Welke koelblokjes op mijn 9700? (pic)

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 12:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik ga mijn 950.. eh.. 9700 eens koelen >:) . De WC voor de GPU komt er aan, maar de geheugen chippies gaan worden volgeplakt met koelblokjes, maar welke? :?

Dit is de keuze: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/koelblokjes.jpg

1. CoolerMaster CRC-U01, koperen koelblokjes van 8x22x5 mm.

of

2. Zelf gedremelde alimunium koelblokjes van 13x22x25 mm uit een grotere heatsink.

De ramchippies op de 9700 zijn 13x13mm.

Is koper nou zo veel beter om toch die kleintjes te nemen die slecht passen? Of does size matter more en kan ik beter het Alu nemen? :?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25

DinX

Motormuis

Zelf zou'k dat aluminium op maat dremelen. De koelvinnen zijn veel groter waardoor je al meer warmteafgifte hebt.
En zoals je al zegt, die koperen passen niet mooi, er blijft 5 mm over van je mem waar geen sink op zit.

Dus lijkt me dat grotere koelvinnen, en een groter raakvlak met je geheugen toch beter gaat koelen

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
Lama, ik keek vooral naar de foto niet naar de maten erbij :|

[ Voor 62% gewijzigd door Eskimootje op 06-03-2003 02:02 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Aluminium geleid warmte minder...

Het hangt ook een beetje af van de airflow en zo... Maar ik zou voor de grotere gaan. Hoe ga je ze er eigenlijk op zetten? Zijn geen klemmen voor...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ga voor die low profile koperen sinks, als die waterblok op de GPU zit, dan komen de waterdarmen tegen de hoge aluminium heatsinks. Ik heb heb ook een 950.. oeps 9700 kaart met watercooling en 6mm hoge ramsinks

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Waar ik zelf nog aan dacht was om dan 2 van die koperen blokjes naast elkaar er op te plakken.
Uitkijkende dat ik niks anders raak om kortsluiting te veroorzaken zou dit toch een flinke oppervlakte vergroting moeten geven... Maar koelt dit beter dan een precies passend alu blokje met grote finnen...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je moet het eigenlijk zo zien:

Koper geleid beter, betekent bij een optimale airflow blijft de temperatuur van je chipjes zo dicht mogelijk bij kamertemperatuur. De langere vinnen zouden in dat geval geen extra functie hebben. De alumium versie zou dan alleen maar trager de warmte van de chips wegvoeren naar de vinnen, en daarmee dus een groter temperatuurverschil maken.

Bij een ver van optimale airflow, waarbij ook andere warmteoverdrachten mee gaan spelen, zoals convectie en straling, is de lagere verspreiding van de warmte een minder groot probleem, de grootste bottleneck zit bij de lucht, niet bij de chip, op dat moment zijn de alumium het beste.

Samengevat:
Waterkoeling, omdat het stil is: Aluminium
Waterkoeling, omdat je het verst kunt overclocken, met brute airflow: Koper

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ah. De airflow gaat minimaal worden omdat het een low noise systeem moet worden en de hele kast goed afgedicht wordt met isolatie materiaal.

Ik laat 1 bracket achterin open zodat hij daar lucht inzuigt die de Enermax er aan de bovenkant weer uit gooit.
Dit moet dan ook de warmte van het mobo en de HD's afvoeren (wel fan gekoeld).

De CPU, GPU, NB en SB zijn WC'd.
De mosftes en caps rond de cpu zijn fangekoeld, die dus wel met die koperen blokjes.

Wellicht dat ik een kleine airflow creeer met een klein fannetje, maar meer niet.

Dus ik ga dan maar voor Alu.

