Samba Homedirs, hoe netjes afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb thuis samba geinstalleerd.

heb 2 gebruikers

x
XychiX

op onze gezins pc logt men aan als x, geen wachtwoord.
Ik meld me altijd aan als XychiX en MET wachtwoord (dan kan ik bij me home).
Als ik mijn homeshare open en mij vervolgens afmeld van de pc (of de pc afsluit) dan blijft deze share geopend lijkt het wel.
Als de pc weer gestart word en user x meld zich aan dan ziet hij in network neighborhood mijn homeshare staat (XychiX on Kim) en kan hij deze lezen en beschrijven !!!!
zelfs als ik met swat het password voor XychiX verander blijft het voor x mogelijk met mijn homedir te werken !

encrypted passwords staan AAN in de global config.

iemand enig idee ?
Want nu kan staat mijn spul niet veilig in mijn homedir iedereen kan erbij!!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# Samba config file created using SWAT
# from snelle.digipoint.org (192.168.4.1)
# Date: 2003/03/05 14:21:37

# Global parameters
[global]
    netbios name = KIM
    server string = Samba Server
    interfaces = fxp0
    encrypt passwords = Yes
    update encrypted = Yes
    log file = /var/log/log.%m
    max log size = 50
    dns proxy = No
    guest account = default

[homes]
    comment = Home Directories
    read only = No
    browseable = No

[printers]
    comment = All Printers
    path = /var/spool/samba
    printable = Yes
    browseable = No

[mp3]
    comment = dump hier je mp3s
    path = /data1/netbak/
    guest account = x
    read only = No
    guest ok = Yes

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Welke windows gebruik je om in te loggen op de samba server?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
start -> run -> cmd / command
net use

zie je als het goed is een IPC$ mapping naar je samba server staan, verwijder deze met
net use \\server\IPC$ /DELETE /Y
en je probleem is opgelost. Blijkbaar gebruik je windows 9x, die laat dus lekker de IPC$ share openstaan, ook al unmap je netjes je drive, windows onthoudt je wachtwoord met de server.

Verwijderd

Het lijkt me meer een windows probleem eigenlijk, samba is wel redelijk veilig, en ik geloof niet dat samba iets van een sessie ofzo blijft onthouden

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 00:22:
Het lijkt me meer een windows probleem eigenlijk, samba is wel redelijk veilig, en ik geloof niet dat samba iets van een sessie ofzo blijft onthouden
daar heb je wel een punt. Ik vroeg me af of passwords soms uitstonden maar SWAT zegt van niet.
dus is er nog maar 1 andere optie (windows ME onthoud het wachtwoord ongewenst lang)

Btw. ik heb de home NIET gekoppeld als netwerkschijf!! alleen opgezocht in netwerkomgeving en erdoorheen gebladerd

Verwijderd

xychix schreef op 06 March 2003 @ 07:24:
[...]

daar heb je wel een punt. Ik vroeg me af of passwords soms uitstonden maar SWAT zegt van niet.
dus is er nog maar 1 andere optie (windows ME onthoud het wachtwoord ongewenst lang)

Btw. ik heb de home NIET gekoppeld als netwerkschijf!! alleen opgezocht in netwerkomgeving en erdoorheen gebladerd
Daarvoor moet je toch ingelogd zijn op je IPC... Run dat command ff en je zal zien dat het werkt :)

Hoort deze nu niet thuis in WOS ?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 07:28:
[...]
Daarvoor moet je toch ingelogd zijn op je IPC... Run dat command ff en je zal zien dat het werkt :)

Hoort deze nu niet thuis in WOS ?
Ik zal een move aanvragen.
Wel erg slordig van ME dan dat hij zonder te vragen deze wachtwoorden bewaard zodat een ander bij mijn HOME kan !!!
ik heb heb vinkje passwd opslaan nl bewust leeggelaten, ook heb ik XychiX.pwl al eens weggegooid.

maar kan het niet eerder dan vanavond proberen

• _JGC_
  • Nu online
xychix schreef op 06 maart 2003 @ 07:37:
[...]

Ik zal een move aanvragen.
Wel erg slordig van ME dan dat hij zonder te vragen deze wachtwoorden bewaard zodat een ander bij mijn HOME kan !!!
ik heb heb vinkje passwd opslaan nl bewust leeggelaten, ook heb ik XychiX.pwl al eens weggegooid.

maar kan het niet eerder dan vanavond proberen
Dat IPC truukje mag je ook toepassen onder Windows NT, 2K en XP als je ineens onder een andere user een share wilt benaderen. Zo slordig is het niet van windows: om te mogen browsen op je server moet je eerst aanloggen op de IPC share, deze wordt gewoon in stand gehouden zolang windows draait of zolang je ingelogd bent in het geval van de NT-achtigen.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
_JGC_ schreef op 06 March 2003 @ 09:30:
[...]

Dat IPC truukje mag je ook toepassen onder Windows NT, 2K en XP als je ineens onder een andere user een share wilt benaderen. Zo slordig is het niet van windows: om te mogen browsen op je server moet je eerst aanloggen op de IPC share, deze wordt gewoon in stand gehouden zolang windows draait of zolang je ingelogd bent in het geval van de NT-achtigen.
Maar zelfs NA het compleet uitzetten van de pc EN het via swat wijzigen van het password van XychiX kon user x nog bij XychiX's home dir !!!!

en zelfs vandaag de dag staat hij nog onder "Netwerk Places" (of zoeits)

• _JGC_
  • Nu online
xychix schreef op 06 March 2003 @ 10:00:
[...]

Maar zelfs NA het compleet uitzetten van de pc EN het via swat wijzigen van het password van XychiX kon user x nog bij XychiX's home dir !!!!

en zelfs vandaag de dag staat hij nog onder "Netwerk Places" (of zoeits)
Ah, lekker he? die windozen die hun nethood opslaan :P

Gisteren ook weer leuk toen we de fileserver op school even wilden treesizen: Had iemand de users share in z'n nethood staan waardoor onze treesize applicatie recursief door zichzelf heen ging, net zolang tot je em killde :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
_JGC_ schreef op 06 March 2003 @ 12:08:
[...]

Ah, lekker he? die windozen die hun nethood opslaan :P

Gisteren ook weer leuk toen we de fileserver op school even wilden treesizen: Had iemand de users share in z'n nethood staan waardoor onze treesize applicatie recursief door zichzelf heen ging, net zolang tot je em killde :(
net use /d * hielp NIET!

alle mappen uit nethood verwijderd
JA het werkt... maar je krijgt nu ook geen enkele map terug :P

Pagina: 1