Toon posts:

[HPT370a] Geen BIOS melding..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag :)

Ik ben bezig m'n server opnieuw te installeren, en dit keer komt er een Hardwarematige RAID-oplossing in. Ik heb via-via een Highpoint HPT370a PCI-kaartje kunnen regelen, en daar dus m'n 2 Maxtor 60GB FDB schijven aangehangen (ieder apart kanaal, verder geen andere app.).
Tot zover alles ok, maar ik krijg tijdens de boot-procedure van het systeem geen RAID-BIOS POST :? Helemaal niks van Highpoint.

Ik heb hem in een andere PC gehangen (P4, 512MB) en daar krijg ik netjes een POST, met "press Ctrl-H" enzo. Maar in het andere systeem doet hij niks.
De kaart werkt dus wel (tijdens de setup van SuSE werden allebei de schijven apart herkend) maar op de een of andere manier trekt dit moederbord/BIOS hem niet.

Het gaat om een Intel SE440BX moederbord, met een PII 233 MHz en een reepje 128MB PC133 geheugen. Het systeem heeft al een half jaar gedraaid, dus daar is niks mis mee.

BIOS-string: 4S4EB0X1.86A.0022.P08

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad, en de oplossing gevonden? :?

Alvast heel erg bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Heb je andere ATA/RAID/SCSI controllers in je systeem zitten? Al eens van PCI slot gewisseld? Verder nog even de opmerking dat zo'n IDE RAID controller nog altijd gewoon Softwarematige RAID is.. Al het rekenwerk wordt nog steeds door de CPU/RAM overgenomen. Het enige voordeel van zo'n softwareRAID kaartje is dat je ervan kunt booten ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 maart 2003 @ 15:28:
Heb je andere ATA/RAID/SCSI controllers in je systeem zitten? Al eens van PCI slot gewisseld? Verder nog even de opmerking dat zo'n IDE RAID controller nog altijd gewoon Softwarematige RAID is.. Al het rekenwerk wordt nog steeds door de CPU/RAM overgenomen. Het enige voordeel van zo'n softwareRAID kaartje is dat je ervan kunt booten ;)
Ja ok, ik zeg inderdaad wel Hardwarematig, maar ik weet inderdaad dat het eigenlijk softwarematig is ;)

PCI-slot heb ik ook geprobeerd, ik zal de on-board controller eens uitschakelen, goede tip!

Edit: Nee, hij wacht dan eventjes, een geeft vervolgens de melding:
"Operating System not found" :{

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 15:33 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je in 't BIOS expliciet hebt aangegeven dat je van SCSI boot? :)

En indien die optie aanwezig is, SCSI-boot vóór ATA-boot hebt gezet.?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 17:05:
Ik neem aan dat je in 't BIOS expliciet hebt aangegeven dat je van SCSI boot? :)

En indien die optie aanwezig is, SCSI-boot vóór ATA-boot hebt gezet.?
Nee, want deze opties heb ik niet :{ Het is een nogal bekopt Phoenix-BIOS, jeweetwel, die met die 'tabbladen' bovenaan :Z

Ik heb hem net nog even in een ander PII systeem getest, ev. zou ik dat moederbord kunnen gebruiken, maar daar had ik hetzelfde, alhoewel ik hier wel SCSI in kon stellen. Ook na hier een beetje mee gespeeld te hebben deed hij het niet.

Het zit dus sowieso in de BIOS/chipset :{

Verwijderd

En hebt zeker niet even een promise FT66/100 te leen ofzo? Dan kan je iig je moederbord uitsluiten.

Ik heb thuis wel een 440BX met een promise FT100 werkend. Dus aan de chipset van 't moederbord ligt 't zeker niet.

En 't is idd crap dat je een phoenix-BIOS hebt, want had je een award gehad, dan had je kunnen proberen de BIOS te modificeren (met Award mbv MODBIN en CBROM) Ik weet niet of 't met phoenix-BIOSen ook kan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 17:16:
En hebt zeker niet even een promise FT66/100 te leen ofzo? Dan kan je iig je moederbord uitsluiten.

Ik heb thuis wel een 440BX met een promise FT100 werkend. Dus aan de chipset van 't moederbord ligt 't zeker niet.

En 't is idd crap dat je een phoenix-BIOS hebt, want had je een award gehad, dan had je kunnen proberen de BIOS te modificeren (met Award mbv MODBIN en CBROM) Ik weet niet of 't met phoenix-BIOSen ook kan?
Mja, ik kan in principe alles uitsluiten behalve het moederbord/chipset/BIOS. In mijn eigen PC (i845PE) krijg ik zonder iets te veranderen in het BIOS netjes een POST te zien. Maar in die anderen dus niet.

