Kan een monitor niet de refreshrate regelen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zomaar een theorie, nu wordt je refreshrate geregeld door je videokaart / instellingen van je drivers. Ik zat vandaag lokaal op m'n linux shell te werken en bedacht dat het eigenlijk veel makkelijker is als je monitor de refreshrate zou bepalen (eventueel via een menuutje in je monitor). Vaak heb je weinig invloed op je refreshrate en als je monitor zelf zou kiezen wat goed is gaat dat veel beter. Bijvoorbeeld in spellen, best lastig als je voor iedere resolutie waar je in wil gamen een keertje in windows je refreshrate goed moet zetten en onder dos / andere commandprompts en bios achtige vensters heb je helemaal geen invloed.

Gaat er nietzozeer om dat ik een oplossing zoek omdat ik er last van heb maar meer een discussie waarom je monitor dat niet regelt.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
mhh, interresante gedachte. Waarom inderdaad niet zijn maximale optimale resolutie draaien ongeacht wat de videokaart aanlevert. Beetje zoals een 100Hz TV. Hoewel via PAL het signaal maar op 50Hz wordt uitgezonden (dus een 100Hz TV laat elk beetje 2x zien) is 100Hz toch veel rustiger voor je ogen.
Ik zie zoveel mensen achter een CRT zitten op 60Hz... Dat is toch hersenverscheurend binnen paar minuten?

Red een boom, eet een bever

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
tja dat is nou eenmaal zo :P Vroeger hadden ze bedacht dat het omvormding digitaal->analoog (DAC) op de videokaart komt te zitten. Ze hadden ook kunnen kiezen om dat omvormertje in de monitor te doen en zo dus de videokaart alleen een digitaal signaaltje te laten sturen naar de monitor. Tegenwoordig heb je dat wel met DVI (althans, das helemaal digitaal zonder analoog signaal).

Maar er zal vast wel een duidelijke reden voor zijn...

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 03:50

GG85

.......

Toch lijkt het me dom, de Digitaal Analoog converters het dichts bij de beeldbuis lijkt me het beste en de minste verliezen geven. Verder zou het dus ook een hoop gezeur met refreshrates besparen doordat je via een on-screen menu zo je refreshrate zou kunnen kiezen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Dat zou dus in theorie betekenen dat je PC het maximum aantal frames/sec uit moet spuwen en de monitor het gaat downsamplen naar een rate die hij aan kan. :?

Ik denk dat het downsamplen niet prettig is als je kleine verschillen hebt.
Als bv je PC dan 80 frames per seconde geeft en je gaat het downsamplen naar 75 frames dan krijg je toh eigenaardige effecten denk ik.
En de techniek om dit soort downsampling te doen is erg kostbaar en complex.

Senile! Senile Oekaki

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

zit hier achter 60 hertz (14" :'( ) nergens last van 'tis denk ik gewoon wat je gewend bent

edit: ik weet het |:( 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door snooze op 05-03-2003 22:09 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

in principe is je (je plug en play) monitor driver (indien aanwezig en niet standard) op de hoogte van de maximale refresh van je monitor. Dit betekent ook dat als refreshrate in je videokaartdriver op optimal staat de beste refresh automatisch wordt gegeven.

martijn pleit

Verwijderd

refresh van 56 of 60 hz schijnt ook heel slecht te zijn voor je concentratie doordat dit beeld door je hersenen als 'vijandig' wordt ervaren.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gebruik ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv 2 berichten na elkaar te plaatsen :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dit is destijds gedaan omdat monitoren nu eenmaal analoge devices zijn. De videokaart stuurt de horizontale en verticale sync mee, en de monitor probeert die te accepteren. Te hoge resolutie lukt daarom niet...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 22:11:
refresh van 56 of 60 hz schijnt ook heel slecht te zijn voor je concentratie doordat dit beeld door je hersenen als 'vijandig' wordt ervaren.
Je moet gewoon niet minder asls 75 hz instellen~!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 16:44
en als je zon tft scherm hebt?
die kunnen meestal niet hoger dan 60 (soms 75, misschien de veel duurdere hoger maar die benik nog niet tegengekomen)
op een normale crt heb ik last van men ogen en krijg ik idd koppijn onder de 72/75 hz, maar met een tft merk ik daar niet zoveel van

hoe komt het dat een tft minder hz heeft en tog geen hoofdpijn veroorzaakt (althans bij mij)

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 22:15:
[...]

Je moet gewoon niet minder asls 75 hz instellen~!
Ja natuurlijk, maar daar gaat dit topic niet over. Ik ben overigens pas tevreden bij 85 hz. En dan hebben we het nog niet over de scherpte .......

Over downsampelen, als je 640x480 (een dos scherm) @ 60 hz hebt is het voor een monitor toch niet zo moeilijk om daar 120hz van te maken ? Of is dat upsampelen.

Lijkt mij iig dat dat verschil te fixen is en je monitor kan meten hoeveel hz ie binnenkrijgt en zelf kan berekenen of ie dat kan verhogen.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Een tft verkleurt alleen als er een andere kleur komt, het beeld staat stil. De pixel heeft gewoon een kleur die zo nu en dan verandert.
Een crt monitor moet constant z'n beeld projecteren, en bij 60 hz is dat niet echt lekker om te bekijken ofzo.
Pagina: 1