• FragFrog
  • Laatst online: 11:12
Bedenk wel dat je met die Alu heatsinks 2.5cm verliest aan boven en onderkant van je vidkaart :)

Oftewel: 1 PCI slot weg, en wanneer je mobo net zo ingedeelt zit als het mijne ook 1 proc weg ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Misschien zie ik het niet goed, maar je kan toch ook 1 koperblokje in stukjes zagen. Die stukjes plak je dan op het gedeelte van het mem waar nog geen heatsink op zit.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dat kan ook.. maar dan nog... een precies passend klein koperen blokje of een precies passend alu blokje van 5 keer zo hoog... wat koelt beter met minimale airflow?

ik denk Alu dus.

Verwijderd

Tijgert schreef op 06 maart 2003 @ 19:18:
Dat kan ook.. maar dan nog... een precies passend klein koperen blokje of een precies passend alu blokje van 5 keer zo hoog... wat koelt beter met minimale airflow?

ik denk Alu dus.
Jah, eigenlijk moet je op een of andere manier ff testen hoeveel warmte beide blokjes af kunnen voeren.
Oh ja, koper geleid warmte 60% beter dan aluminium.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

[offtopic]
Southbridge ook waterkoelen? Sinds wanneer is dat nodig :?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Aetje schreef op 07 March 2003 @ 12:30:
[offtopic]
Southbridge ook waterkoelen? Sinds wanneer is dat nodig :?
Volgens mij word de southbridge niet zo warm, maar als iemand een verschil heeft gemerkt tussen een wel en een niet gekoelde southbridge, moet ie dat ff zeggen. Dat zou dan best wel eens interessant kunnen zijn.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Redenen voor het WC koelen van de SB:

1. ik ben een tweaker!
2. Door minimale airflow zal de SB minder gekoeld worden, WC is dan beter als warme lucht.
3. ik ga mijn WC systeem splitsen en heb de flow weerstand nodig om te voorkomen dat 1 kring meer water krijgt.
4. ik ben een tweaker!
5. SB wordt best wel warm hoor, koelen kan nooit kwaad.
6. ik ben een tweaker!

Verwijderd

Tijgert schreef op 08 March 2003 @ 03:19:
Redenen voor het WC koelen van de SB:

1. ik ben een tweaker!
2. Door minimale airflow zal de SB minder gekoeld worden, WC is dan beter als warme lucht.
3. ik ga mijn WC systeem splitsen en heb de flow weerstand nodig om te voorkomen dat 1 kring meer water krijgt.
4. ik ben een tweaker!
5. SB wordt best wel warm hoor, koelen kan nooit kwaad.
6. ik ben een tweaker!
En het kleine beetje winst(2%) wat je op de SB pakt doe je weer teniet door extra slangen in je kees ,mindere airflow(ook weinig 2%) dus winst = 0% ;)

Als je dit gaat doen ,doe je het om de volgende 6 redenen :
1.Je bent een tweaker :9
2.Je bent een tweaker :P
3.Je bent een tweaker :9
4.Je bent een tweaker :P
5.Je bent een tweaker :9
6.Je bent een tweaker :P

Verwijderd

Aetje schreef op 06 March 2003 @ 03:20:
Aluminium geleid warmte minder...

Het hangt ook een beetje af van de airflow en zo... Maar ik zou voor de grotere gaan. Hoe ga je ze er eigenlijk op zetten? Zijn geen klemmen voor...

Met cement (geen grapje).

Voor de TS: er zal toch iets van airflow moeten zijn, zelfs met een WC systeem. Aan een hoop geanodiseert aluminium en koper in je kast heb je namelijk 0.0 wat als de hitte nergens heen kan. Er zijn genoeg componenten op bv. je mobo die airflow nodig hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 04:23:

[...]

Met cement (geen grapje).

