[bios] backdoor wachtwoorden disablen

Pagina: 1
Acties:

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 10:41

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

Topicstarter
Zoals de titel al zegt hebben we hier een probleem

Onze pc's die door leerlingen worden gebruikt zijn beveiligd met een reborn kaart.
Deze zorgt ervoor dat alle gedane veranderingen na een reset weer verdwenen zijn en niemand zo kan kl*ten op de computers. Dit werkt bijna perfect.

Nu zitten er in ons assorti ook een aantal computers van het merk tulip met award biossen erin. Deze zorgen voor problemen. Een aantal leerlingen weet via de backdoor passwoorden(bv AWARD_SW) in het bios te komen en zo de reborn kaarten buiten spel te zetten.

Nu vraag ik me af of er een manier is om deze backdoor wachtwoorden uit te schakelen. Het is namelijk erg vervelend als die pc steeds aan de hobbel zijn. Daar komt ook nog eens bij dat de leraren de leerlingen beschermen.

Iemand een idee hoe ik die wachtwoorden kan uitschakelen?

Mijn netwerkje

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij kan dit met het programma Modbin, helaas geen links voor handen maar dit moet voldoende informatie zijn voor een zoekactie op google. ;)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• RammY
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Ik ben bang dat je dan de hele bios moet aanpassen. Das dus ook nie echt een oplossing.

Deze advertentieplaats is te huur!

• ikker

ikker

Topicstarter
UPDATE:

Ik maak nu met awd822a.exe (award flash util) een back-up van het huidige bios wat ik opsla als een .bin file.
Met MODBIN.exe open ik nu die .bin file en kan je idd het wachtwoord aanpassen. Deze wijziging sla ik dan weer op in die .bin file
Met awd822a.exe zou ik deze weer terug moeten kunnen zetten nadat ik hem heb aangepast.

Hier gaat het dus fout. IPV van gewoon de .bin file terug te zetten krijg ik van het programma de volgende melding
The program file's part number does not match with your system
Het slaat alleen nergens op omdat de .binfile in eerste instantie gewoon uit de bioschip komt. Dus we komen dichterbij alleen nu nog over deze brug heen

Mijn netwerkje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Zoek ff op met welke switches je kunt forcen te flashen. Voor zover ik weet was het /nbl, kan het ook mis hebben ;)

• itsme
  • Niet online
ikker schreef op 06 maart 2003 @ 12:55:
UPDATE:

Ik maak nu met awd822a.exe (award flash util) een back-up van het huidige bios wat ik opsla als een .bin file.
Met MODBIN.exe open ik nu die .bin file en kan je idd het wachtwoord aanpassen. Deze wijziging sla ik dan weer op in die .bin file
Met awd822a.exe zou ik deze weer terug moeten kunnen zetten nadat ik hem heb aangepast.

Hier gaat het dus fout. IPV van gewoon de .bin file terug te zetten krijg ik van het programma de volgende melding

[...]

Het slaat alleen nergens op omdat de .binfile in eerste instantie gewoon uit de bioschip komt. Dus we komen dichterbij alleen nu nog over deze brug heen
Hmm nee dat slaat idd nergen op. Maar type er eens /? daar staat hoe je m kan force flashen.

Nog een andere oplossing die ik me nu net bedenk (mocht dit niet werken) is om met modbin de opties onzichtbaar te maken, als ze dan in de bios komen is er niets om te selecteren / veranderen (exit without saving wel laten staan natuurlijk ;) )
Waarschijnlijk moet je dan ook de defaults voor de bios in de bios file veranderen, je kunt dan immers zelf ook niet meer bij de opties.

Nog een ander aardigheidje als je toch aan het modden bent is om eens te kijken naar een EPA logo (Boot logo) als de PC aangaat zie je dat logo in beeld ipv energy (of compaq?).
Hierbij bestaat de mogelijkheid om kleine logo's maar ook fullscreenlogo's te gebruiken.

(ik heb hierover wel eens een en ander op t forum gepost, zoek maar eens op mijn nick icm award).

Kan t topic zelf niet meer vinden, ben nog even aan t zoeken ...

[ Voor 4% gewijzigd door itsme op 06-03-2003 13:17 ]

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• ikker

ikker

Topicstarter
its_me schreef op 06 March 2003 @ 13:10:
[...]

Hmm nee dat slaat idd nergen op. Maar type er eens /? daar staat hoe je m kan force flashen.

Nog een andere oplossing die ik me nu net bedenk (mocht dit niet werken) is om met modbin de opties onzichtbaar te maken, als ze dan in de bios komen is er niets om te selecteren / veranderen (exit without saving wel laten staan natuurlijk ;) )
Waarschijnlijk moet je dan ook de defaults voor de bios in de bios file veranderen, je kunt dan immers zelf ook niet meer bij de opties.

Nog een ander aardigheidje als je toch aan het modden bent is om eens te kijken naar een EPA logo (Boot logo) als de PC aangaat zie je dat logo in beeld ipv energy (of compaq?).
Hierbij bestaat de mogelijkheid om kleine logo's maar ook fullscreenlogo's te gebruiken.

(ik heb hierover wel eens een en ander op t forum gepost, zoek maar eens op mijn nick icm award).

Kan t topic zelf niet meer vinden, ben nog even aan t zoeken ...
Waar bedoel je pcies? als ik dat in awd822a.exe doe kan hij geen bestanden vinden. In modbin kan ik nergens vinden waar ik dat neer kan zetten

CHIPS: net met awd822a.exe optie /f mijn bios om zeep geholpen.
Da's 1 tulip minder om ons druk over te maken }) blijven er nog een stuk of 90 over 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ikker op 06-03-2003 13:42 ]

Mijn netwerkje

• itsme
  • Niet online
ikker schreef op 06 March 2003 @ 13:37:
[...]

