[LCD] hoe te bouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

• FolkertR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik wil graag een LCD-display van 20x2 inbouwen in mn case, maar ik ben een t0tal n00b wat betreft dit onderwerp. Het beste zou zijn om er niet eens aan te beginnen, maarja... je bent jong en je wil wat ;)

ik heb de faq en aardig wat threads doorgelezen, maar ik snap er nog steeds niet veel van... :/
dus vandaar dat ik hoop dat jullie het wat duidelijker aan mij zouden kunnen uitleggen in simpele termen :)

ik wil dus graag een 20x2 char lcd-display inbouwen in een bay en aansluiten op mn parallel port, maar heb geen flauw idee wat voor lcd-display ik moet kopen, wat ik er nog meer bij moet kopen, hoe ik het aan moet sluiten en vooral hoe ik em in kan bouwen in mn bay. Deze onderwerpen komen idd ook langs in de faq, maar het wordt daar redelijk snel uitgelegt en ik heb hier echt nul komma nul verstand van.

kan iemand me verder helpen?

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54
Ik zal je toch door moeten sturen naar de search ;)

Want dit soort topic's zijn aardig wat keren voor gekomen, check maar: klik

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eens http://www.modwarehouse.com kijken, die lcd's zijn kant en klaar. Misschien dat er eentje voor je bij zit, ik heb de mijne er ok vandaan (240 x 128).

Voor het inbouwen zal je iemand anders om hulp moeten vragen(zoals je al doet) want ik heb hem lekker los staan. Suc6 er mee!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:29:
Als ik jou was zou ik eens http://www.modwarehouse.com kijken, die lcd's zijn kant en klaar. Misschien dat er eentje voor je bij zit, ik heb de mijne er ok vandaan (240 x 128).

Voor het inbouwen zal je iemand anders om hulp moeten vragen(zoals je al doet) want ik heb hem lekker los staan. Suc6 er mee!
Hij heeft het echt over een 20x2 LCD, dus niet een 240*128 ;)

Uit de FAQ:
Ik wil graag een LCD kopen, maar waar kan dit in Nederland?

In Nederland zijn LCD's te krijgen op een paar addressen:

www.conrad.nl

www.pedak.nl

www.velleman.be

www.antratek.nl
En uiteraard zijn er in de US nog meer, waarvan de bekendste EIO.

www.eio.com/lcdprodt
En wat: struikel_2003 al zei, je kan hem eventueel ook extern laten staan.

[ Voor 30% gewijzigd door MaNDaRK op 05-03-2003 14:32 ]

• FolkertR
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:29:
was die site al tegengekomen en leek veelbelovend, maar ze hebben geen 20x2 kits.. alleen kits voor graphical-displays :'(

en die search leverde ook niks concreets op ben ik bang... of ik zoek totaal verkeerd :?

[ Voor 11% gewijzigd door FolkertR op 05-03-2003 14:35 ]

Verwijderd

Die hebben ze toch ook (ik melde er alleen ff bij welk formaat ik had).
Ze hebben dus verschillende 20X2 Character LCD's

http://www.modwarehouse.com/shop/products.php?g1=039a7f

Verwijderd

Aha, ik ziet het, ze zijn nog niet leverbaar.
Maar als het goed is komen ze snel (tenmiste zover ik weet).

Als je die 2x16 eens checked en klikt op more info zie je dat er bijstaat welke kits je er bij kan kopen ;)

Verwijderd

Ik neem aan dat zodra die 2x20 binnen zijn het er ook bij komt te staan.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 14:39 . Reden: Foutje moet kunnen :s ]

• FolkertR
ik zou idd op modwarehouse de display kunnen kopen, maar de kit niet...
idd, er wordt bij More Info een link gegeven naar een kit, maar regel 1 bij de omschrijving is:
"LCD kit 2 can be used for our black/green graphic LCD's with LED backlight."

:confused:

Verwijderd

Hij kan gebruikt worden voor, zwarte letters op groene achtergrond.

Ik zie even de verwaring niet :S

• FolkertR
er staat dat de kit is voor graphic displays en ik wil graag een character-display...
die verschillen nogal in size neem ik aan :)

als die kit wel compatible is met de 20x2 character lcd, dan kan ik bestellen en aan de slag!

[ Voor 28% gewijzigd door FolkertR op 05-03-2003 14:51 ]

Verwijderd

Hhmmm, you got a point there.

Ten eerste denk ik dat het geen probleem is, want die kit is alleen om verbinding te maken tussen je printerpoort(daar wordt ie op bevestigd) en je lcd. De aansturen wordt gedaan door de software die je gebruikt...

Als ik jou was zou ik ff een mailtje sturen naar info@modwarehous.com en je vraag voorleggen. Ik weet bijna wel zeker dat het opgelost kan worden.

Ik weet alleen niet of ze hem voor je in elkaar zetten, en aangezien je niet veel ervaring hebt, zou ik dat er dus even bij vragen.

Verwijderd

Als je kan solderen kan je een lcd met hd44780 controller zo aansluiten, de schema's hiervoor kan je zo vinden. kijk bv ff op http://regio.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/

Als je niet kan solderen is het een mooie gelegenheid om het te leren :).

Lcd's zijn bij de winkels in de faq te verkrijgen of via een van de vele inkoopacties waar er binnenkort (over 1 maand ofzow maar ik organiseer em niet dus ik garandeer niks) waarschijnlijk wel weer een van start.
Tenzij je bakken met geld hebt of hele specifieke wensen is het meestal wel de moeite waard om op een inkoopactie te wachten, je kan dan lcdtjes voor 10-20 euro krijgen waar je normaal dus minstens 2x zo veel voor betaald.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Allereerst koop je een 2x20 LCD. Dat kun je doen bij de bovengenoemde sites, maar kijk ook eens op www.laupro.nl of er geen IA loopt (insider tip: ik geloof dat er binnenkort een nieuwe IA komt, met 2x20 LCDs voor ongeveer €20). Zorg ervoor dat je een LCD hebt met een Hitachi HD44780 controller (de chip op de achterkant). Vervolgens surf je naar de site van BasieP (zie bluhs reply hierboven) waar je een aansluitschema vandaan haalt. Je kan het beste een oude printerkabel gebruiken (die heb je misschien liggen, anders scharrel je er een op bij de kringloopwinkel of op een computerbeurs ofzo). Soldeer vervolgens de kabel aan je LCD (het liefst met een connectortje ofzo zodat je hem nog los kan halen) en sluit 5V aan (die haal je van een molex-connector uit je PC). Vervolgens stuur je de hele mik aan met LCD-Smartie (zie bovengenoemde site). Werkt alles goed, dan kun je de hele mik inbouwen in je PC. Hoe je dat doet is een kwestie van smaak. Ideeen kun je opdoen door hier op het forum te zoeken. Dat had je eigenlijk meteen al moeten doen, want alles wat ik hier heb gezegd is ook prima met de search te vinden :) Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.