Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Baybus - printplaat nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Mercenary
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 14:04
ziehier mijn toekomstige baybus: ontwerp zalige Paint skillz niet? :p

Alle onderdelen heb ik (10 led's, 10 weerstanden, 10 ledhouders, 5 switchen, 3 CCFL's+invertors, ledfan, kabel, krimpkous)

Aangezien mijn soldeerskillz 0,0 zijn zou ik willen weten wat er best is: zelf doen & de gekende baybusschema's volgen of een vriend met verstand van solderen+electronica een printplaatje laten gebruiken?

Ik zou da printplaatje kiezen vanwege da afwerking (minder kabelwirwar, hij zal dat ook beter kunnen dan mij :p ), maar heb je dan nog andere zaken nodig buiten wat ik opgenoemd heb?

Natuurlijk een printplaatje, maar welk???

Nog andere onderdelen???

En waar vind ik daar in godsnaam een schema voor, want al wat je vind zijn schema's voor een klassieke baybus zonder printplaatje.

Need some help please |:(

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Een printplaatje heeft weinig zin denk ik, het zijn alleen schakelaars. Als je nou met spanningsregelaars etc zou gaan werken zeg ik ja, doe een printplaatje :)
Dit kun je het beste [laten?] doen zonder printje denk ik :)
Kun je goed solderen?

• Mercenary
nope, zoals vermeld heb ik nog nooit gesoldeerd :)

Op een ander forum zei ook iemand dat een printplaatje overkill zou zijn.

Dus wat ik beter zou doen is m'n vriend dat netjes laten solderen en de kabels zoveel & zo mooi mogelijk opbergen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mercenary op 05-03-2003 21:41 ]

Verwijderd

Mocht je persé een 'printplaatje' willen gebruiken, om bv connectoren voor fans op te zetten (zodat je je baybus demontabel kan maken en je fans simpel uit kan wisselen.), dan zou ik gewoon een standaard gatenprintje nemen.

Een gatenprintje is niets meer, en niets minder dan een printje met een gatenrooster, en soldeereilandjes, zodat je alles goed vast kan solderen. Alles ingewikkelder dan dat is zware overkill voor een simpele baybus.

Maar als ik jouw plannen zo hoor, en je tekening zie, zou ik zeker hulp van iemand inroepen die wel een beetje thuis is in de electronica ed, zodat je niet per ongelijk spullen 'opblaast'. :)

• Mercenary
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 21:48:
Mocht je persé een 'printplaatje' willen gebruiken, om bv connectoren voor fans op te zetten (zodat je je baybus demontabel kan maken en je fans simpel uit kan wisselen.), dan zou ik gewoon een standaard gatenprintje nemen.
Dus als ik geen connectoren of ander zaken bij de gewone switchen ga gebruiken is zo'n gatenprintje eigenlijk niet nodig? Bekom je niet minder kabels aan de achterkant met een gatenprintje?
Een gatenprintje is niets meer, en niets minder dan een printje met een gatenrooster, en soldeereilandjes, zodat je alles goed vast kan solderen. Alles ingewikkelder dan dat is zware overkill voor een simpele baybus.
Heb je hier soms geen foto van? Google levert niks op :(
Maar als ik jouw plannen zo hoor, en je tekening zie, zou ik zeker hulp van iemand inroepen die wel een beetje thuis is in de electronica ed, zodat je niet per ongelijk spullen 'opblaast'. :)
Was sowiso van plan me te laten bijstaan door een meer ervaren iemand. Niet iedereen is electronicawhizz :p

concerning my paintskillz: moest gewoon rap gaan dat ontwerpje :p

Verwijderd

Gewoon met schakelaars doen is het beter, een print is onzin. Maar als je alles moet laten doen kun je toch beter gewoon een fan controle kopen. Is een stuk mooier en daar hoef je ook nkis aan te doen.

• Mercenary
mja, maar wat ik wil is niet echt standaard right? Zoek maar es een baybus met 2x 12/off/7 & 3x on/off switchen...

OK, het grootste (belangrijkste) deel ga ik laten doen, maar ik ga er wel bij zijn & hopelijk ook iets uit leren zodat ik beter begrijp & later mss zelf kan doen.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Mercenary schreef op 05 March 2003 @ 22:16:
mja, maar wat ik wil is niet echt standaard right? Zoek maar es een baybus met 2x 12/off/7 & 3x on/off switchen...

OK, het grootste (belangrijkste) deel ga ik laten doen, maar ik ga er wel bij zijn & hopelijk ook iets uit leren zodat ik beter begrijp & later mss zelf kan doen.
Dat is dus wel standaard :)

Kan ff geen pics vinden van een gatenprint, maar die heb je imho niet nodig..