Kaart lenen gaat niet lukken, en ik denk ook niet echt dat het aan de chipset ligt..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 17:23 ]

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb hier het zelfde kaartje in mn pc zitte en heb dat probleem ook wel eens !!
Je moet gewoon het kaartje er een beetje scheef in zetten en dan doet i het perfect !!!
Is gewoon dat dat printplaatje een beetje dun is ofsow :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens een beetje zitten spelen, maar nee, dat werkt ook niet. Hij werkte BTW ook meteen in m'n andere PC, dus dat met die PCB is waarschijnlijk alleen bij jouw kaartje..

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee? Het moet toch een voor de handliggende oplossing zijn? :)

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Eh, ik heb dergelijke problemen ook gehad; (of beter gezegd HEB ze...)

zodra ik aan die leuke controller 2 ATA66/100/133 flatcables aansluit (en verder GEEN devices) dan krijg ik ook geen POST. Andere Flatcables helpt niet, ik heb nu een van mijn schijven maar op een ATA-33 cable aangesloten... '-( En zodra ik een CDrom-speler of een wat oudere harddisk aan t ding hang: geen POST...

een oplossing heb ik in de 2 jaar dat ik het ding heb, nog niet gevonden...

maar OK: suc6 !

Verwijderd

Misschien heeft dit er iets mee te maken?

The IDE controller integrated into the Intel SE440BX Motherboard supports Ultra DMA modes 0,1 and 2. Ultra DMA mode 2, also known as ATA-33 or Ultra DMA 33, is the highest speed transfer mode supported by the Intel SE440BX Motherboard. The motherboard hardware cannot support the maximum transfer rate of the ATA-66 drives. A drive that complies with the ATA-66 specification will run timings up to Ultra ATA-33 on the Intel SE440BX Motherboard. Please refer to the Technical Product Specification and the Motherboard Specification Update for more complete details on the various transfer modes.

http://support.intel.com/...top/se440bx/lk_issues.htm

Kan me goed voorstellen dat het systeem gewoon weigert, omdat 60GB te groot is, ofzo.
Anders een BIOS-upgrade van de HPT? Wellicht hebben zij het incompatibiliteitsprobleem zelf ook ondervinden en opgelost?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 16:05:
Iemand nog een idee? Het moet toch een voor de handliggende oplossing zijn? :)
Vraag ik me nog een dingetje af:

Als je gewoon 't systeem boot van de primairy IDE controller, met de HPT370a in je bak (met of zonder drives - 't is jouw feestje :P ) kan je dan met bv SANDRA de kaart wél terugvinden in tussen de PCI-devices?

Zo niet, dan vraag ik me toch ernstig af of de kaart in kwestie wel in je systeem kan, 't is namelijk wel eens mogelijk dat jouw systeem geen 3,3v only kaarten aankan? (Ik weet niet of die HPT370a een 3,3V PCI kaart is - had gewoon een ingeving 8)7 )

Ik heb namelijk sterk 't idee dat de kaart gewoon geen prik krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Was eventjes weg/druk, zal nu de vragen beantwoorden :)
SjoZ schreef op 06 March 2003 @ 22:56:
Eh, ik heb dergelijke problemen ook gehad; (of beter gezegd HEB ze...)

zodra ik aan die leuke controller 2 ATA66/100/133 flatcables aansluit (en verder GEEN devices) dan krijg ik ook geen POST. Andere Flatcables helpt niet, ik heb nu een van mijn schijven maar op een ATA-33 cable aangesloten... '-( En zodra ik een CDrom-speler of een wat oudere harddisk aan t ding hang: geen POST...

een oplossing heb ik in de 2 jaar dat ik het ding heb, nog niet gevonden...

maar OK: suc6 !
Dit ga ik sowieso zometeen proberen!
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 16:39:
Misschien heeft dit er iets mee te maken?

[..]

Kan me goed voorstellen dat het systeem gewoon weigert, omdat 60GB te groot is, ofzo.
Anders een BIOS-upgrade van de HPT? Wellicht hebben zij het incompatibiliteitsprobleem zelf ook ondervinden en opgelost?
Dit zou inderdaad kunnen. Op de RAID-controller zit de laatste BIOS, maar ik denk dat er geen link tussen de geintegreerde controller en PCI-bus zit. Kleine kans dat die elkaar beïnvloeden.
Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 21:06:
Vraag ik me nog een dingetje af:

Als je gewoon 't systeem boot van de primairy IDE controller, met de HPT370a in je bak (met of zonder drives - 't is jouw feestje :P ) kan je dan met bv SANDRA de kaart wél terugvinden in tussen de PCI-devices?

