Systeem rot - mobo, memory of CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Avond,

M'n systeem boot niet meer, krijg gewoon geen beeld op het scherm.

Ik heb alles al gechecked, behalve drie zaken: mobo, geheugen en CPU. Ligt waarschijnlijk aan het moederbord of geheugen (Water in geheugenslots), maar ik sluit de CPU niet uit.

Met de CPU kan ik eventueel eens naar een lokale PC-boer, maar ik denk niet dat mobo op basis van 32-bits RDRAM hebben..

Dus weet iemand hoe ik het mobo en geheugen kan testen?

Alvast bedankt ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Steve op 05-03-2003 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Gaat er wel iets piepen als je probeert te booten?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nu is scheikunde voor mij al even geleden, maar een druppel water in je dimms kan echt geen kortsluiting veroorzaken nadat je het hebt laten opdrogen. Die troep in water geleidt alleen als het in water zit (vrije ionen), niet als het opgedroogd is.

Breng anders de boel eens naar een computerwinkel en zeg wat er mis is, zij rekenen ongetwijfeld een klein bedrag om het voor je te testen, maar als je zelf geen reserve CPU/geheugen/mobo hebt, doe je daar weinig aan.

Heb je geen vrienden (tricky vraag aan een tweaker ;)) van wie je een CPU of geheugen dimmetje kunt lenen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Als je het zeker wilt weten wordt dat dus toch je geheugen en cpu op een ander bord proberen, anders weet je nooit of het zaakje werkt.
Wat doet 'ie eigenlijk bij het booten, helemaal niks of hoor je wel wat dingen (fan's, disken)?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nee, geen piepen, maar dat is ook logisch... De piepjes zijn op mijn mobo vervangen door voice-messages. Die voice-messages kan je veranderen, en dat heb ik ook gedaan. Maar omdat er geen plaats genoeg was op de ROM, heb ik een aantal messages (zoals die voor geheugen) eruit gehaald :(

Heb wel vrienden in de buurt (ja, een tweaker met vrienden ;)), maar niemand met een P IV, laat staan PC4200 RIMM... Redelijk zeldzaam in een stadje als dat waar ik in woon.

Oja, voor ik het vergeet... Ik heb 'm al eens 10 min laten draaien, CPU en northbridge werden warm, geheugen en videokaart niet of weinig.

En nogmaals, geheugen of moederbord kan ik niet testen, niemand in de buurt die een P4T533 of PC4200 RIMM heeft.

Oja: deze ochtend, nadat ik het water dus een nachtje had laten opdrogen, deed m'n systeem het gewoon. Wat later kon ik met moeite nog in de BIOS, of hij zat al vast. Dacht dat het aan de videokaart lag, ik heb 'm er dus uit gehaald, andere heatsink op gezet etc, en toen ik 'm (een uurtje later) terugplaatste deed m'n systeem helemaal niks meer.. Videokaart doet het wel in een ander systeem.

[ Voor 54% gewijzigd door Steve op 05-03-2003 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Kleine update.

Toen ik daarnet voor de 10x het BIOS resette, POSTte ie ineens wel. Ik happy, maar het was slechts van korte duur. Bij het bootscherm van Windows zat ie alweer vast. Ik reboot, en ja hoor, hij POSTte weer niet. Nu start ie héél soms op, maar nadat ik de CPU-snelheid in het BIOS instel en reboot, doet ie het weer niet.

Volgens mij stuurt brak geheugen alles in de war, maar het zou toch eigenlijk net zo goed aan mobo of CPU kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe wat vraagjes, ook al weet ik dat je een "poweruser" bent:

Hoe reset je het bios? Wat nog wel eens wil helpen is daadwerkelijk de batterij eruit te halen en een paar minuten helemaal uit te zetten (stekker eruit) Zeker weten dat alle vloeistoffen opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stekker eruit, batterij eruit en die een minuutje omgekeerd erin steken (dus doorverbinden zegmaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je al geprobeert hebt de RIMMs en CRIMMs om te wisselen? (Soort van stoelendans zeg maar). :)

Controleer ook nog even of de voedingsstekkers (ATX en 12V?) wel goed vast zitten.

