Ik heb sinds kort adsl een een speedtouch 510i router. Deze heb ik verbonden met een pc met 2 netwerkkaarten. Ik heb dus met nic1 de adsl-router verbonden. Met nic2 heb ik een switch en de rest van mijn netwerk verbonden. De router accepteert alleen pc's op de 10.0.0.x range, dus nic1 heb ik ingesteld op 10.0.0.1, subnetmask 255.255.255.0 en standaardgateway en dns op 10.0.0.138 (het ipadres van de router). Nic2 heb ik ingesteld op 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.254.0. Verder heb ik een dhcp-server ingesteld die ip-adressen moet uitdelen aan mijn netwerk. Dit werkt allemaal perfect.
Mijn probleem is nu: ik kan alleen maar internetten op die pc met de 2 nic's (de server). Op de andere pc's dus niet. Hoe kan ik dit instellen? Ik moet dan waarschijnlijk een standaardgateway instellen, maar als ik daar 10.0.0.138 (het ipadres van de router) instel, kom ik er niet op omdat je alleen maar op de router komt met een 10.0.0.x-ipadres.
Ik heb al geprobeerd om met ics van windows te werken, maar die zet 10.0.0.x om
in 192.168.0.x, dan kom ik dus helemaal niet meer op de router omdat die alleen maar toegankelijk is vanaf 10.0.0.x.
Eigenlijk kom het dus op het volgende neer: hoe vertel ik windows dat als er een
internet-verzoek van een andere pc binnenkomt dat de server het moet doorsturen naar de router?
Mijn probleem is nu: ik kan alleen maar internetten op die pc met de 2 nic's (de server). Op de andere pc's dus niet. Hoe kan ik dit instellen? Ik moet dan waarschijnlijk een standaardgateway instellen, maar als ik daar 10.0.0.138 (het ipadres van de router) instel, kom ik er niet op omdat je alleen maar op de router komt met een 10.0.0.x-ipadres.
Ik heb al geprobeerd om met ics van windows te werken, maar die zet 10.0.0.x om
in 192.168.0.x, dan kom ik dus helemaal niet meer op de router omdat die alleen maar toegankelijk is vanaf 10.0.0.x.
Eigenlijk kom het dus op het volgende neer: hoe vertel ik windows dat als er een
internet-verzoek van een andere pc binnenkomt dat de server het moet doorsturen naar de router?