[WINXP] Vaag performance probleem met nieuwe installatie

Pagina: 1
Acties:

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 21:36
Gisteren heb ik Windows XP (SP1) geinstalleerd, voorheen draaide ik altijd zonder problemen W2K pro. Nu heb ik een vaag performance probleem. Het opstarten gaat goed (en snel). Als ik inlog en vervolgens een mp3 afspeel (in Winamp3 of Mediaplayer9, dat maakt niet uit) hapert de muziek soms. Als ik tijdens het afspelen een programma opstart is het helemaal feest, dan wordt de muziek zelfs vertraagd afgespeeld. Verder is het allemaal stabiel, Windows crashed niet ofzow...

Ik ben er achter gekomen dat als mijn harddisk begint te ratelen, mijn muisbewegingen ook haperen, mijn muziek hakkelt en mijn CPU naar 100% schiet. In mijn taskmanager zie ik dat steeds het proces waar ik mee bezig ben op dat moment (explorer.exe, iexplore.exe, vul maar in) die processortijd pakt. Bijzonder vervelend dat je niet eens een mp3-tje af kan spelen terwijl je met een programma bezig bent.

Mijn systeem-specs:

- Asus A7V333 (rev 1.xx?, niet de RAID versie), Bios 1016
- AMD Athlon XP 1800+
- 2 x 256 MB PC2700 DDR (Dane Elec & Samsung)
- GeForce 4 MX 440
- Promise Ultra133 TX2 (PCI)
- 1 x Maxtor 6 L040J2 (40GB, UDMA133, 7200RPM)
- 2 x Maxtor 98196H8 (80GB, UDMA100, 5200RPM)
- Pioneer DVD-106
- Lite-On LTR-4001255
- Iomega ZIP250 (intern, ATAPI)
- Terratec DMX Xfire 1024 (sound)
- Eicon Diva Pro 2.0 (ISDN)
- Intel PRO 100B (NIC)

De boel is als volgt aangesloten

De 40GB Maxtor zit alleen als Primairy Master op mijn Promise 133 (PCI kaart, gelijk ook 1e boot-device), op IDE2 (sec. slave) zit de Zip250. De onboard IDE controller (ook 133) heeft de 2 80GB Maxtors op de primairy zitten en de Pioneer DVD (master) en Lite-On CDR (slave) op de secondairy. Voor de HD's zijn U133 kabels gebruikt en voor de DVD, CDR en ZIP250 gewone U33 kabels.
Op de AGP poort zit de MX440 (duh). PCI 1 (shared met 5) is leeg. Op PCI 2 zit de Promise kaart, op 3 de DMX 1024, op 4 de Eicon ISDN en op 5 de Intel NIC.
Alle Bios-settings staan op default, op de Boot-volgorde na dan.

Ik heb alle Windows Update patches gedraaid, de nieuwste drivers van alles geinstalleerd, Via 4in1 laatste drivers geinstalleerd, alle PCI kaarten verwijderd en alle drives disconnect (op de primairy na dan) en Virus scanner disabled maar ik blijf deze problemen houden. Support.microsoft.com heeft hier niks over te melden, in Google kan ik ook niks vinden en in GOT search komt mijn probleem ook niet terug.
Heb zelf het idee dat het een of ander conflict is, of een probleem met de VIA drivers. Ik kan in de eventlogs echter niks terug vinden. In Sisoft Sandra 2002 doet mijn processor benchmark het redelijk tot goed, maar mijn disk-benchmarks zijn dramatisch (zie screens hieronder).

Heeft iemand een idee wat ik als volgende actie moet doen. Ik heb geen idee meer. Een reinstall van XP is een idee, maar dat is de laatste optie. Eerst maar eens kijken of iemand anders dit probleem ook heeft gehad, of tips voor mij heeft.

Mijn systeminfo (conflics, sharing):
Afbeeldingslocatie: http://www.goahead.demon.nl/doc/system_info01.jpg

Sandra bench van mijn UDMA 133 Maxtor (40GB) op de Promise:
Afbeeldingslocatie: http://www.goahead.demon.nl/doc/system_info02.jpg

Sandra bench van mijn UDMA 100 Maxtor (80GB) op de VIA IDE bus:
Afbeeldingslocatie: http://www.goahead.demon.nl/doc/system_info03.jpg

Alvast bedankt voor alle hulp!

• Steenvoorde
Zojuist een re-install van XP gedaan. SP1 en de laatste VIA 4in1 geinstalleerd, maar heb meteen dezelfde kuren. :( Begin er steeds meer aan te denken dat het een hardware fout is, iets in mijn config..

Ben er net ook achter gekomen dat mijn voeding niet helemaal lekker is. In de ASUS Probe tool staat dat mijn 12 volt in werkelijkheid 13,4 is. Misschien is dit het probleem, of maakt dat niet zoveel uit?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem.

Ik had een 800 Athlon + A7V van Asus, 300 Watt voeding. 2 schijven beide los op de promise UATA controller.

En ook bij veel schijfactiviteit had ik dat me muis vaak bleef hangen en dan weer verder ging, en me winamp ermee stopte.

Nu heb ik een HEEEl ander systeem.

