oude pc met kapot cmos/tijdklok

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Een lange tijd terug heb ik mijn oude pc zwaar gehavend door het battery-klipje van het cmos af te breken. Na wat soldeer- en knutselwerk heb ik het weer redelijk goed gekregen en heb ik het cmos gevoed met penlites, die ik later (toen ze leeg waren) weer vervangen had door een adaptor (met een iets te hoge spanning :))

Je raadt het misschien al: Het mobo vond het allemaal niet zo leuk en nu ben ik dus verplicht de goede instellingen steeds bij het opstarten zelf in te stellen.
Het gaat om:
* de cpu snelheid
* de tijdklok
Beide zaken zijn niet echt hinderlijk. Ik kan eigenlijk wel leven met een clock op 166 Mhz ipv 233 Mhz. De tijdklok kan bij het booten goed worden gezet door NTP

Het probleem is nu dat de computer door deze "defaults" gewoon niet direct wil booten: checksum error!! Ik moet dus bij het booten steeds op f1 rammen of op delete om eerst naar het biosmenu te gaan en dan stel ik meteen maar de cpu goed in.
Deze pc wil ik blijven gebruiken als server / router met Linux of FreeBSD zonder monitor.

Ik zoek nu naar een geschikte oplossing. Zelf dacht ik aan een bios mod die andere defaults biedt (ik neem aan dat het bios deze defaults bepaalt). Is zoiets mogelijk?
Ik heb ooit gehoord van een linux kernel in het bios flashen, maar heb er met google nog nix op gevonden.

Het gaat om:
abit tx5
k6 233MHZ
award bios (dat geeft iig hoop)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42

Soggy

vroemmmm

/Eenvoudige modus/:

Eenmaal goed instellen en niet meer uitzetten, of is dat te simpel geredeneerd?

If it works, tweak it

Verwijderd

Kun je er niet een nieuwe batterij insteken, en die op de een of andere manier vastzetten? Misschien kun je een klip van verenstaal maken, die je dan aan je moederbord vastzet, en die boven op de batterij drukt.

De tweede optie is: iemand inhuren die permanent die batterij voor je vasthoudt >:)

Of... heb je je moederbord (gedeeltelijk) gefrituurd, zodat het BIOS gewoon geen instellingen meer kan onthouden, zelfs als er een batterij inzit? Dan zou je inderdaad een BIOS kunnen proberen te modden, met behulp van een of ander programma. Er zijn er om de BIOSSEN van videokaarten te wijzigen, maar ik ken er geen voor moederborden...

• irondog

irondog

Topicstarter
Soggy schreef op 05 March 2003 @ 16:21:
/Eenvoudige modus/:

Eenmaal goed instellen en niet meer uitzetten, of is dat te simpel geredeneerd?
Geen optie. Ik ben niet altijd bereikbaar bij stroomuitval.
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 16:24:
Of... heb je je moederbord (gedeeltelijk) gefrituurd, zodat het BIOS gewoon geen instellingen meer kan onthouden, zelfs als er een batterij inzit?...
Ja

Is het proberen van een ader bios (ik bedoel dus het ictje vervangen door een ander) een mogelijk tot het oplossen van dit probleem?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

irondog schreef op 05 March 2003 @ 16:35:
[...]

Ja

Is het proberen van een ader bios (ik bedoel dus het ictje vervangen door een ander) een mogelijk tot het oplossen van dit probleem?
Hoogstwaarschijnlijk wel (als dat het probleem is, althans). Omdat je wel (zij het met moeite) kunt booten moet je alleen maar een compatibele EEPROM zien te scoren en die te hot-swappen (in het ergste geval gaat je half gare mobo naar de zevende hemel, maar even goed heb je het probleem opgelost). Om erachter te komen wat voor EEPROM je hebt: sticker van AMI/Award eraf peuteren en zien wat eronder zit.

Oslik blyat! Oslik!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij zitten de instellingen niet in de BIOS maar in een aparte CMOS RAM chip. Waarom zou je anders een batterij nodig hebben; een EEPROM is immers non-volatile.

Dus ipv de BIOS chip te vervangen moet je de CMOS RAM vernieuwen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• irondog

irondog

Topicstarter
EXX schreef op 05 maart 2003 @ 16:45:
Volgens mij zitten de instellingen niet in de BIOS maar in een aparte CMOS RAM chip. Waarom zou je anders een batterij nodig hebben; een EEPROM is immers non-volatile.

Dus ipv de BIOS chip te vervangen moet je de CMOS RAM vernieuwen.
En dat kan dus niet denk ik.

