Toon posts:

[winXP-pro] Hoe sharen zonder Guest of aanmaken accounts?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mischien een beetje onzinng maar ik wil graag mappen delen met mijn mede huisgenoten op mijn XP bak zodat zij bij het benaderen van mijn computer een login schermpje krijgen en daar een naam en wachtwoord moeten invullen en afhankelijk daarvan bepaalde rechten krijen.

Dit echter zonder het aanmaken van nieuwe accounts (want dan moet ik weer bij het opstarten een gebruiker kiezen, toch?) of het aanzetten van het guest account, want we zitten direct via de hub en een adsl modem op het internet. Heeft iemand enig idee hoe dit moet?

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Gewoon everyone full control geven op die map

• BwO
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 23:08

BwO

Up The Irons!

Firewall installeren, op port 135-139 een acces to everyone from 10.0.0.1 to 10.0.0.255 (of wat je network range ook is) instellen. En dan iedereen read-only access geven met filesharing (of full access wat je wil)

<<Team BSD>> #22 OGR-24 - #12 OGR-25

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik wil juist niet dat zomaar iedereen erop kan, want we zitten direct op het net,....of begrijp ik iets niet?

Verder wil ik ook niet full control geven want dat wil ik juist laten afhangen van hoe (welke naam / password) er wordt ingelogged.

Eigenlijk een soort verkapte ftpserver, maar dan via verkenner (op de compu's van mijn huisgenoten) en dan nog het liefst dat ze het maar een keer hoeven in te vullen ofzo.

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Volgens mij kan je dan het beste gebruikers aanmaken met dezelfde user/pass als gebruikt wordt om in te loggen in Windows. Die geef je dan de rechten die je wil. Als je dan TweakUI gebruikt voor autologon hoef je bij het opstarten geen gebruiker te kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
o ok cool, was ff te lang bezig met het formuleren van een reply op die anderepost. Maar kan dat ook met die ingebouwde vuurmuur of niet?

En stel dat ik vanaf de universiteit m'n shares zou willen benaderen, kan dat op zo'n soort manier of moet ik dan echt een speciaal programma gaan instaleren voor remote acces ofzo,....?

Verwijderd

Topicstarter
tering was ik weer te laat, wat reageren jullie super relaxed snel :D,

maar dat lijkt me dan de beste optie, jradelaar, of brengt dit nog grote veiligheids risico's met zich mee?

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Millennium

Bug free !!!

jradelaar schreef op 05 March 2003 @ 23:33:
Volgens mij kan je dan het beste gebruikers aanmaken met dezelfde user/pass als gebruikt wordt om in te loggen in Windows. Die geef je dan de rechten die je wil. Als je dan TweakUI gebruikt voor autologon hoef je bij het opstarten geen gebruiker te kiezen.
Of Good old Win2000 style: run: "control userpasswords2"

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
hmmm dat is feitelijk toch hetzelfde, millennium, of niet? je maakt zeg maar gewoon nieuwe users aan,....

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

yep, maar je kan het vinkje "gebruiks dienen wachtwoord in te voeren".
waarna je na toepassen een gebruiker + password moet opgeven die standaard inlogd.
Dit echter zonder het aanmaken van nieuwe accounts (want dan moet ik weer bij het opstarten een gebruiker kiezen, toch?)
dat gebruiker kiezen kunnen je op deze manier oplossen. (was ook het voorstel van jradelaar, ik voegde alleen dit bekende win2000 schermpje toe)

maar je moet wel ff de tijd nemen om users aan te maken.

Rampen bak 2004

• Joni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 23:38:
tering was ik weer te laat, wat reageren jullie super relaxed snel :D,

maar dat lijkt me dan de beste optie, jradelaar, of brengt dit nog grote veiligheids risico's met zich mee?
Ik zie geen grote veiligheidsrisico's, maar hoe deel je nou internet? Is je ADSL modem ook een router, of zitten alle pc's direct op internet?
Millennium schreef op 05 March 2003 @ 23:39:
[...]

