[HTML+ASP] Een form posten met als input gewone tekst.

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ehm, ff lastig om mijn vraag in de titel duidelijk te maken, maar ik probeer het hier:

Ik heb dus een ASP-file die ergens een 'request.form(variabele)' gebruikt en die variabele haalt ie van een HTM-file via een Form die met de method 'Post' gesubmit wordt. Voor de submit kan ik kiezen uit een aantal standaard dingen als textfield, radiobutton, submitbutton etc.
Wat ik nu alleen wil is gewoon een stukje (een woord) platte tekst gebruiken als submit, dus niet via zo'n button ofzo. Als dat dan een hyperlink kan worden, zie je namelijk ook gewoon de standaard mouseover events en dat heb je met die buttons of zelfs met een image niet.
Weet iemand hoe ik die variabele op de juiste manier naar mijn ASP-file kan sturen, zonder een form te gebruiken of in ieder geval zonder die standaard input-types?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je hoeft je vraag ook niet in de topictitel al helemaal te stellen, daarvoor heb je nog een invoervak hè. Het is juist de kunst om het zo 'uitnodigend' maar toch beknopt neer te zetten :)

Nou, je moet iig in je html-pagina een form neerzetten... maar je hoeft niet per sé een dikke vette uit de toon vallende grijze knop neer te zetten.
Met een <a href> kan het ook gewoon, ik geloof dat je dan OnClick="submit" in de link moet zetten. Maar pin me er niet op vast! Het kan anders zijn, ik heb het zelf wel eens gezien maar nog nooit gebruikt.
Misschien moet je zelfs een klein javascriptje maken, dat dus het formpje submit, en dan onclick dat javascriptje aanroepen... of denk ik nu vééls te moeilijk?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja, ik had zoiets al vaag gehoord. Maar dat OnClick="submit" klinkt inderdaad als een Java-functie. Ik zal daar eens naar zoeken.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Hiervoor kan je geloof ik ook even bijirt kijken. Ik geloof namelijk dat ik daar zo'n soort vraag eens was tegengekomen....

Daarnaast kan je overigens ook voor een oplossing kiezen om middels Stylesheets de 'submit' button zodanig aan te passen dat deze lijkt op een link, of moet het perce een <a href> link zijn?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

crisp

Devver

Pixelated

HTML:
1
<a href="#" onclick="document.forms[0].submit()">submit</a>

en dat heet javascript ;)

Intentionally left blank

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, wat moet ik precies bij document invullen en tussen die [] bij forms en tussen de () bij submit, als ik die code letterlijk overneem, opent hij mijn asp pagina wel, maar post hij geen data. Moet die onclick ook niet ergens gedifineerd worden of herkent elke browser dat zo wel?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

crisp

Devver

Pixelated

TheLemon schreef op 06 March 2003 @ 12:15:
Ok, wat moet ik precies bij document invullen en tussen die [] bij forms en tussen de () bij submit, als ik die code letterlijk overneem, opent hij mijn asp pagina wel, maar post hij geen data. Moet die onclick ook niet ergens gedifineerd worden of herkent elke browser dat zo wel?
ok, een breakdown:

onclick - standaard event dat door elke moderne browser ondersteund wordt
document - standaard object (je pagina dus)
forms[0] - het eerste form in de forms array. Als je meerdere forms op je pagina hebt kan het dus zijn dat je een ander nummertje moet gebruiken; het is dan makkelijker om je form een unieke naam te geven dmv name="myForm" en dan ipv forms[x] forms['myForm'] te gebruiken
submit() - standaard methode voor een form object; heeft geen parameters nodig, dus kan je zo laten staan.

Intentionally left blank

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:26

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een BUTTON kent gewoon een mouseover event;
in Mozilla en Opera kun je ook gewoon :hover en eventueel :active en :focus pseudoclasses definieren voor BUTTON (<style type="text/css">BUTTON:hover { background-color: yellow;}</style>).

met css-styles is het geheel verder dusdanig te stylen dat het uitziet als een gewone textlink, voordeel is hiervan dat het form ook zonder javascript te submitten is.

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 06-03-2003 12:44 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
ok ik ga beide proberen

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 21:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RM-rf schreef op 06 maart 2003 @ 12:43:
een BUTTON kent gewoon een mouseover event;
in Mozilla en Opera kun je ook gewoon :hover en eventueel :active en :focus pseudoclasses definieren voor BUTTON (<style type="text/css">BUTTON:hover { background-color: yellow;}</style>).

met css-styles is het geheel verder dusdanig te stylen dat het uitziet als een gewone textlink, voordeel is hiervan dat het form ook zonder javascript te submitten is.
Maar... wat ondersteunt een browser nou beter: javascript 1.0 (wat submit() dus is), of css? Bovendien is het nog maar de vraag welke browser die :hover en :active überhaubt bij een button ondersteunt, was dat niet a-tag only?

Enne, ik kan fout zitten hoor, maar als je het element "BUTTON" een style meegeeft, zou die dan ook op een input type submit weren?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok bedankt, het werkt nu met deze syntax:
HTML:
1
2
3
4