Toon posts:

Het heelal

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik soms naar discovery kijk en naare andere documentaires, zeggen ze altijd dat het heelal oneindig is.
Nu denk ik daar vaak over na.
Dat kan toch NIET????
jah maar dan denk ik: " Jah dat moet wel want er KAN ook geen EINDE aan zitten"
Stel je voor je vliegt in het heelal en opeens BONK tegen een muur of iets dergelijk.
Dus er moet wel een einde aan komen maar tegelijkertijd kan het ook niet.

Dan zeggen ze ook dat het heelal elke dag GROEIT.
Dan vraag ik mij af: WAAR groeit het dan IN.
Er moet dan toch buiten het heelal ook ruimte zijn waar het IN kan GROEIEN??

IK WORD ER KNETTERGEK VAN, MIJN BREIN KAN HET NIET AAN |:( |:(

denk je dat we er ooit achter komen hoe het allemaal zit???
:)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Het heelal wordt gedefineerd als zijnde niet-vacuum. Alles daarbuiten een totaal vacuum. Volgens die redenatie moet het heelal uitdijen met de lichtsnelheid in alle richtingen. En daar sneller dan het licht reizen (zeker nog) niet mogelijk is...

Probleem is, er zijn al sterren gevonden die ouder zijn dan de oerknal zelf. Het zijn dingen die we niet verklaren kunnen (of nog niet, althans). We zijn immers maar een piepklein planeetje in een klein sterrenstelsel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Aetje op 05-03-2003 14:42 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

'Ons' heelal is niet oneindig.

Er is een grens maar ik denk niet dat je die als een soort muur tegenkomt. Ik denk dat als je alsmaar 'rechtdoor' gaat je uiteindelijk weer op het beginpunt komt, net als op een bol.

Het heelal groeit in 'niets'. Dit is wat anders dan een vacuum. Het 'niets' heeft geen lengte, breedte en hoogte (3D) en kent geen tijd.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Stel je voor dat je een mier bent die in 2 dimensies leeft hij kan dus niet omhoog kijken. Als mier zou je oneindig lang over het aardoppervlak rond kunnen lopen(je zou denken dat er geen eind aan komt(terwijl de aarde voor ons 3 dimensionale mensen toch echt wel eindig is).

De ruimte is 4 dimensionaal en wij zijn 3 dimensionaal voor ons zal het dus 'lijken' dat het heelal oneindig is terwijl het tegelijkertijd toch weer eindig is snappie. :)

Ik zie het als volgt. Licht heeft een bepaalde tijd nodig om een afstand af te leggen zou je dus heeeeeeeell ver kijken dan zou je de aarde zien zoals hij een paar miljard jaar geleden was omdat het licht die tijd nodig heeft gehad om die heeeeele grote afstand af te leggen(aangezien de aarde er toen nog niet was zie je de aarde waarschijnlijk ook niet)

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik denk dat voor ons (voor onze begrippen, in onze maten) het heelal oneindig is, toch is t wel begrensd :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is het heelal dan ontstaan??

Sommigen geloven in de BIG BANG of OERKNAL

maar als er nix is dan kan er toch ook niks knallen??
Er moet toch een verklaring voor zijn hoe het heelal is ontstaan

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Er zijn hier al meer topics over geweest op GoT. Ik stel voor dat je die eerst eens opzoekt en doorleest.

Ander leesvoer: A Brief History of Time van Stephen Hawking

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:39:
...

denk je dat we er ooit achter komen hoe het allemaal zit???
:)
Nee, heb al zo vaak over dit soort dingen nagedacht maar uiteindelijk denk ik dan:

De mens is gewoon niet slim genoeg om het te KUNNEN snappen. Net zoals een goudvis die nooit zal begrijpen waarom de zon op en onder gaat. De mens is erg slim maar moet niet zo arrogant zijn om te denken dat ze alles kan snappen.