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
voor een paar schakelaartjes heb je zeker niet een prinplaatje nodig, dat kan wel met draden alleen. maar zou je geen dubbelom schakelaars willen? dan kan je je fans bijvoorbeeld en op 12volt, en op 7volt en uit doen. tis maar een idee hoor :)

dit is mijn rommeltje:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Casemodding/Gally/DSC01889.jpg

bij gebrek aan printplaat ets apparatuur: een dremel werkt ook prima :+

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Casemodding/Gally/DSC01902.jpg

is nog steeds een rommeltje, maar hey, het werkt O-)

[ Voor 1% gewijzigd door AcouSE op 06-03-2003 10:21 ]

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
FiXeL schreef op 05 March 2003 @ 23:02:
voor een paar schakelaartjes heb je zeker niet een prinplaatje nodig, dat kan wel met draden alleen. maar zou je geen dubbelom schakelaars willen? dan kan je je fans bijvoorbeeld en op 12volt, en op 7volt en uit doen. tis maar een idee hoor :)

dit is mijn rommeltje:

[afbeelding]

bij gebrek aan printplaat ets apparatuur: een dremel werkt ook prima :+

[afbeelding]

is nog steeds een rommeltje, maar hey, het werkt O-)
edit: ik heb ook schema's getekend van mijn bus die ik wel wil posten, maar dan zal je wel een printje moeten maken.

Mn 3D printer blogje..

• Mercenary
FiXeL schreef op 05 March 2003 @ 23:02:
bedoel je schakelaars met 3 standen? zo heb ik er 2 gekocht voor mijn casefans (12v/OFF/7v).

Als je dat schema nog op je HD hebt staan mag je het gerust ff posten.

Heel mooi gedaan trouwens je baybus.

• Mercenary
insan1ty schreef op 05 maart 2003 @ 22:53:
[...]

Dat is dus wel standaard :)

Kan ff geen pics vinden van een gatenprint, maar die heb je imho niet nodig..
standaard baybussen die ik heb gezien hebben 4, 5 of 6 exact dezelfde knoppen.
Ik wil er met 3 standen & met 2 standen.

Standaard baybussen hebben ook maar 1 of 2 verschillende kleuren van LED's.
Ik wil 3 verschillende kleuren.

Als ik dus een standaardbus neem heb ik van sommige dingen teveel of te weinig of moet ik er aan veranderen om het te krijgen zoals ik het wil, dan maak ik toch beter onmiddelijk een custom baybus die perfect heeft wat ik wil?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mercenary schreef op 05 March 2003 @ 23:52:
Standaard baybussen hebben ook maar 1 of 2 verschillende kleuren van LED's.
Ik wil 3 verschillende kleuren.
Dit wordt iets moeilijker dan je denkt. Sterker nog, met alleen weerstand, led en schakelaar kom je er niet

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Mercenary
denk dat je ff verkeerd begrepen hebt, check m'n 1e post en kijk naar mijn 1337 ontwerpje ;). Ik wil de LED's zoals ik de bolletjes gekleurd heb. Denk niet dat die een prob zal geven?

Wat ik bedoelde was:

standaard:
blauw - blauw - blauw - blauw - blauw
knop --- knop -- knop -- knop --- knop
rood --- rood -- rood --- rood --- rood

Ik wil:
blauw - blauw - groen - groen - groen
knop --- knop -- knop -- knop --- knop
rood --- rood -- rood --- rood --- rood

Verwijderd

Mercenary schreef op 05 maart 2003 @ 22:16:

je wilt waarschijnlijk die on/off voor je cffl's maar die kan je ook best aan een 12/7/off beuken.....no problem....alleen op 7 volt branden ze minder hard.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Mercenary schreef op 05 March 2003 @ 21:34:
ziehier mijn toekomstige baybus: ontwerp zalige Paint skillz niet? :p

Alle onderdelen heb ik (10 led's, 10 weerstanden, 10 ledhouders, 5 switchen, 3 CCFL's+invertors, ledfan, kabel, krimpkous)

Aangezien mijn soldeerskillz 0,0 zijn zou ik willen weten wat er best is: zelf doen & de gekende baybusschema's volgen of een vriend met verstand van solderen+electronica een printplaatje laten gebruiken?

Ik zou da printplaatje kiezen vanwege da afwerking (minder kabelwirwar, hij zal dat ook beter kunnen dan mij :p ), maar heb je dan nog andere zaken nodig buiten wat ik opgenoemd heb?

Natuurlijk een printplaatje, maar welk???

Nog andere onderdelen???

En waar vind ik daar in godsnaam een schema voor, want al wat je vind zijn schema's voor een klassieke baybus zonder printplaatje.

Need some help please |:(
Als ik jou was zou ik voor een combinatie van die twee mogelijkheden gaan. Laat iemand met wat EL-skillz het zooitje met kabel in elkaar zetten. Zolang hij(zij) netjes werkt, krimpkous en kabelbinders gebruikt, etc. zal je resultaat echt geen kabel-wirwar worden. Een custom printplaat maken is imho geen oplossing omdat 1) jij dat zelf niet kan 2) je dan veel meer geld kwijt bent aan nieuwe onderdelen en 3) dat erg veel tijd zal kosten voor diegene die dat voor je doet.

(Wil je toch een printje, dan zijn de schema's voor een printplaat hetzelfde als voor de klassieke oplossing, je moet ze alleen naar een printje routen met bijv. eagle van Cadsoft).

Dit had je imho ook wel zelf kunnen uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.