PC boot pas na stroom eraf te halen

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 11:20
Ik heb het volgende probleem:

Als ik mijn PC opstart gaan alle fan's draaien, gaat mijn CCFL branden, en gaat de fan van m'n videokaart ook draaien. Echter wil de PC niet booten. Ik heb een EPOX 8K3A+ moederbord met een diagnostic ledje maar daar komt gewoon weg niets op te staan. Als ik de stroom eraf haal door of de stekker eruit te halen,de powerknop om te zetten op de voeding of door m'n stekkerdoos uit te zetten en daarna weer aan, dan boot de PC vaak wel, soms moet ik bovenstaande handeling wel drie keer verichten voordat hij boot.

Wanneer deze problemen precies zijn ontstaan weet ik niet, maar ik heb een maand of 1,5 geleden wel m'n proc unlocked. Kan dat daaraan liggen?

Verder heb ik een enermax 350 Watt voeding, een unlocked 1800+, maxtor d740x, een modem en netwerkkaartje. Bios is de laatste officiele van Epox.

Verder heeft m'n PC het altijd goed gedaan, ook na het unlocken naar mijn weten. Als ik niets overclock heb ik nog steeds dezelfde probs. Iemand een idee

Verwijderd

Voeding

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

D'r is dus iets in je pc dat spanning heeft ook al is de stroom eraf, dat gedeelte voorkomt de boot. Dit kan bijvoorbeeld eventueel je netwerk kaart zijn of zo. Pas als je de stroom er lang genoeg af hebt gehad, reset die zich en zal hij niet meet dwars zitten met booten.
(Als het je netwerkkaart is natuurlijk)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Lekker beargumenteerd :/

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48

Arno

PF5A

Whow.... bang om RSI te krijgen :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Kijk eens naar je 5V en 12V met MBM of speedfan of zo !!!

• X-t-r-e-m-e
Mijn voeding is vrij nieuw, en als mijn PC eenmaal geboot is heb ik standaard en overclocked geen problemen, dan kan ik uren achter elkaar gamen zonder dat hij vast slaat of zo.

Verwijderd

Maar wel to the point !!!

• X-t-r-e-m-e
mijn 5 volt ligt rond de 4.975 en de 12 rond de 12.160 volt

Verwijderd

Hij heeft een enermax 350 watt knaller, ik denk toch niet dat het aan de voeding licht hoor!

• X-t-r-e-m-e
Het is een Enermax ATX-FMA 350W Adjustable Fan speed om precies te zijn

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

X-t-r-e-m-e schreef op 05 maart 2003 @ 23:48:
mijn 5 volt ligt rond de 4.975 en de 12 rond de 12.160 volt
Dat is gewoon goed...
Heb je je pc al een keer proberen te booten zonder netwerkkaart of zonder je modem? ff om te checken of het niet aan een van je pci kaartjes ligt.

Verwijderd

Waar dan wel aan ?

Verwijderd

Hallo heren ,ik werk dagelijkt met pc's ben een tder van een bedrijf. Zal idd je voeding maar is gaan vervangen het heeft met je 5 v voltage te maken. Ook al is het een Enermax nog kan het daar door zijn.

• X-t-r-e-m-e
kan het ook aan usb randapparatuur liggen, ik heb ook nog een usb keyboard, muis en adsl modem. Ik zal in ieder geval eens proberen zonder pci modem en netwerkkaart te booten.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 23:52:
Hallo heren ,ik werk dagelijkt met pc's ben een tder van een bedrijf. Zal idd je voeding maar is gaan vervangen het heeft met je 5 v voltage te maken. Ook al is het een Enermax nog kan het daar door zijn.
Leg eens uit over die 5v? Aangezien de 5V op een heel mooi gemiddelde ligt, lijkt mij het verstandig om even wat nader te specificeren waarom het de 5V lijn is.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 23:52:
Hallo heren ,ik werk dagelijkt met pc's ben een tder van een bedrijf.
Ja en? Dat zegt niks (en wij zijn Tweakers :P )
Zal idd je voeding maar is gaan vervangen het heeft met je 5 v voltage te maken. Ook al is het een Enermax nog kan het daar door zijn.
Hij zei net dat z'n 5 volt op 4.975V staat, zo mooi zie je ze bijna nooit 8)7

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

momania schreef op 06 March 2003 @ 00:01:
[...]

Ja en? Dat zegt niks (en wij zijn Tweakers :P )

Whehe dat wilde ik niet zeggen ;)

[...]

Hij zei net dat z'n 5 volt op 4.975V staat, zo mooi zie je ze bijna nooit 8)7
Helemaal mee eens, mijn enermax zit op de 4.892.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• X-t-r-e-m-e
momania schreef op 05 March 2003 @ 23:51:
[...]