En misschien als is 't ook een goed idee als je 't desbetreffende RIMM-slot even met een wattenstaafje met wat isopropylalcohol (geleid niet, niet aggressief en vluchtig dus snel droog - reiningsvloeistof voor de koppen/lensen van audio/videoapparatuur is meestal isopropylalcohol). Vergeet niet de voedingstekkers uit 't moederbord te halen...

En misschien voor de zekerheid ook maar eens testen met een PCI videokaartje?

Overigens wel raar dat hij 't na een BIOS-reset wel weer even deed. Doet ie 't wel als je CPU-snelheid lager instelt dan gewoonlijk?

En als laatste opmerking: Weet je zeker dat je niet gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden in je computer hebt? En dan doel ik bv op een falende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb echt alles getest, andere voeding, andere (PCI)-videokaart, andere combinaties van geheugenreepjes, connectors etc. Bus staat op 100 MHz ipv 133 MHz. Misschien was er veel signaalverlies, daarom heb ik daarnet ff geprobeerd de Vcore te verhogen (1.5 => 1.65V), toen kwam ik (toevallig of niet?) tot in Windows, maar dat eindigde als snel op een BSOD.

Maar daarnet piepte het, vreemd, ik heb al tig keer geprobeerd en slechts 1x piepte hij. Het waren lange piepen met korte tussenpauzes, geheugenprobleem dus. Maar dat kan toch ook aan de geheugencontroller, een slecht contact ergens etc liggen?

BIOS wordt overigens daadwerkelijk gereset... Soms start ie op als ik het BIOS reset, en dan moet ik de CPU-snelheid opnieuw instellen - wijst er dus op dat ie gereset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20

SED

Ik neem aan dat je CPU overclocked was?
Lijkt een beetje op een stervende CPU, ik heb er helaas twee keer ervaring mee.
Een van de twee draait weer normaal op een standaard bordje maar is op geen enkel overclocked bord nog aan het werk te krijgen.
de tweede is in de CPU hemel...of hel.. geen idee..

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
CPU overclocked, ja.. Maar geef toe, bijna alles wijst in de richting van geheugen/geheugencontroller/etc, lijkt me echt sterk dat de CPU rot is.

Je hebt bij Northwood P IV's wel iets als SNDS, waardoor P IV's soms sterven bij hogere vcore's, maar dat is bij mij zeker niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, nu kom ik helemaal niet meer in de POST..

Kan ik er echt zeker van zijn dat dit aan het geheugen zelf ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat er geen diag cijfers op je mobo zitten, die zijn toch wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Piepjes zeggen genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik ben iets verder. Ik ben nog eens door de POST gekomen, en toen heb ik die voice-POST-messages gelijk uitgeschakeld in m'n BIOS, zodat ik steeds piepjes hoor.

Opvallend is wel dat ik nu een stuk vaker door de POST kom, maar hij zit al snel vast - langste was tot nu toe toen de RAID controller de schijven scande.. Stopte bij een knipperende cursor. Maar meestal hangt ie al bij het grote fullscreen Metallica-BIOSlogo.

En als hij niet POST, hangt het er een beetje van af.. Soms doet ie helemaal niks, maar meestal geeft ie lange piepen met korte tussenpauzes, geheugen dus.

Maar de grote vraag: hoe zeker kan ik ervan zijn dat het aan het geheugen zelf ligt? Met andere woorden, hoe weet het moederbord dat er een geheugenprobleem is? Volgens de manual ligt het aan geen/slecht geheugen, maar kan het echt niet aan een rotte geheugencontroller/baan naar geheugen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wat ook opvallend is, is dat ie het na een tijdje wel langer doet.. Als ik een 2tal uur wacht kom ik bijvoorbeeld tot in Windows, maar dat eindigt onherroepelijk op een BSOD/vastloper. En daarna gaat het een tijdlang weer helemaal niet.

Ik kan morgen iets opsturen naar een kennis die dezelfde spullen heeft, maar als ik enkel het geheugen moet zenden zou dat natuurlijk een stuk makkelijker zijn dan een groot pakket met moederbord te verzenden.

Dus als iemand een idee heeft...