Voor de TS: er zal toch iets van airflow moeten zijn, zelfs met een WC systeem. Aan een hoop geanodiseert aluminium en koper in je kast heb je namelijk 0.0 wat als de hitte nergens heen kan. Er zijn genoeg componenten op bv. je mobo die airflow nodig hebben.
Ach man, wij zijn tweakers, dus maken we ook wel wat minikoelblokjes voor de mosfet's en condensators. ;)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Er is wel wat airflow, maar minimaal en dus alles wat water gekoeld KAN worden, gaat het ook worden.
Op de HD's na...
en de mosfets... daar heb ik al blokjes voor :)

[ Voor 88% gewijzigd door Tijgert op 08-03-2003 15:01 ]

Verwijderd

Tijgert schreef op 08 maart 2003 @ 14:53:
Er is wel wat airflow, maar minimaal en dus alles wat water gekoeld KAN worden, gaat het ook worden.
Op de HD's na...
en de mosfets... daar heb ik al blokjes voor :)
Waarom de hd's niet :? , zie het grote waterkoelingstopic deel ll daar word er net over gesproken ;)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
SB koelen is nonsens, zelfs het tot nu toe niet eens genoemde argument STILTE gaat niet op omdat je hem dan nog altijd beter passief kan koelen. Het is niet nuttig genoeg om de temperatuur van je algehele WC-setup met sprongen te laten toenemen, HOOGUIT een gpu erbij, maar that's it

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
That's it? heb ik twee letters voor je NB!
Als je je NB niet koelt (op een 8RDA+ dan) dan ben je meestal fsb gelimiteerd.
Dat ding wordt HEET!

En sinds wanneer is koelen met koud water nonsens en koelen met warme lucht niet? Want dat is dan de situatie.

En hoe zie jij dat de temp van het water met sprongen toeneemt als de SB toch niet warm wordt? Je spreekt jezelf tegen...

Enne, HD's hebben nu een fan. WC op mijn HD's wil ik wel, maar die zijn kant en klaar alleen van Alu en mijn systeem is 100% koper. Dan vraag ik om problemen.

Zodra er een soort IA gehouden wordt waar koperen HD WC koelers bij zitten... I'm in!

En GPU gaat ook geWC'd worden.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
oh.. little extra:

de SB wordt niet heet zeg je? really?

http://homepage.ntlworld....thbridge/southbridge.html

Verwijderd

Tijgert schreef op 08 March 2003 @ 17:06:
That's it? heb ik twee letters voor je NB!
Als je je NB niet koelt (op een 8RDA+ dan) dan ben je meestal fsb gelimiteerd.
Dat ding wordt HEET!

En sinds wanneer is koelen met koud water nonsens en koelen met warme lucht niet? Want dat is dan de situatie.

En hoe zie jij dat de temp van het water met sprongen toeneemt als de SB toch niet warm wordt? Je spreekt jezelf tegen...

Enne, HD's hebben nu een fan. WC op mijn HD's wil ik wel, maar die zijn kant en klaar alleen van Alu en mijn systeem is 100% koper. Dan vraag ik om problemen.

Zodra er een soort IA gehouden wordt waar koperen HD WC koelers bij zitten... I'm in!

En GPU gaat ook geWC'd worden.
Als het lukt qwa tijd ga ik er volgende week een hdd cooler maken ik zal uiteraard het resultaat hier laten zien. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 02:10 ]

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Wat ik heb gedaan, maak 2 kleinere van die grote. En zet dan 2 van die kleine koperen op 1 module >:)
Als jullie pics willen zeg het maar :P
(gaat wel om GF4 TI4200)
Maar same thing toch? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SebaZ op 09-03-2003 02:10 ]

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 16:38
Natuurlijk willen wij pics :D
Ik moet nog seatsinks gaan zagn vor op mijn 9700 pro ff kijken oh het mem dan nog hoger gaat :P [ntuurlijk een 92mm fan er onder :+ ]

[ Voor 1% gewijzigd door sarlo op 09-03-2003 10:09 . Reden: typo's ]

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ok, wat pics dan, helaas beeetje brak :|

Pic 1
Pic 2
Pic 3
Pic 4

Op pic1 is goed te zien dat ik wat most kutten omdat er vrolijk een condensator in de weg zat :(
Doe daar zitten 2 ietswat kleinere :P
Pagina: 1