Hopleloze zaak, of kan ik ergens nog een onderdeel vervangen? Ik heb nu iig het idee dat het bios verwisselen zinloos is.

[ Voor 44% gewijzigd door irondog op 05-03-2003 20:21 ]

Verwijderd

Het is een oud bord, een Socket 7 model met een Intel i82430TX chipset. Zo'n bord moet goedkoop tweedehands uit te halen zijn.

(Aardige tijd toch, waar je nog een AMD proc op een Intel chipset kon frotten...)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

irondog schreef op 05 March 2003 @ 17:56:
[...]
En dat kan dus niet denk ik.

Hopleloze zaak, of kan ik ergens nog een onderdeel vervangen? Ik heb nu iig het idee dat het bios verwisselen zinloos is.
Waarom zou je de CMOS RAM niet kunnen vervangen? Het zijn gewone SRAMS.

Voor wat docu zie http://ftp.uevora.pt/pub/...rds/Abit%20AX5/aptx5e.pdf

of probeer te kijken naar welke chip de contacten van de CMOS battarij en/of de clear CMOS jumper lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 06-03-2003 09:34 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• irondog

irondog

Topicstarter
EXX schreef op 06 maart 2003 @ 09:26:
[...]
Waarom zou je de CMOS RAM niet kunnen vervangen? Het zijn gewone SRAMS.

Voor wat docu zie http://ftp.uevora.pt/pub/...rds/Abit%20AX5/aptx5e.pdf
Aan de hand van je link heb ik even naar het mobo gekeken. Het CMOS RAM kan ik niet vervangen. Ik zie op je link twee SRAM chips, maar deze zitten niet op een socket.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
BIOS file downloaden, met modbin de default settings van dat ding aanpassen en in je BIOS chip flashen. Kan je zeer waarschijnlijk ook de halt on errors mee uitzetten, boot ie standaard met de goede waarden, alleen de klok klopt niet.

• irondog

irondog

Topicstarter
_JGC_ schreef op 06 March 2003 @ 13:01:
BIOS file downloaden, met modbin de default settings van dat ding aanpassen en in je BIOS chip flashen. Kan je zeer waarschijnlijk ook de halt on errors mee uitzetten, boot ie standaard met de goede waarden, alleen de klok klopt niet.
Goed id. Ik had het toevallig al geprobeerd. Maar zonder suc6 :)

De standaard waarde van de cpu is nu 110 Mhz ipv 166 Mhz :( en nog steeds krijg ik een cmos checksum error.

Bovendien begrijp ik geen hout van al die instellingen. Geen flauw id hoe ik dus de standaard waarde handmatig omhoog kan krikken naar 233 Mhz. Als dat al zou lukken ben ik al aardig gered (op f1 drukken kan iedereen wel)

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Volgens mij is het echt handiger om er weer batterijtjes op te zetten... Dan ben je van het hele gezeur af :)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Gabriel-LG schreef op 06 March 2003 @ 21:27:
Volgens mij is het echt handiger om er weer batterijtjes op te zetten... Dan ben je van het hele gezeur af :)
Dat gaat dus niet! Zoals TS al heeft aangegeven is er 'iets' op z'n moederbord gefrituurd, zodat het bios nu nix meer vast wil houden, zelfs niet met een nieuwe batterij.

TS: eventueel een nieuwe bios-chip proberen te hotswappen zoals al is aangegeven, maar een 2dehands socket 7 bordje moet je toch wel voor een EU 10,-- kunnen scoren en lijkt me een snellere & eenvoudiger oplossing...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• SKramer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 22:50

SKramer

.../

He Irondog,

Ik heb in een ander topic gelezen dat er een progje is om award biossen te modde.
Moet je ff met google zoeken. (ik geloof modbin ofzo)

Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd.

hopelijk help ik je hiermee verder.

Systems

• EXX

EXX

EXtended eXchange

modbin kun je downen van bv de Duitse ZDNET:
http://www.zdnet.de/downloads/programs/g/u/de0DGU-wc.html

Deze link is wellicht ook interessant: http://bios.new.com.ua/indexx.php?p=energy.html

Deze is wellicht ook handig: http://www.ryston.cz/petr/bios/award.html

[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 07-03-2003 11:55 ]

Verwijderd

Je moet zoweiso niet zomaar een andere bat erop zetten. Waarscheinlijk is er iets tijdens die operatie fout gegaan waardoor je chip kaduuk is. Als ik jou was zou ik een nieuwe cmos chip (van het zelfde type) kopen. En er een batterij op zetten die er ook voor bedoeld is, liefst ook van het zelfde type
Pagina: 1