[ Voor 10% gewijzigd door Steve op 06-03-2003 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Misschien domme vraag, maar heb je al eens een ander geheugenslot geprobeert? :)

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 21:03:
Ik heb echt alles getest, [...] andere combinaties van geheugenreepjes, connectors etc.
Ja dus :)

Ik heb echt al het mogelijke gedaan, zaken die ik niet kan vervangen:

-geheugenreepje
-C-RIMM
-mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShotGun schreef op 06 March 2003 @ 23:24:
Misschien domme vraag, maar heb je al eens een ander geheugenslot geprobeert? :)
Lees, heeft ie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 02:06

Godjira

To infinity and beyond!

Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 17:28:
Nee, geen piepen, maar dat is ook logisch... De piepjes zijn op mijn mobo vervangen door voice-messages. Die voice-messages kan je veranderen, en dat heb ik ook gedaan. Maar omdat er geen plaats genoeg was op de ROM, heb ik een aantal messages (zoals die voor geheugen) eruit gehaald :(

Heb wel vrienden in de buurt (ja, een tweaker met vrienden ;)), maar niemand met een P IV, laat staan PC4200 RIMM... Redelijk zeldzaam in een stadje als dat waar ik in woon.

Oja, voor ik het vergeet... Ik heb 'm al eens 10 min laten draaien, CPU en northbridge werden warm, geheugen en videokaart niet of weinig.

En nogmaals, geheugen of moederbord kan ik niet testen, niemand in de buurt die een P4T533 of PC4200 RIMM heeft.

Oja: deze ochtend, nadat ik het water dus een nachtje had laten opdrogen, deed m'n systeem het gewoon. Wat later kon ik met moeite nog in de BIOS, of hij zat al vast. Dacht dat het aan de videokaart lag, ik heb 'm er dus uit gehaald, andere heatsink op gezet etc, en toen ik 'm (een uurtje later) terugplaatste deed m'n systeem helemaal niks meer.. Videokaart doet het wel in een ander systeem.
Niet zo slim he?! ;)

Ik denk zelf dat het je geheugen is. Ik heb dit ook gehad met mijn bakkie een paar maanden terug. Toen kreeg ik ook geen beeld, totdat ik een van de 3 geheugen bankjes eruit haalde. Ineens werkte alles weer perfect.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het is iig iets wat met geheugen te maken heeft, dat is onderhand wel zeker :)

Maar ik vraag me af.. Als het moederbord een geheugenfout aangeeft, kan dat dan ook de geheugencontroller of iets anders zijn, of kan dat enkel aan het reepje zelf liggen?

Want in het slechtste geval zijn geheugen én mobo gemold :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Processor kan ook nog rot zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Kan een rotte CPU er ook voor zorgen dat je mempiepjes krijgt?

Ik zend de CPU iig ook mee naar die kennis. Maar weinig wijst in de richting van m'n CPU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je bord compleet zonder geheugen post, zijn de piepjes dan hetzelfde? Mij staat iets bij van mijn Vobisperiode dat een brakke memcontroller piepte als hoge piep, hoge piep, twee keer snel in toon aflopende piep. Zonder geheugen is het meestal piep, piep, piep in regelamtige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ben aan het kijken... Maar nu POST ie bijna elke keer :P

Maar hij hangt ook snel. Je zou haast denken dat het een warmteprobleem is.. Als ik het systeem een tijdje met rust laat, doet ie het een paar keer, en dan weer niet.. Maar het kan geen warmteprobleem zijn, proc en northbridge zijn 26/23 en videokaart voelt helemaal niet warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Misschien zijn jullie iets met de BSOD's. Meestal is het rond het bestand w32k.sys (die wordt toch bij het opstarten in het geheugen geladen?).

Daarnet kreeg ik de melding 0x000000BE, wat inhoudt dat ie probeerde te schrijven naar readonly-geheugen..

Ik probeer 'm nog eens zo ver te krijgen dat hij piepjes geeft bij het opstarten.

/edit: en nu zit ik weer op m'n eigen PC memtest te downen, al 5 min lang zonder BSOD :?