Verwijderd

Of het heelal eindig of oneindig is weet niemand. Iedereen die het beweert te weten heeft het niet begrepen, overdrijft, liegt, is niet te vertrouwen en/of probeert iets te verkopen.

Voorstellingen van het heelal als iets wat met de lichtsnelheid uitdijt vanuit een middelpunt kloppen niet met de moderne kosmologie (alhoewel het geloof ik wel een theoretische mogelijkheid is dat het heelal uit een soort "wit gat" komt en een midden en een rand heeft; zie bijv. http://xxx.lanl.gov/abs/gr-qc/0303016 (vandaag gepost); volgens mij is er in dat model een muur aan de rand van het universum en daarna verder een vacuum). Het is zeker niet zo dat een uit een oerknal voortkomend uitdijend heelal automatisch eindig is.

Het lijkt me wel zo dat er steeds sterkere aanwijzingen komen dat het heelal oneindig is; misschien ben ik bevooroordeeld, omdat ik een oneindig heelal veel interessanter vind.

Zie bijvoorbeeld de volgende niet heel technische papers:
Parallel Universes
Philosophical implications of inflationary cosmology

Verwijderd

Aetje schreef op 05 March 2003 @ 14:41:
Probleem is, er zijn al sterren gevonden die ouder zijn dan de oerknal zelf.
Heb je hier een bron van, want hier heb ik nog nooit van gehoord.
M0rpheus schreef op 05 March 2003 @ 15:10:
De mens is gewoon niet slim genoeg om het te KUNNEN snappen. Net zoals een goudvis die nooit zal begrijpen waarom de zon op en onder gaat. De mens is erg slim maar moet niet zo arrogant zijn om te denken dat ze alles kan snappen.
Het is inderdaad dom om te denken dat je alles kan snappen, maar het is niet dom alles proberen te snappen.

Verwijderd

Vogges mij ist heelal alle sterren en planeten bij elkaar. Dat is iig datgene waar ze het overhebben als ze zeggen dat het heelal uitdijdt. Dan bedoelen ze dat de planeten en sterren e.d. verder uit elkaar gaan staan.

Verder vroeg hier iemand: "wat was er dan voor de big bang"
Stephen Hawkings heeft hier een theorie over. Vogges hem was hiervoor alleen maar energie. Helemaal begrijp ik het ook niet, maar onder bepaalde omstandigheden kan uit energie een deeltje en een anti-deeltje onstaan; dat is wat er gebeurde tijdens de big bang. Wennig bang dus, er onstonden slechts nevels van protonen en electronen die na miljoenen (misschien wel miljarden) jaren atomen en nog veel later lichte moleculen vormden (zoals helium en waterstof) nog veel later onstonden er zwaardere atomen en veel en veel later dus zonnen en planeten, door de onderlinge aantrekkingskracht van die atomen.

er is een 6-delige documentaire hierover (van hawkings), en hij heeft eveneens een boek geschreven waar dit en nog veel meer interessante dingen in worden "uitgelegd"

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

De vraag is.. wat is er achter die muur waar jou ruimteschip tegenaan botst. :P

Verwijderd

of waar is die muur van gemaakt? En waar komen die stoffen vandaan?

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Djeez patrick, nooit van de search gehoord ofzo....

IQ-test HK search topic, dit topic, om maar niet te spreken van "je" AMG topic....

erm..... is het je al een keer opgevallen dat bijna al jouw topics resulteren in slotjes?

http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/64692

[ Voor 85% gewijzigd door zion op 05-03-2003 16:22 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

En welk ras is zo gestoord dat het een muur gaat bouwen aan het eind van het helaal dat oneindig is?

Verwijderd

Alsjeblieft... Dit topic zit qua niveau zo laag dat het zelfs in de HK nog wel dicht zou gaan :( Muren in het heelal, en dat in W&L |:(

Deze discussie had een slechte startpost (Patrick, niet elke zin hoeft caps lock of uitroeptekens te hebben...) en een extreem slecht vervolg. Slotje dus.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 16:27 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.