Is een digitale kabel bij een TFT-scherm beslist nodig??

Pagina: 1
Acties:

• sgiethoorn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 14:18
Ik wil een tft-scherm aanschaffen, maar is het dan ook nodig om er een digitale kabel bij te hebben??

Ik heb een Asus GeForce4 Ti4400 videokaart.

Wat voor weergave verschillen zijn er tussen een digitale en een analoge kabel??

Verdere systeem:

Pentium4 2200
7200 rpm disk
512 ddr ram
windows 98 SE

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Het is aan te raden digitaal te nemen als dat verder niet veel duurder is dan wanneer je dat niet zou doen. Digitaal is wat de aansturing van TFT-schermen betreft in principe altijd beter dan analoog. De één claimt echter een duidelijk verschil in scherpte/kleur/weergave te zien, dus grote verbetering, terwijl de ander geen enkel verschil merkt tussen analoog en digitaal.

Als het digitaal kan; zeker doen, maar niet 100 euro extra aan uitgeven, hoewel me dat wel een extreem hoog bedrag lijkt om digitaal te kunnen. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Verschillen kunnen behoorlijk zijn....
Met DVI mis je een conversie van [VGA kaart] Digitaal->analoog [kabel] Analoog-> digitaal [TFT]
Als je TFT een goede converter heeft voor A->D valt het allemaal best mee.... if not kan er een behoorlijk verschil zijn tussen D-SUB en DVI.
Meestal zorgt DVI voor een betere kwaliteit signaal omdat je dus een conversie mist maar ik las laatst bij ome Tom (geloof ik?) dat een bep scherm beter beeld gaf via de D-SUB ingang :|
Maar in bijna? alle gevallen geeft DVI dus een beter beeld en het voordeel dat je op je TFT bv niet de beeldgrootte hoeft in te stellen dit gebeurt nl automatisch

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik durf het niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat ik mijn TFT aan een analoge kabel heb hangen en alles ultra en ultra scherp is; zie gewoon de pixels zonder schaduweffecten of wat voor ongeregeldheden dan ook, dus wat kan een digitale kabel daar nu aan toevoegen vraag ik me werkelijk af (scherper dan één pixel kan niet :+ ). Kleuren, helderheid e.d., tja, ik heb het zaakje lang niet op de maximale specs draaien dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen. Desalniettemin wil ik het toch eens proberen, alleen omdat ik nieuwsgierig ben (maar wat hoogstwaarschijnlijk vergooid geld is dus heb ik er geen haast mee).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De kans is groot als je een TFT koopt er helemaal geen (echte) digitale aansluiting op zit. De meeste hebben namelijk gewoon een normalee VGA ingang.
Wat voor weergave verschillen zijn er tussen een digitale en een analoge kabel??
Technisch gesproken hoeft de videokaart niet meer het signaal analoog te maken waarbij eventueel kwaliteitsverlies kan optreden. Het signaal gaat digitaal van de videokaart naar de TFT.
Met de meeste TFT schermen die een normale VGA aansluiting hebben wordt eerst her signaal van digitaal naar analoog omgezet door de videokaart. Dan wordt het in de TFT weer omgezet van analoog naar digitaal.

Een getraind oog zal het misschien wel kunnen zien maar dat soort mensen blijft toch bij een CRT scherm want die zijn gewoon kwalitatief beter. Maar voor ons 'leken' maakt het weinig uit.
Enkel zijn er nog lange discussie over TFT en gamen aan de gang op GOT.
De een vindt het ideaal, de ander niet.

Persoonlijk zou ik wat reviews van TFT schermen doornemen en daar je aankoop op baseren en niet op het type aansluiting. Een brak scherm met digitale aansluiting blijft nog steeds brak. :)

Senile! Senile Oekaki

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
antwoord op topic titel: nee. zoals al meer gezegd kan je er best een analoge kabel aan hangen ligt eraan wat voor stekker er op zit... ;)
maar met analoog ( gewone vga stekker) heb ik hier gewoon een haarscherp beeld. misschien moet je digitaal gezien hebben om het verschil te zien maar ik zie niet echt in wat er scherper kan aan mijn beeld...
kleurverschil kan natuurlijk wel optreden bij 2* d/a conversie maarja bijna ieder scherm geeft kleuren iets anders weer dus, ga kijken wat het verschil is en geef er niet al te veel aan uit... :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lees gewoon ff die tft grote topics. Daar staan zat gebruikerservaringen.

Maar het scheelt héél weinig. Je moet zeker geen extra zaken gaan kopen voor een dvi opstelling.

Verwijderd

Bij het aanzetten van mijn 17" TFT scherm (die geen DVI aansluiting heeft) zie ik vaak een vaag "schaduw" in het beeld aan de rechterkant van objecten zoals muispijltjes e.d. Als mijn scherm een tijd aanstaat wordt dat vervolgens zodanig veel minder dat het bijna niet meer te zien is. De refreshrate maakt ook uit: beter op 60Hz dan hoger.

Als je er dus zeker van wil zijn dat je een scherm hebt zonder zo'n "schaduw-effect", dan in volledig digitaal (dus DVI) het beste.

Maar ik heb liever een TFT-scherm met analoge aansluiting en een lage responstijd dan een TFT-scherm met DVI-aansluiting met een hoge responstijd.

En zoals ik al zei: als mijn scherm een tijdje aanstaat, dan is dat schaduweffect zo goed als weg.

Verwijderd

Het is aan te raden, maar niet per sé nodig... de kwaliteit is beter bij een digitale kabel, maar je videokaart moet het ook ondersteunen :)

Verwijderd

Kort: nee.

Mijn ervaring is nogal gek maar misschien ook logisch. Ik heb een TFT van LG met enkel een analoge aansluiting, deze had ik op mijn GF4 ti4600 van Creative aangesloten en het beeld was een beetje wollig, ik kreeg zeg maar een soort van gratis AA erbij, echt uitermate irritant :( ik was zwaar ontevreden maar ik heb het maar geaccepteerd. Later heb ik om heel andere reden een upgrade gedaan naar een Radeon 9700 en warempel! superscherp beeld!!! niks wollig of irritante gratis AA, gewoon echt haarscherp zoals ik dat bij andere mensen met een DVI had gezien! :)

Ik denk dus dat goede 2D filters op je videokaart belangrijk zijn wil je een TFT met analoge aansluiting kopen. :)
Pagina: 1