Waar bedoel je pcies? als ik dat in awd822a.exe doe kan hij geen bestanden vinden. In modbin kan ik nergens vinden waar ik dat neer kan zetten

Da's 1 tulip minder om ons druk over te maken }) blijven er nog een stuk of 90 over 8)7
In MSDOS type awd822a.exe /? dan laat ie de commando's zien dat bedoelde ik.

Die defecte PC, probeer de bios te resetten.
Werkt dat niet, boot dan en kijk of de a drive aan gaat.
Zo ja, zoek dan op Boot-block en Award etc, je kunt de PC met een diskette herstellen.

Zo nee -> gebruik dan de zoekterm Hot-swap

Probeer op een andere PC een nieuwe dump te maken, wat voor melding geeft de PC als je deze file meteen weer in de PC wil flashen (zonder modden)
en wat als je m wel mod?

(welke versie Award staat er eigenlijk op die PC's?)

Heb je die kaart van je er eigenlijk wel uit gehaald?!?
Die moet er denk ik uit !!!

[ Voor 6% gewijzigd door itsme op 06-03-2003 14:07 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Je zou ook met de BIOS chip naar een electronica zaak kunnen gaan. Laat hun proberen de gemodificeerde BIOS in de EEPROM te flashen, met een EEPROM-programmer. Zo kun je ook die ene Tulip PC weer leven inblazen.
Als dat werkt zou je zelf een programmer kunnen kopen en zo die 90 PC's kunnen flashen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ikker

ikker

Topicstarter
In MSDOS type awd822a.exe /? dan laat ie de commando's zien dat bedoelde ik.
heb ik gedaan maar staat geen force flash bij

Die defecte PC, probeer de bios te resetten.
Werkt dat niet, boot dan en kijk of de a drive aan gaat.
Zo ja, zoek dan op Boot-block en Award etc, je kunt de PC met een diskette herstellen.
resetten wil niet, booten doet hij niet meer
??

Probeer op een andere PC een nieuwe dump te maken, wat voor melding geeft de PC als je deze file meteen weer in de PC wil flashen (zonder modden)
en wat als je m wel mod?
hij geeft dan volgens mij dezelfde fout

(welke versie Award staat er eigenlijk op die PC's?)
Intel 440ZX AGP BIOS V.1.2w

die kaart heeft geen invloed op dit gedeelte zolang je maar inlogt als supervisor

Mijn netwerkje

• itsme
  • Niet online
ikker schreef op 06 maart 2003 @ 15:38:

die kaart heeft geen invloed op dit gedeelte zolang je maar inlogt als supervisor
Probeer het toch maar eens zonder, IK denk dat t daar wel invloed op heeft.

[ Voor 53% gewijzigd door itsme op 06-03-2003 22:21 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Je flasher is te nieuw, probeer awfl789 eens op te zoeken, die zou het wel moeten doen. Neem anders ff een kijkje op mn website, staat een getweakt BIOS voor de DFI P5BV3+ of K6BV3+, daar zit een dergelijke flasher in die zou moeten werken.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

ikker schreef op 06 March 2003 @ 15:38:
resetten wil niet, booten doet hij niet meer
??
Hotswappen is een middel om een om zeep geholpen BIOS weer opnieuw te flashen. Wat je doet is simpel, pak een tweede moederboard met hetzelfde bios erop, boot de pc en nadat deze geboot is moet je voorzichtig de BIOSchip verwijderen. Hiervoor in de plaats zet je de BIOSchip uit de andere pc en voila, je kunt hem weer opnieuw flashen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Je kan ook Windows NT of 2000/XP goed instellen dat ie niet meer kan schrijven op de C. Moeten de leerlingen dan iets schrijven kunnen ze dat bijvoorbeeld op een andere partitie iets schrijven. 1x per maand kun je deze partitie dan leeggooien of zelfs iedere boot.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 00:18:
Je kan ook Windows NT of 2000/XP goed instellen dat ie niet meer kan schrijven op de C. Moeten de leerlingen dan iets schrijven kunnen ze dat bijvoorbeeld op een andere partitie iets schrijven. 1x per maand kun je deze partitie dan leeggooien of zelfs iedere boot.
Goed idee. alleen heeft TS z'n school geinvesteerd in Reborn kaarten waar hij graag mee wil werken denk ik ;)

Stop uploading passwords to Github!

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 00:18:
Nou is dat niet echt helemaal makkelijk te doen. Als je namelijk de gewone users (en niet heel Windows ;)) verbiedt te schrijven op heel de C schijf (of net waar je OS staat), dan loop je het risico dat programma's die de temp map gebruiken niet meer werken. Een map temp aanmaken en die dan als standaard in de path zetten is een betere oplossing. Natuurlijk heeft die temp map dan alleen schrijfrechten, de rest niet ;)

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ikker schreef op 06 March 2003 @ 13:37:
[...]
Zijn het 2mbit chippies?
Zo ja, ik heb hier een bios savior hiervoor. En hiermee kun je die heel makkelijk opnieuw programmeren.
Zie http://www.ioss.com.tw/web/English/RD1BIOSSavior.html

Kan handig zijn, zeker als je zo veel dezelfde machines hebt.

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Probeer anders eens UniFlash. Deze kan een hoop BIOS'en aan, een heeft ook een force en save functie (onder andere).
Hier staan nog meer (handige) tools: http://www.wimsbios.com/HTML1/biosutil.html
Pagina: 1