Of Good old Win2000 style: run: "control userpasswords2"
Ik wist niet dat dat in WinXP ook nog kon, weer wat geleerd. :)

Verwijderd

Topicstarter
we zitten met z'n alle op een hub die aan direct aan het adsl modem hangt,....dus....

en millennium je bedoelt het vinkje uit of aan om ervoor te zorgen dat ze niets steeds hoeven in te loggen?

En dan nog een laaste vraagje : zou ik dan ook een account kunnen aanmaken voor mijn login op school, ja toch? of moet ik dan eerst in dezelfde workgroup zitten?

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 23:54:
en millennium je bedoelt het vinkje uit of aan om ervoor te zorgen dat ze niets steeds hoeven in te loggen?
hehe, sorry: UIT

Rampen bak 2004

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb dit topic met zeer veel interesse gevolgd. Ik begrijp echter 1 ding nog niet: ik heb de gast account uitgeschakeld. Vervolgens heb ik met control userpasswords2 een account aangemaakt incl password. Als ik nu op een Andere WinXP bak mij schijf probeer te benaderen dan geeft ie een inlogscherm met login: Gast , password kan ik dan invullen. Dat "Gast" kan ik niet veranderen. De username waarmee die andere WinXP bak inlogged is dezelfde als ik als user heb ingesteld. Wat doe ik fout? Ik zou juist graag willen dat die andere pc in kon loggen met username en password.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Joni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 23:54:
we zitten met z'n alle op een hub die aan direct aan het adsl modem hangt,....dus....

En dan nog een laaste vraagje : zou ik dan ook een account kunnen aanmaken voor mijn login op school, ja toch? of moet ik dan eerst in dezelfde workgroup zitten?
Dezelfde werkgroep is niet nodig voor het benaderen van een share, het is alleen handig voor het browsen via My Network Places.
wcduck schreef op 06 March 2003 @ 10:39:
Ik heb dit topic met zeer veel interesse gevolgd. Ik begrijp echter 1 ding nog niet: ik heb de gast account uitgeschakeld. Vervolgens heb ik met control userpasswords2 een account aangemaakt incl password. Als ik nu op een Andere WinXP bak mij schijf probeer te benaderen dan geeft ie een inlogscherm met login: Gast , password kan ik dan invullen. Dat "Gast" kan ik niet veranderen. De username waarmee die andere WinXP bak inlogged is dezelfde als ik als user heb ingesteld. Wat doe ik fout? Ik zou juist graag willen dat die andere pc in kon loggen met username en password.
Ik heb het net zelf even geprobeerd en bij mij staat er geen "gast". Het enige wat ik kan bedenken is dat bij jou "Use simple file sharing" aangevinkt is.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb het net zelf even geprobeerd en bij mij staat er geen "gast". Het enige wat ik kan bedenken is dat bij jou "Use simple file sharing" aangevinkt is.
Ik heb em nu op advanced modus staan. Hij geeft nu echter de melding dat ie gewoon geen toegang heeft op die map. Dus zelfs geen login scherm.

Even verdere uitleg: ik heb een user met dezelfde username als op een andere WinXP bak aangemaakt. Het password verschilt echter. Bij het delen van een map heb ik "iedereen" weggehaald en dus user toegevoegd.

Nog suggesties? Bij voorbaat dank.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Joni
  • Niet online
wcduck schreef op 06 maart 2003 @ 17:31:
[...]

Ik heb em nu op advanced modus staan. Hij geeft nu echter de melding dat ie gewoon geen toegang heeft op die map. Dus zelfs geen login scherm.

Even verdere uitleg: ik heb een user met dezelfde username als op een andere WinXP bak aangemaakt. Het password verschilt echter. Bij het delen van een map heb ik "iedereen" weggehaald en dus user toegevoegd.

Zelfde password? :)

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

wcduck schreef op 06 March 2003 @ 17:31:
[...]

Passwords moeten gelijk zijn :)

Rampen bak 2004

Pagina: 1