Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Temperatuur gestuurde raam.

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik weet niet of het mag, zo niet gooi dan weer dicht. Op school heb ik een opdracht gekregen. We moeten een schakeling maken die ervoor zorgt dat raam dicht blijft bij een temperatuurverschil van meer dan 10 graden binnentemperatuur ten opzichte van de buitentemperatuur. Zelf heb ik veel op google en op GOT gezocht. Zelf heb ik schakeling gevonden van temperatuur gestuurde fan controller, maar ik weet niet of je deze schakeling kan gebruiken. Het raampje wordt dan geopend te knopje in te drukken en wordt bediend door gelijkstroommotortje. Ja ik weet dat ik niet zoveel verstand van electronica hebt (komt van Mavo :( ). Maar als jullie het kunnen helpen, ben ik heel dankbaar :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Hallo ik weet niet of het mag, zo niet gooi dan weer dicht.
dit mag dus al niet..

en ik mis een specifieke vraag, je zegt dat je al een schakeling heb. wat is het probleem dan?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dan ik dan niet weet hoe je precies op die 10 graden verschil kunt afstellen. Maargoed dus het gaat dicht. Maar toch bedankt.

Verwijderd

ja idd, je stelt niet eens een vraag en je verhaal is f*ckin' wazig. Wat wil je nou?

Verwijderd

Je moet in ieder geval twee sensors hebben, en die twee moet je vergelijken....

Verwijderd

Jouw vraag doet me herinneren aan een oefening in Abel met een GAL16V8 dat we eens moeten maken hebben voor de les:
Opgave en oplossing ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

TS, "Hallo ik weet niet of het mag, zo niet gooi dan weer dicht." deze houding is idd fout. Wees niet bang dat een goede vraag wordt dichtgegooid. Maar dit is nog geen goede vraag; en heeft dus een grote kans op een slotje. Ga er nu eerst eens voor zitten je probleem goed uit te leggen; dan heb je meer kans van slagen

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is nu hoe ik in deze schema's: Fan controller: hardware-matig+temp. controlled zo kan aanpassen om bij 10 graden verschil dat er dan het motortje geen stroom krijgt. Zodat je raam niet kan openen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Spider.007 je hebt helemaal gelijk. Ik heb het verhaal net even geprobeerd te doorgronden maar ben er maar mee gestopt. Lekker wazig verhaal.

Als je naar zijn andere topics en / of antwoorden kijkt dan zul je zien dat daar hetzelfde is gebeurd ...

-

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk maar eens bij Velleman zelfbouw kits 8) staat vast wel t een & ander bij wat je kunt gebruiken Suc6

http://www.velleman.be/ ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Het raam kan dus open bij een temperatuur verschil van minder dan 10 graden...maar als het raam open staat kun je nooit een temperatuur verschil bereiken van meer dan 10 graden...beetje nutteloze opdracht dus...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Ja eigenlijk wel, maar bij meer dan 10 graden verschil gaat het raampje vanzelf dicht. Het openen gebeurt dan door het knopje in te drukken.

Verwijderd

Wat je nodig zal hebben is in ieder geval 2 temperatuur sensoren. Dan nog een extra weerstand bij de ene om die 10° celcius verschil te bereiken. Dan kom je aan bij mijn zwakke punt: Comperators. Die meten een verschil in spanning dus moet je eerst weerstand met een lm317 (ofzoiets) omzetten naar voltage.

Weet iemand misschien of er een soort comperator voor weerstand is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 17:02:
Wat je nodig zal hebben is in ieder geval 2 temperatuur sensoren. Dan nog een extra weerstand bij de ene om die 10° celcius verschil te bereiken. Dan kom je aan bij mijn zwakke punt: Comperators. Die meten een verschil in spanning dus moet je eerst weerstand met een lm317 (ofzoiets) omzetten naar voltage.

Goed idee van jou:

2 sensors: binnen en buiten. Sensors opbouwen via NTC weerstanden.

Beide sensors aftakken en naar een opamp sturen die als comperator ingesteld is.
Dus de opamp geeft het verschil tussen beide spanningen aan de uitgang.

> op de uitgang kun je dmv diodeschakeling (of zener gebruiken?) zodat een relais sluit zodra de spanning een bepaalde waarde overschrijdt.

Zo kun je dus een motortje laten draaien om een raam te openen (relais n.c) en sluiten (relais n.o) Via eindeloops kun je overbruggingen maken om het openen en sluiten te beïndigen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 17:08 ]

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 17:02:

Met behulp van de verschillende weerstanden moet je verschillende spanningen kunnen creëeren, dus daarmee zou je comparator wel moeten werken lijkt me.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 17:02:

een comparator vergelijkt spanningen. Als je dus gewoon een weerstandsdeler maakt met een PTC en een vaste weerstand, krijg je een spanning. (2x dus). Deze moet je gaan vergelijken.

edit:
Positron was me voor

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 05-03-2003 17:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 17:06:
Beide sensors aftakken en naar een opamp sturen die als comperator ingesteld is.
Dus de opamp geeft het verschil tussen beide spanningen aan de uitgang.

> op de uitgang kun je dmv diodeschakeling (of zener gebruiken?) zodat een relais sluit zodra de spanning een bepaalde waarde overschrijdt.
wat is een opamp? Gewoon een versterker? Ik ken alleen wat basis electronica. Dat van het raam zou later wel lukken. Eerst het meten maar.
philippi14 schreef op 05 maart 2003 @ 17:09:
een comparator vergelijkt spanningen. Als je dus gewoon een weerstandsdeler maakt met een PTC en een vaste weerstand, krijg je een spanning. (2x dus). Deze moet je gaan vergelijken.
Positron schreef op 05 maart 2003 @ 17:07:

Met behulp van de verschillende weerstanden moet je verschillende spanningen kunnen creëeren, dus daarmee zou je comparator wel moeten werken lijkt me.
Ik heb het wel eens geprobeerd met 2 potmeters op zo'n basis comperator maar dat lukte niet. Als iemand weet hoe dit werkt zou ik hem/haar zeer dankbaar zijn. Ik moet iets met lichtgevoelige sensors voor school maken :).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 16:43:
Hallo ik weet niet of het mag, zo niet gooi dan weer dicht.

En dat doe ik dus maar.. Niet computer-related en een huiswerkvraag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.