Dat is gewoon goed...
Heb je je pc al een keer proberen te booten zonder netwerkkaart of zonder je modem? ff om te checken of het niet aan een van je pci kaartjes ligt.
Heb net m'n PCI modem en netwerkkaartje eruit gehaald, en de PC booten meteen. Ik zal morgen nog eens kijken of het werkt. Ook bij een 'koude boot' terwijl de stroom heel de nacht eraf was geweest deed hij het ook vaak niet. Als de PC morgen meteen boot lag het dus idd aan de pci kaartjes.

Ik zoek nog wel uit aan welke, de modem of het netwerkkaartje.

• X-t-r-e-m-e
Was er niet van bewust dat het hieraan kon liggen.

Had m'n vorige post moeten editen

[ Voor 28% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 06-03-2003 00:08 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

X-t-r-e-m-e schreef op 06 maart 2003 @ 00:07:
Was er niet van bewust dat het hieraan kon liggen.
Als je een Wake On LAN netwerk kaart hebt, dan blijft daar een lichte spanning op staan, dit om de pc remote te kunnen laten booten. Als die kaart dan een beetje rot begint te raken, schakeld ie misschien net ergens rottig als je je pc uitzet en wil hij daarna niet goed opstarten met als gevolg dat je hele pc niet meer boot.
Als het aan die kaart ligt, kan je nog proberen om de firmware te upgrade van die kaart (als die mogenlijkheid d'r is) om te kijken of het niet software matig zit in die kaart (zou zonde zijn als je anders een nieuwe had gekocht)
En anders zal je toch een andere moeten kopen.

• X-t-r-e-m-e
PCI kaartjes verwijderd, maar toch nog dezelfde problemen. Een 'koude boot' werkt nog steeds niet. Als ik nu de powerknop lang ingedrukt houdt, reset, dan start de PC wel op. Nog ff gezocht op GOT en ik heb ook het volgende gevonden:

Door martijn12345 - Thursday 10 May 2001 19:23

Heb ik ook gehad. Heeft te maken met de verbindingen van je L1 brug.
Nu weet ik dat je gaat vertellen dat je deze niet aan hebt geraakt. Dat had ik ook. Maar ik had een andere koeler erop gezet, en hij wilde niet meer goed booten als ik um aanzetten (alleen als ik na de power, de reset indrukte)

Oplossing : streepjes van L1 bruggen opnieuw zetten

Nu heb ik m'n proc ook unlocked, m.b.v. lijm en zilverpasta. Ik zal de verbindingen eens proberen opnieuw te leggen, kijken of het helpt.

Verwijderd

Het is de kick mischien niet meer waard, maar hoe is het nu opgelost??

ben nl. benieuwd

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 11:48 ]

Verwijderd

Volgens mij is het nog niet opgelost...

Zet eens een delay tussen al die apparatuur die inschakeld zodra de PC aangaat (CCFL etc) door middel van een relais/schakeltransistor ipv direct op de +5/+12 aan te zetten. Meet eens met een multimeter ipv met onboardsensoren. Mooie uitslag van +4.9999 betekend nog niet dat alles op het juiste moment tijdens een coldboot is gestabiliseerd.

Verwijderd

Volgens mij ligt het aan je power good signaal van je voeding (geschakeld).

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
PC boot pas na stroom eraf te halen

8)7

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

probeer anders toch maar eens een andere voeding! Ik heb dit zelfde probleem met een voeding gehad, voeding vervangen, probleem opgelost :-) Het kan namelijk zo zijn dat je condesatoren in je voeding gaar zijn, of dat je thermisch contactje (wat ook in je voeding zit) in 1 stand blijft staan waardoor die niet boot !

Verwijderd

mwaahhhh...
ik heb nu al 3 voedingen op mijn a7v133 gehad ... en alle 3 geven ze exact 't zelfde probleem.

Dus ik ga NIET voor het argument van een brakke voeding

maar dat van die netwerkkaart .... da' klinkt wel plausibel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 20:24 ]

Verwijderd

Heb je eigenlijk al kaal geprobeert ? (alleen mobo/cpu/ram/videokaart, dus zonder de rest)

Verwijderd

Ik heb zelf in het verleden een soortgelijk probleem gehad. Alhoewel een ander moederbord: ABIT KT7a Raid.
Ook dit moederbord had het probleem dat nadat ik de pc aanzette alles opspinde maar er vervolgens niets gebeurde. Spanning er volledig af en nogmaals aanzetten en dan werkte de pc als een zonnetje.

Dit is uiteindelijk opgelost nadat er een niew BIOS uitkwam voor dat moederbord. Sindsdien echt nooit meer problemen gehad (draai nu inmiddels meer dan een jaar met dezelfde w2k installatie en nog steeds zeer stabiel)

• X-t-r-e-m-e
Om er op terug te komen, helemaal vergeten,proc was aan het dood gaan, heb hem inmiddels vervangen en alles werkt weer. Daarna nog ff die oude terug gezet en weer die problemen. Het was dus echt de proc, nou ja, hij heeft wel even op een fsb van 200 gelopen. :)
Pagina: 1