waardoor de verbinding met je isp niet weer wordt hersteld?

Dat zou namelijk wel een verklaring kunnen zijn voor het wegvallen van je netwerk verbinding met je isp.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

cemtex schreef op 07 March 2003 @ 10:15:
Met het netwerk niet meer goedkomen bedeol ik, volgens mij kreeg hij even geen ip waardoor de netwerk kaart down gaat. Wat ze precies bij mn isp aan het doen zijn weet ik niet . Alleen zit er een verschil in de onderbrekingen die ze hebben in het netwerk. De ene onderbreking kan wel herstelt worden en de andere totaal niet.
Het zou nuttig zijn als je erachter kon komen wat er precies fout zit op zo'n moment. Als het weer foutgaat moet je eens de volgende dingen noteren:

* de output van ifconfig -a
* de output van route -n
* de inhoud van /etc/resolv.conf
* een process listing, zoals van bijvoorbeeld "ps auxf". Een process listing waarin alleen de draaiende DHCP client(s) zichtbaar zijn is ook goed.
Soms als er een onderbreking is kan ik wel meel op halen maar heb geen http of als ik ga pingen krijgen destination host unreachable.
Mail ophalen van? De mailserver van je provider, of iets externers? Als het de mailserver van je provider is, dan lijkt je routetabel me een goede kandidaat om naar te kijken.

Als je erachter bent welke DHCP client je draait, dan kun je kijken of die wat in je logs achterlaat btw, dat kan nuttige informatie bevatten, of je kunt misschien de DHCP client in debug of verbose mode draaien.
Pagina: 1