[ Voor 14% gewijzigd door Steve op 07-03-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=0x000000be site:microsoft.com]

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
BalusC schreef op 07 March 2003 @ 10:14:
[google=0x000000be site:microsoft.com]

Suc6 :)
En wat zie je daar: attempted to access to readonly-memory, wat ik zei dus. En het is niet de enige melding die ik krijg.
Tot nu toe kreeg ik al kreeg ik al 0x000000BE en 0x0000000A, bij beiden probeert een driver wat met het geheugen te doen, bij de eerste schrijven naar alleen-lezen geheugen, bij de tweede naar een onbestaande geheugenadres.

Wat ook vaag is: als ik het geheugen eruit haal, krijg ik de ene keer wel piepjes, de andere niet :?
Gebeurt ook wel dat hij mét geheugen niet boot, geen piepjes ofzo geeft. Ik reset, gaat ie gelijk m'n BIOS in "your system hung during last bootup due to improper frequency settings", dat terwijl ik hem zelfs ondergeclocked heb.

[ Voor 84% gewijzigd door Steve op 07-03-2003 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

Probeer anders met de hele set naar een computerwinkel te gaan. Bij Paradigit testen ze je systeem meestal gratiz, en je kunnen iig je proc testen. Als je naar een grotere vestiging gaat (eindhoven iig) hebben ze misschien jouw soort geheugen op voorraad. kan je dat ook testen. Zoieso, als het aan je geheugen, mobo of proc ligt kan je je proc testen in een pc winkel, je geheugen door je vrienden :), als die alletwee goed zijn ligt het dus aan je mobo. Heb je niet zo'n groot postpakket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
In de provincie heb ik geen enkele zaak gevonden die hetzelfde geheugen en/of moederbord heeft. Maakt ook niet veel meer uit, ik stuur straks de hele zooi (mobo, geheugen en proc) naar die kennis. Vrienden in de buurt kunnen het mobo niet testen omdat er niemand geschikt geheugen heeft.

Ben nog iets anders aan het testen.. Start systeem op, en ik sluit gelijk alle progs, zodat er zo weinig mogelijk geheugen gebruikt wordt. En ja hoor, ik kan vrolijk de Sandra membench en CPU-bench draaien. Maar als ik dan nog wat progs opstart, hangt ie al snel.. Volgens mij zit er dus ergens in het "midden" een rot stukje geheugen.

Als dit aan de geheugencontroller lag, zou ie dan ook steeds crashen op een min of meer vast moment?

[ Voor 46% gewijzigd door Steve op 07-03-2003 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

Ik denk dat we zo niet verder komen, dat je beter het geheugen kan laten testen door je kennis, en daarna verder babbelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, laat de kennis in kwestie met het geheugen beginnen, dan je mamaplank. Het is niet de CPU imho .. Ik neig erg richting je mem-controller, maar neigen of zeker weten .. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Per ongeluk dubbel..

[ Voor 191% gewijzigd door Steve op 08-03-2003 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wil nog even aantonen dat er aan de BSOD's echt geen touw te knopen is: daarnet kreeg ik, toen Windows bootte, een BSOD met foutcode 0x00000050. Google leert me dat die fout kan optreden als je een CD of DVD viewt... Maar hoe kon ik dat doen terwijl Windows net het bootscherm uitging..

Heb daarnet een telefoontje gekregen van een zaak in de buurt, ze hebben nu tóch 32 bits RIMM, morgen maar even testen dan. I'll keep you informed.

/Update/

Ik heb gisteren nog ff m'n geheugenslots en zaken in de buurt (kleine condensatortjes etc) met wat wasbenzine bewerkt. Toen ik een tijd daarna opstartte, ging ie nog ook op z'n bek na een BSOD.

Ik sta nu op het punt om te vertrekken naar die zaak in de buurt, ik wil eerst ff kijken wat ik precies moet doen om de zaak te laten crashen, om te kunnen tonen daar. Maar hij vertikt het nu :? Ik draai een koetje, PCMark, Sandra tegelijk, en ik decodeer ook nog wat MP3's, maar toch blijft hij lekker draaien..

[ Voor 34% gewijzigd door Steve op 08-03-2003 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dat lekker draaien was na een paar reboots dus weer afgelopen.

Ben intussen naar die zaak geweest. Geheugenreepje vervangen, geen succes.. CRIMM vervangen, geen succes. Beiden vervangen, ook geen succes :(

Wat overblijft is dus moederbord of CPU.
Pagina: 1