Speedtouch 510i icm win2k server

Pagina: 1
Acties:

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb sinds kort adsl een een speedtouch 510i router. Deze heb ik verbonden met een pc met 2 netwerkkaarten. Ik heb dus met nic1 de adsl-router verbonden. Met nic2 heb ik een switch en de rest van mijn netwerk verbonden. De router accepteert alleen pc's op de 10.0.0.x range, dus nic1 heb ik ingesteld op 10.0.0.1, subnetmask 255.255.255.0 en standaardgateway en dns op 10.0.0.138 (het ipadres van de router). Nic2 heb ik ingesteld op 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.254.0. Verder heb ik een dhcp-server ingesteld die ip-adressen moet uitdelen aan mijn netwerk. Dit werkt allemaal perfect.

Mijn probleem is nu: ik kan alleen maar internetten op die pc met de 2 nic's (de server). Op de andere pc's dus niet. Hoe kan ik dit instellen? Ik moet dan waarschijnlijk een standaardgateway instellen, maar als ik daar 10.0.0.138 (het ipadres van de router) instel, kom ik er niet op omdat je alleen maar op de router komt met een 10.0.0.x-ipadres.

Ik heb al geprobeerd om met ics van windows te werken, maar die zet 10.0.0.x om
in 192.168.0.x, dan kom ik dus helemaal niet meer op de router omdat die alleen maar toegankelijk is vanaf 10.0.0.x.

Eigenlijk kom het dus op het volgende neer: hoe vertel ik windows dat als er een
internet-verzoek van een andere pc binnenkomt dat de server het moet doorsturen naar de router?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op de server moet je iets van een router programma draaien, ics of winroute oid.
Op de clients stel je als gateway de server in en de dns servers van je provider.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Wim8282
  • Nu online
moet ik dan perse extra software installeren op de server? dat zou toch ook gewoon zonder extra software moeten kunnen?

• bobo1on1
Daar heeft microsoft dus ics voor uitgevonden.

Hier nog iets over NAT in w2k server http://support.microsoft....=kb;en-us;Q310357&sd=tech

Als je geen w2k server hebt zul je winroute moeten gebruiken denk ik.

[ Voor 67% gewijzigd door bobo1on1 op 05-03-2003 16:16 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Wim8282
  • Nu online
hmmm kut ics werkt niet bij mij (en is veel te buggy)..... ik ga winroute eens testen.....

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 21:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

In WIN2K server heb je toch Routing and Remote Access? Dat werk lekker, en heeft NAT ondersteuning

Verwijderd

Routing And Remote acces zit std in W2k.
NAT zit in de Internet acceleration server van MS. Deze is niet standaard!!!

Maar zonder IAS werkt het ook !

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Of je kan iets proberen wat er wel echt voor bedoeld is. Linux of BSD bijvoorbeeld.

kijk eens naar Smoothwall, is een linux "distributie" speciaal voor internet sharing, routing, e.d. en dat is tenminste wel makkelijk op te zetten :P

Ik heb een WOS-post!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Hmzaniac schreef op 05 March 2003 @ 16:19:
Of je kan iets proberen wat er wel echt voor bedoeld is. Linux of BSD bijvoorbeeld.

kijk eens naar Smoothwall, is een linux "distributie" speciaal voor internet sharing, routing, e.d. en dat is tenminste wel makkelijk op te zetten :P
Dat is gezeur en nergens voor nodig, ik geef toe dat het zo is maar deze user kan net zo goed uit de voeten met gewone routing software.

• Wim8282
  • Nu online
wacht ff, NAT dat doet mijn router toch? Of snap ik er nu helemaal niks meer van??

• bobo1on1
Je router werkt met NAT idd, en jij wilt dus je w2k server nog een keer laten routen om je clients internet te geven.

ik zou gewoon die router in je hub/switch prikken en dan lekker met een 10.0.0.x netwerk werken, maarja wie ben ik

[ Voor 36% gewijzigd door bobo1on1 op 05-03-2003 16:41 ]

• Solarsparc
  • Laatst online: 01:44
Waarom gebruik je uberhaupt een PC? Je Speedtouch is niet voor niets een router - die kan je hele netwerk routen. En als je liever 192.168.0.0/24 gebruikt kun je dat ook in je router instellen.

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

mwoch.. vooral omdat je dan echte firewalling kan doen, QoS, Traffic Shaping, Proxy'ing...

het zijn maar een paar voorbeelden.

Ik heb een WOS-post!

Verwijderd

Je kunt het heel simpel met bijv. Wingate doen. Heb ik laatst ook bij een klant van me geïnstalleerd. Die wilde persee geen switch kopen, omdat hij nog wel een extra netwerkkaartje had liggen.

- Je zorgt er gewoon voor dat je server een goed werkende internet-verbinding heeft.
- Installeer Wingate.
- Zet alles gewoon op DHCP, en internetten maar.

Het allersimpelst is natuurlijk: "Je 510i gebruiken waar hij voor gemaakt is, routeren..."

• Wim8282
  • Nu online
ik wilde door win2k ip-adressen laten uitdelen omdat de router voor de een of andere reden altijd dubbele ip-adressen uitdeelt. krijgen 2 pc's tegelijk 10.0.0.1 toegewezen enzo. weet niet waaraan het ligt. ik heb de router op dhcp-server ingesteld en een scope aangemaakt van 10.0.0.1 t/m 10.0.0.99 op subnetmask 255.255.255.0 en hij deelt gewoon dubbele ipadressen uit. weet iemand waar dat aan ligt? Bij eth0 staat gewoon een netmask van 24 dus dat moet ook kloppen. als ik namelijk die router aan het werk heb hoef ik win2k server niet meer, is idd wel makkelijker :)

Verwijderd

Je hebt op alle pc ook de cd van adsl geinstaleerd?

Die past je instellingen dus aan he, en dus ook onderandere je explorer.
Misschien helpt het :S
Pagina: 1