1800XP, A7V8x, 353 Watt Enermax, 80 gb WD 8 mb cache schijf + 40 gb maxtor.
Nu heb ik er geen last meer van, of nagenoeg.

Ook vaker XP geïnstalleerd... geen idee waar het aan lag. Wat me wel opviel is dat bij dat A7V board alle apparaten vaak op IRQ 11 gezet werden. Had iets van 7 app. op IRQ11, vaak ook blauwe schermen en vastlopers.
ACPI uitgezet en alles op een andere irq... probleem was wel minder, misschien een oplossing??

Suc6

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Ik ben ook aan de kloot met een nieuwe install met nieuwe hardware omdat me vorige koelblok afbrak, stopte en het moederbord deed overlijden :'( Naja, gelijk maar nieuwe inkopen gedaan (mooie kast enzo ;)).

Maar voor die kast had ik een nieuwe 350W NoRRoD standaard-voeding erin gepropt.. Op een A7V8X naast de weg. Asus PC-Probe gaf daar ook 13.x volt aan, maar dat loopt net zo stabiel als met het voltage wat de voeding die in me nieuwe kast zit (Chieftech) geeft (12.1 volt ofzo): NIET stabiel :(

Mijn vorige moederbord was een A7V266, die liep perfect met de VIA 4in1 Hyperion 4.45 drivers, maar nu ik deze op dit moederbord zet, gaat het regelmatig fout. Ik ga zo maar eens de niet-Hyperion 4.43 erop zetten, en kijken of dat beter gaat. Mijn wilde gok is dat dat namelijk wél zo is. Keep you posted :)

• Steenvoorde
Hmm ... dat zijn geen hoopgevende berichten. Het is hier ook precies zoals jij beschrijft Viper, dat irritante gehaper. Ik heb ondertussen wat zitten schuiven met IRQ's. Bij mij staat namelijk helemaal niets op IRQ 11 (?), maar ik merk geen verschil. ACPI heb ik al geprobeerd ui te zetten. Zonder resultaat, maar ik heb dan ook geen last van Blue Screens. Ga nog maar verder kloten met wat kaarten verschuiven.

Heb jij last van Blue screens elviver? Of zijn het bij jou ook performance problemen? Ik ga zodadelijk zelf ook even de oudere 4in1 installeren, zet het resultaat hier ook wel neer..

Maar bedankt voor jullie reacties!

• DRvDijk
Geen peformanceproblemen op zich.. Nou.. Het is wel of geen peformance: compleet wel, compleet niet ;) Ik hád BSOD's, totdat ik erachter kwam dat het het geheugen was (zie de FAQ voor testprogramma's), en dat nog nèt op de garantietermijn in kon leveren.

Waar ik last van heb zijn allemaal andere vage hardware problemen. Windows doet het totaan het loginscherm. Dan doet de muis het, maar zodra ik ook maar 1 toest op het toetsenbord indruk, hangt ie. Althans, de ene keer wel, de andere keer niet. Niet echt betrouwbaar ofzo dus. Wat ik wél merk is dat als ik die Hyperion 4.45 NIET installeer, ik die problemen niet heb.. Dus inderdaad met 4.43 dus nogmaals proberen :) BRB

• Steenvoorde
elviver schreef op 05 maart 2003 @ 20:29:
Geen peformanceproblemen op zich.. Nou.. Het is wel of geen peformance: compleet wel, compleet niet ;) Ik hád BSOD's, totdat ik erachter kwam dat het het geheugen was (zie de FAQ voor testprogramma's), en dat nog nèt op de garantietermijn in kon leveren.

Waar ik last van heb zijn allemaal andere vage hardware problemen. Windows doet het totaan het loginscherm. Dan doet de muis het, maar zodra ik ook maar 1 toest op het toetsenbord indruk, hangt ie. Althans, de ene keer wel, de andere keer niet. Niet echt betrouwbaar ofzo dus. Wat ik wél merk is dat als ik die Hyperion 4.45 NIET installeer, ik die problemen niet heb.. Dus inderdaad met 4.43 dus nogmaals proberen :) BRB
Ah, op zo'n fiets. Ik heb uit wanhoop ook een memcheck gedaan, maar met het geheugen is niets aan de hand.
Ondertussen 4.43 geinstalleerd. Het lijkt dat het beter werkt is, maar niet weg dus. Ik ga het nu helemaal radicaal aanpakken. De UDMA 133 Maxtor gaat naar een andere controller en er gaan weer een paar kaarten uit. En maar weer een reinstall, ik wordt er handig in :)

• Steenvoorde
Heeeeej! Het omwisselen van die kabels en kaarten blijkt te helpen. Ik heb eerdere genoemde problemen niet meer, het haperen is voorbij. De enige problemen heb ik nu als ik de schijven op de promise benader. Deze willen heeel af en toe haperen, maar omdat er geen systeemrommel of swap-files opstaan is hier wel mee te leven.

Toch ga ik nu verder zoeken waarom die Promise problemen geeft onder XP. Hij zou toch goed moeten werken!?

• DRvDijk
Mooi :D Jij grotendeels van je problemen af, ik ook! Die Detonators 4.43 zijn hier om een of andere wazige reden een stuk stabieler dan de 4.45's.. Begrijpen ho maar, maar het is wel prettig :)
Pagina: 1