AC'97 Geluid vreselijk vervormt.

Pagina: 1
Acties:

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-02 22:36
Na veel werk was eindelijk me nieuwe kast af. Mijn nieuwe hardeschijf was ook binnen gekomen. Dus in het weekend dacht ik kom laat ik me comp is ff overzetten. Na een paar uur werk zat alles in mekaar. En hij deed het ook in een keer. Dus ik begon toen maar met XP teinstalleren. En daarna zoals ik altijd doe de VIA 4in1 drivers (Versie: 4.36V). Even later constateerde ik dat het geluid verschrikkelijk vervormt is (mijn boxen/versterker zijn wel goed).
Ik heb nog nooit eerder hier problemen mee gehad. En draai al lang op XP.

Deze dingen heb ik al geprobeerd: Bios flash naar 7ZXE.F9, servicepack geinstalleerd, Xp opnieuw installeren. In de Bios staat ook alles goed zover ik weet AC97 Audio - Auto, Onboard legacy audio - Enabled, Soundblaster - Disabled.

Bij besturing voor geluid, video en spelletjes in devman staat dit geinstalleerd
>Audiocodecs
>Legacy-Audiostuurprogramma's
>Legacy-Videovastlegapparaten
>Mediabeheerapparten
>VIA AC'97 Audio-controller (WDM) (Stuurprogramma versie: 5.1.2535.0)
>Videocodecs

Ik had ook ff sisoft sandra geinstalleerd om te kijken of er mischien iets met de IRQ's was. Ik zag dat mijn netwerkkaart een IRQ met AC'97 deelde namenlijk IRQ 10. Ik heb toen in de devman mijn netwerkkaart gedisabled. maar dit hielp ook niet.

Systeem:
>Amd XP 1600+
>Gigabyte GA-7ZXE met VIA KT133A chipset
>Gefore 2 64mb
>256 Mbram
>2 Netwerkkaarten

Ik heb ook al gezocht op GOT en er kwamen wel resulaten op AC'97 maar heb niet echt een oplossingen kunnen vinden voor mijn probleem. Nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Mischien dat iemand me een beetje opweg kan helpen of tips heeft?

Specs van mijn bak Hier!

Verwijderd

Ik meen mij te herinneren bij dit type mamaplank dat het geluid sowieso al niet te lekker is, maar gezien het feit dat je enige verandering je hdd is zou ik denken dat de datakabel stoort oid. Heb je al geprobeerd in de oude situatie (ik weet niet waarom je een nieuwe schijf hebt?) . Heb je wel een voeding die zwaar genoeg is (dus niet al aan zijn max hangt?) .. Plenty te proberen lijkt me

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 16:36:
Ik meen mij te herinneren bij dit type mamaplank dat het geluid sowieso al niet te lekker is, maar gezien het feit dat je enige verandering je hdd is zou ik denken dat de datakabel stoort oid. Heb je al geprobeerd in de oude situatie (ik weet niet waarom je een nieuwe schijf hebt?) . Heb je wel een voeding die zwaar genoeg is (dus niet al aan zijn max hangt?) .. Plenty te proberen lijkt me
denk dat de voeding hier zeer weinig mee te maken heeft hoor :)

Heb hier zelf ook een AC'97 onboard welke zeer vervormt vooral wanneer het volume iets harder staat. Mijn oplossing was de aanschaf van een soundblaster pci kaartje hier heb ik prima geluid mee. Ook kan me volume harder op die soundblaster wat natuurlijk ook leuk is.

die van jouw zat toch ook onboard? dan zou ik gewoon een goedkoop pci uitproberen en vervolgens naar keuze/geld een leuk pci geluidskaartje kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 16:41 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:11
Zitten er sinds je nieuwe kast niet toevallig een storend element in de buurt van je onboard geluids chippie?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Mijn ervaring met ac'97 is dat ie in algemeen geluid goed afspeelt, maar met mp3'tjes weet ie geen raad. Inderdaad een verschrikkelijk krakend geluid. Gewoon b.v.v een soundblaster 128 kopen voor 20 euro, probleem opgelost.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 21:24:
Mijn ervaring met ac'97 is dat ie in algemeen geluid goed afspeelt, maar met mp3'tjes weet ie geen raad. Inderdaad een verschrikkelijk krakend geluid. Gewoon b.v.v een soundblaster 128 kopen voor 20 euro, probleem opgelost.
en voor dat geld heb je een LIVE OEM :) prima ding joh ;) ik gebruik mijn AC97 alleen voor mijn headset als ik gah mixen ofzo.. ken ik lekker 2chanels luisteren ;)

Verwijderd

Zoals hierboven al staat gemeld.
Ik heb dat eerst ook gehad, de oplossing is een PCI Soundblaster 128 kopen.
Dan heb je 2 mogelijkheden;
* Je gebruikt de PCI 128.
* Je gaat de AC`97 gebruiken; die het dan wel goed doet.

Succes :)

Verwijderd

Hmmm, ik heb ook een AC'97 en nergens last van. Ligt waarschijnlijk aan een combinatie van hardware ofzo.
Ik zou proberen wat crN hierboven zegt, een PCI'tje is toch niet zo duur. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 11:19 . Reden: typfout ]

• msentinelb
Het rare is Hij deed het goed in mijn oude kast de enige verandering is HD Kast Voeding is het zelfde.

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
Hij zit inderdaad onboard. En het geluid is altijd vervormt niet afhankelijk van volume.

Die soundblaster ligt naast me al :). Dus ik denk dat ik daar dan maar aan moet. Maar toch ik vind het wel jammer hij deed het altijd en nu moet er weer een kaartje bij. Maar inderdaad dat werkt wel goed.

[ Voor 58% gewijzigd door msentinelb op 07-03-2003 14:26 ]

Specs van mijn bak Hier!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Superkick voor de search.

Ik zat ook al een tijdje met dit probleem. Heb nu een oudere driver geinstalleerd en heb opeens weer een perfect geluid _/-\o_

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1