Toon posts:

Logitech 640 geen dolby digital

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik hem een logitecg 640 speakerset in cominatie met een asus a7n8x deluxe. De soundstorm van nvidia dus. Heb in mijn kaart 3 aansluitingen aangesloten.

achter (links en rechts)
voor (links en rechts)
midden (sub en center)

Nu kun je met de software dolby digital laten encoden. Dit hoor je ook duidelijk aan het geluid wat uit de speakers komt :P, maar mijn sub en center geven vrijwel geen geluid. Ik hoor wel spraak uit mijn center komen, maar heet dof en ver op de achtergrond.

heb alles eigenlijk al geprobeerd door de sofwareinstellingen te veranderen enzo!

Verwijderd

Soundstorm is dacht ik alleen van belang als je er een Dolby Digital encoder aanhangt(640 is een standaard analoog 5.1 setje), aangezien de Soundstorm techniek het geluid als een AC3 signaal naar de decoder stuurt.
Met een analoog setje heb je eigenlijk niks meer dan de mogelijkheden die de brakke ALC650 AC97 codec biedt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 22:17 ]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

PowerDVD al getest?

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb nou precies hetzelfde probleem. Alle speakers geven goed geluid af alleen bij de center speaker hoor ik tijdens het testen heel zacht het teststemmetje "center", terwijl het volume toch echt maximaal staat. Als ik echter de matrix-knop in druk bij bijvoorbeeld Winamp om geen dolby digital te gebruiken, maar het mp3 geluid wel door de center speaker te krijgen dan is alles goed. Maar ja das natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Soms heb ik zelfs wel het idee dat ik het stemmetje "center" uit de subwoofer hoor. Ik heb al wel van een paar mensen gehoord dat dit soort problemen een veel gehoorde klacht is ( en niet alleen bij de Z-640, maat bijvoorbeeld ook bij Creative speakers) en dat het zelfs "normaal" schijnt te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door maspro op 06-03-2003 16:05 ]

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

[b][message=17194942,noline]
[knip]
Soms heb ik zelfs wel het idee dat ik het stemmetje "center" uit de subwoofer hoor. Ik heb al wel van een paar mensen gehoord dat dit soort problemen een veel gehoorde klacht is ( en niet alleen bij de Z-640, maat bijvoorbeeld ook bij Creative speakers) en dat het zelfs "normaal" schijnt te zijn.
Ik heb bij een ander setje dit ook een keer gehad (dat het geluid voor de center uit de sub kwam en voor de sub uit de center) daarbij kon je dan gewoon de kabel omwisselen en dan was het probleem opgelost. Ik weet niet misschien werkt het voor je... :)

ActueleWind

Verwijderd

Topicstarter
Heb het met powerdvd en windvd allemaal geprobeerd maar de center en de sub blijven ver op de axhtergrond

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is ook dat het geluid voor de center heel dofjes uit de sub komt. Uit de center komt helemaal niks.

De draaden kan ik niet veranderen want de kabel voor mijn pc loopt van mijn sub naar mijn center. daarvanuit komen weer drie aansluitingen voor op de pc

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij mij was de oplossing als volgt:

-Open je nForce Soundstorm bedieningspaneel.
-Ga naar het 2e tabblad "Speakersinstelling".
-Klik vervolgens op de "Wizard Speakerinstelling" en klik op Volgende.
-Zet bij het volgende scherm alle twee vinkjes aan en sluit je kabels ook op deze manier aan, dus je achterspeakers (zwarte plug ) sluit je aan op je "Line-in" (blauw), je frontspeakers (groene plug) op de "Line-out" (groen) en je centerspeakers (oranje plug) op de "Microphone" (roze).
-Klik op Volgende en geef aan dat je 6 speakers hebt. Nadat je weer op volgende hebt geklikt selecteer je ook die 2 vinkjes weer, daarna kies je voor dolby digital ondersteuning. Bij de laatste optie van de wizard heb ik de tweede optie gekozen.
-Zorg ook dat de "Matrix" knop op je centerspeaker NIET is ingedrukt.

Dus de oranje ingang voor je "Center/LFE (bass)" en de paarse ingang voor je surround/achterspeakers gebruik je niet en heb je dus vrij.
Zelf vindt ik dit persoonlijk een beetje omslachtig allemaal, maar goed, het werkt wel.

Toen ik het daarna weer testte deed alles het perfect :)

[ Voor 25% gewijzigd door maspro op 08-03-2003 03:31 ]

Verwijderd

Hier ook het zelfde probleem.
Alles aangesloten zo als maspro het beschrijft en inderdaad het werkt.
Goed werk mastpro, hier was ik nooit opgekomen. _/-\o_

Verwijderd

Ik haal even een oud topiv omhoog. Maar zijn er ook mensen waarbij het niet nodig is de line-in en mic uit (of eigenlijk in-)gangen te gebruiken. Ik krijg namelijk zowel als bij het gebruik van de rear center/lfe-uitgang van de nForce als dat ik de boel sotware-matig aanpas en die linein enz gebruik hetzelfde geluid --> En dat is zoals het hoort. Ik moet dan wel creeren van middenkanaal gebruiken en LFE-kanaal maken van het Soundstorm paneel. Maar ik heb hem nu met Matrix aan ipv middenkanaal en LFE aan. Heb liever hardwarematig alles op orde dan softwarematig. Op deze manier werkt het namelijk altijd. Kan iemand hier iets tegenin brengen?

Er is wel verschil.
Als ik namelijk die line-in en mic gebruik hoor ik een soort 'dub'geluid als ik matrix aan/uitzet en als ik de speakers harder zet dan de helft hoor ik bij het verschuiven van de volumeknop een soort ruis uit de center, maakt niet uit of er wel of geen geluid uit komt. Van beiden heb ik geen last als ik de gewone uitgangen gebruik die ervoor bedoelt zijn. Wel vind ik dat hij redelijk wat meer bass over de gewone boxen sturen wanneer je het hardware-matig 'oplost' zoals het nu is bij mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 10:50 ]

Pagina: 1