Zo niet, dan vraag ik me toch ernstig af of de kaart in kwestie wel in je systeem kan, 't is namelijk wel eens mogelijk dat jouw systeem geen 3,3v only kaarten aankan? (Ik weet niet of die HPT370a een 3,3V PCI kaart is - had gewoon een ingeving 8)7 )

Ik heb namelijk sterk 't idee dat de kaart gewoon geen prik krijgt?
Hij herkent 'em in Windows wel, en de drives die ik eraan heb gehangen worden wel afzonderlijk herkend bij installatie van o.a. SuSE.
Het probleem is dat de POST van die Highpoint BIOS om de een of andere rede omzeilt wordt :?

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, het is gelukt! Ik heb geen echte oplossing voor het probleem - ik krijg nog steeds geen POST van de HPT - maar hij doet het wel.
Ik heb hem eerst in een andere computer gehangen, met schijven en al. Daar een RAID-array aangemaakt, toen de schijven inc. HPT weer in 't andere systeem. Daar vervolgens in Linux partitioneren. En klaar is men :)
Het is dus zo dat hij het wel goed doet, het moederbord ondersteund hem gewoon niet. Dit vermoed ik omdat ik in het andere systeem ook niet van de HPT kan booten. (Ik maak wel een bootcd ofzo)
In ieder geval, mocht iemand nog zo'n probleem hebben: stel hem in een recentere PC in, en hang 'em vervolgens weer terug..

Allemaal hartelijk bedankt voor de steun, ik kon helaas niet weten dat het alleen aan het moederbord/BIOS/chipset lag :{

_/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Dat is op zich wel een interessant feit..

Ik heb ooit gepoogd om een Highpoint HPT370 controller naast een Promise Fasttrak100 (hacked Ultra100) in mijn BP6 te prikken. Enkel de Promise werd herkend (as in: de BIOS verscheen in beeld), ongeacht de PCI slot. Wanneer ik de Promise eruit trok, dan liet de HPT370 zich pas zien :?

* BalusC houdt dit iig in zijn achterhoofd om in de toekomst nogmaals ermee te experimenteren :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 09-03-2003 01:05 ]

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb vanavond effe met jss zitte kutten de raid controller werkt maar hij kan er niet van booten ook niet op een ander p2 mobo met een optie scsi boot in de bios.
we hebben de schijf effe in ze'n p4 gehangen raid ingesteld en linux erop geknalt werkt perfect behalve booten dat moet van cd :(

of effe een flop met een kernel maken ofzo en daar van booten

[ Voor 12% gewijzigd door cold op 09-03-2003 01:14 . Reden: toevoeging ]

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Verwijderd

Topicstarter
cold schreef op 09 March 2003 @ 01:13:
ik heb vanavond effe met jss zitte kutten de raid controller werkt maar hij kan er niet van booten ook niet op een ander p2 mobo met een optie scsi boot in de bios.
we hebben de schijf effe in ze'n p4 gehangen raid ingesteld en linux erop geknalt werkt perfect behalve booten dat moet van cd :(

of effe een flop met een kernel maken ofzo en daar van booten
:z Dat had ik al gemeld hoor..
BalusC schreef op 09 March 2003 @ 01:04:
Dat is op zich wel een interessant feit..

Ik heb ooit gepoogd om een Highpoint HPT370 controller naast een Promise Fasttrak100 (hacked Ultra100) in mijn BP6 te prikken. Enkel de Promise werd herkend (as in: de BIOS verscheen in beeld), ongeacht de PCI slot. Wanneer ik de Promise eruit trok, dan liet de HPT370 zich pas zien :?

* BalusC houdt dit iig in zijn achterhoofd om in de toekomst nogmaals ermee te experimenteren :)
Ik vind het inderdaad ook heel erg vreemd. Hij boot hem dus niet, maar als Linux de modules geladen heeft werkt hij helemaal perfect :)
En die HPT van jou naast een Promise vind ik al minder gek. Opzich wel raar dat die HPT niet eens POST, maar opzich begrijpelijk. Op sommige moederborden doet hij het ook niet naast de onboard IDE-controller..
Pagina: 1