Gisteren heb ik Windows XP (SP1) geinstalleerd, voorheen draaide ik altijd zonder problemen W2K pro. Nu heb ik een vaag performance probleem. Het opstarten gaat goed (en snel). Als ik inlog en vervolgens een mp3 afspeel (in Winamp3 of Mediaplayer9, dat maakt niet uit) hapert de muziek soms. Als ik tijdens het afspelen een programma opstart is het helemaal feest, dan wordt de muziek zelfs vertraagd afgespeeld. Verder is het allemaal stabiel, Windows crashed niet ofzow...
Ik ben er achter gekomen dat als mijn harddisk begint te ratelen, mijn muisbewegingen ook haperen, mijn muziek hakkelt en mijn CPU naar 100% schiet. In mijn taskmanager zie ik dat steeds het proces waar ik mee bezig ben op dat moment (explorer.exe, iexplore.exe, vul maar in) die processortijd pakt. Bijzonder vervelend dat je niet eens een mp3-tje af kan spelen terwijl je met een programma bezig bent.
Mijn systeem-specs:
- Asus A7V333 (rev 1.xx?, niet de RAID versie), Bios 1016
- AMD Athlon XP 1800+
- 2 x 256 MB PC2700 DDR (Dane Elec & Samsung)
- GeForce 4 MX 440
- Promise Ultra133 TX2 (PCI)
- 1 x Maxtor 6 L040J2 (40GB, UDMA133, 7200RPM)
- 2 x Maxtor 98196H8 (80GB, UDMA100, 5200RPM)
- Pioneer DVD-106
- Lite-On LTR-4001255
- Iomega ZIP250 (intern, ATAPI)
- Terratec DMX Xfire 1024 (sound)
- Eicon Diva Pro 2.0 (ISDN)
- Intel PRO 100B (NIC)
De boel is als volgt aangesloten
De 40GB Maxtor zit alleen als Primairy Master op mijn Promise 133 (PCI kaart, gelijk ook 1e boot-device), op IDE2 (sec. slave) zit de Zip250. De onboard IDE controller (ook 133) heeft de 2 80GB Maxtors op de primairy zitten en de Pioneer DVD (master) en Lite-On CDR (slave) op de secondairy. Voor de HD's zijn U133 kabels gebruikt en voor de DVD, CDR en ZIP250 gewone U33 kabels.
Op de AGP poort zit de MX440 (duh). PCI 1 (shared met 5) is leeg. Op PCI 2 zit de Promise kaart, op 3 de DMX 1024, op 4 de Eicon ISDN en op 5 de Intel NIC.
Alle Bios-settings staan op default, op de Boot-volgorde na dan.
Ik heb alle Windows Update patches gedraaid, de nieuwste drivers van alles geinstalleerd, Via 4in1 laatste drivers geinstalleerd, alle PCI kaarten verwijderd en alle drives disconnect (op de primairy na dan) en Virus scanner disabled maar ik blijf deze problemen houden. Support.microsoft.com heeft hier niks over te melden, in Google kan ik ook niks vinden en in GOT search komt mijn probleem ook niet terug.
Heb zelf het idee dat het een of ander conflict is, of een probleem met de VIA drivers. Ik kan in de eventlogs echter niks terug vinden. In Sisoft Sandra 2002 doet mijn processor benchmark het redelijk tot goed, maar mijn disk-benchmarks zijn dramatisch (zie screens hieronder).
Heeft iemand een idee wat ik als volgende actie moet doen. Ik heb geen idee meer. Een reinstall van XP is een idee, maar dat is de laatste optie. Eerst maar eens kijken of iemand anders dit probleem ook heeft gehad, of tips voor mij heeft.
Mijn systeminfo (conflics, sharing):

Sandra bench van mijn UDMA 133 Maxtor (40GB) op de Promise:

Sandra bench van mijn UDMA 100 Maxtor (80GB) op de VIA IDE bus:

Alvast bedankt voor alle hulp!
Ik ben er achter gekomen dat als mijn harddisk begint te ratelen, mijn muisbewegingen ook haperen, mijn muziek hakkelt en mijn CPU naar 100% schiet. In mijn taskmanager zie ik dat steeds het proces waar ik mee bezig ben op dat moment (explorer.exe, iexplore.exe, vul maar in) die processortijd pakt. Bijzonder vervelend dat je niet eens een mp3-tje af kan spelen terwijl je met een programma bezig bent.
Mijn systeem-specs:
- Asus A7V333 (rev 1.xx?, niet de RAID versie), Bios 1016
- AMD Athlon XP 1800+
- 2 x 256 MB PC2700 DDR (Dane Elec & Samsung)
- GeForce 4 MX 440
- Promise Ultra133 TX2 (PCI)
- 1 x Maxtor 6 L040J2 (40GB, UDMA133, 7200RPM)
- 2 x Maxtor 98196H8 (80GB, UDMA100, 5200RPM)
- Pioneer DVD-106
- Lite-On LTR-4001255
- Iomega ZIP250 (intern, ATAPI)
- Terratec DMX Xfire 1024 (sound)
- Eicon Diva Pro 2.0 (ISDN)
- Intel PRO 100B (NIC)
De boel is als volgt aangesloten
De 40GB Maxtor zit alleen als Primairy Master op mijn Promise 133 (PCI kaart, gelijk ook 1e boot-device), op IDE2 (sec. slave) zit de Zip250. De onboard IDE controller (ook 133) heeft de 2 80GB Maxtors op de primairy zitten en de Pioneer DVD (master) en Lite-On CDR (slave) op de secondairy. Voor de HD's zijn U133 kabels gebruikt en voor de DVD, CDR en ZIP250 gewone U33 kabels.
Op de AGP poort zit de MX440 (duh). PCI 1 (shared met 5) is leeg. Op PCI 2 zit de Promise kaart, op 3 de DMX 1024, op 4 de Eicon ISDN en op 5 de Intel NIC.
Alle Bios-settings staan op default, op de Boot-volgorde na dan.
Ik heb alle Windows Update patches gedraaid, de nieuwste drivers van alles geinstalleerd, Via 4in1 laatste drivers geinstalleerd, alle PCI kaarten verwijderd en alle drives disconnect (op de primairy na dan) en Virus scanner disabled maar ik blijf deze problemen houden. Support.microsoft.com heeft hier niks over te melden, in Google kan ik ook niks vinden en in GOT search komt mijn probleem ook niet terug.
Heb zelf het idee dat het een of ander conflict is, of een probleem met de VIA drivers. Ik kan in de eventlogs echter niks terug vinden. In Sisoft Sandra 2002 doet mijn processor benchmark het redelijk tot goed, maar mijn disk-benchmarks zijn dramatisch (zie screens hieronder).
Heeft iemand een idee wat ik als volgende actie moet doen. Ik heb geen idee meer. Een reinstall van XP is een idee, maar dat is de laatste optie. Eerst maar eens kijken of iemand anders dit probleem ook heeft gehad, of tips voor mij heeft.
Mijn systeminfo (conflics, sharing):

Sandra bench van mijn UDMA 133 Maxtor (40GB) op de Promise:

Sandra bench van mijn UDMA 100 Maxtor (80GB) op de VIA IDE bus:

Alvast bedankt voor alle hulp!