Toon posts:

s-ata raid mogelijk met ata schijven + adapters?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet goed opgelet bij het bestellen van mijn nieuwe pc. Ik heb de asus p4g8x besteld in de veronderstelling dat er niet alleen s-ata raid op zat, maar ook normaal ide-raid (zoals bij veel asus borden).
Dit blijkt niet het geval te zijn. Het bord is nog niet binnen, maar de 3 dure hd's al wel en het geheugen ook.

Weten jullie met zekerheid te zeggen of het mogelijk is om met serial->normal ata adapters de schijven toch aan te sluiten op de s-ata raid controller en op die manier raid te verkrijgen?? (het lijkt mij wel.... maar ja).

Uitsluitsel wordt zeer op prijs gesteld! _/-\o_

Verwijderd

Dat kan ik, want dat heb ik zelf ook. Adapters zijn nog wel wat moeilijk verkrijgbaar, zou ik nu dus al bestellen. Overigens heb ik op mijn moederbord (Asus P4PE) voor de RAID maar 2 ATA en 1 IDE, dus had ik maar 1 adapter nodig....

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13
Precies, het volstaat ook om 1 schijf via een adapter op de SATA aan te sluiten en de andere schijf op de ene parallel ata van de raid controller aan te sluiten. Nou nog zo'n adapter te pakken zien te krijgen, want die schijnen momenteel vrij moeilijk leverbaar te zijn.... :)

Verwijderd

Bij salland hadden ze als enige op voorraad (van de 3 winkels die ik geprobeerd heb)

Verwijderd

Topicstarter
dominator, ik volg je even niet.

Er zit alleen raid op met s-ata. Dus het lijkt mij dat ik alleen raid kan krijgen als ik 2 schijven met adapter op de s-ata aansluit? Dan heb ik dus 2 adapters nodig.. (de derde hd zal als backup dienen)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 19:39
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 20:28:
dominator, ik volg je even niet.

Er zit alleen raid op met s-ata. Dus het lijkt mij dat ik alleen raid kan krijgen als ik 2 schijven met adapter op de s-ata aansluit? Dan heb ik dus 2 adapters nodig.. (de derde hd zal als backup dienen)
Deze plank kun je ook via de paralle S-ATA schijven aansluiten. Hoe dat gaat weet ik niet, maar ik gok via een gewone ATA/100 kabel (omdat je geen adapter nodig hebt).

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-03 17:57
Dit komt uit de A7N8X handleiding, neem aan dat 't bij dit mobo hetzelfde werkt:
3 connection options are available for creating a RAID 0 or RAID 1 array:

- Connect 1 parallel HDD to PRI_ATA133 port and 1 Serial ATA IDE HDD to either of the 2 Serail ATA ports, using seperate parallel ATA of Serial ATA cables

- Connect 1 Serial ATA HDD to each Serial ATA port, using separate Serial ATA cables

- Connect 1 Serial ATA HDD to the PRI_ATA133 port and 1 Serial ATA HDD to either of the 2 Serail ATA ports, using seperate parallel ATA or Serial ATA cables
Van een ATA hdd een S-ATA hdd 'maken' dmv een converter maakt volgens mij niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
ah, thnx mannen!!
Het is dus geen probleem zolang ik maar adapters vind.
Misschien ga ik overigens voor een ide raid kaart op een pci slotje ;-)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Eén vraagje, past wel in dit topic :)
Kan je zo'n serial ata convertor ook andersom gebruiken, dus op het moederbord bij PATA erin stoppen en dan een sata kabeltje naar een sata schijf, wil binnekort een nieuwe schijf erbij kopen met oog op de toekomst, dus met sata er alvast op, maar aangezien ik hier geen sata aansluitingen op me mobo heb en geen zin om daarvoor een sata controller te kopen ...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13
Nope, het is een parallel --> sata converter. Al zullen er in de toekomst ook wel adaptertjes komen die inderdaad andersom werken, even geduld dus nog....
Pagina: 1