[verhaal]cmos batterij

Pagina: 1
Acties:

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Gister op me werk moesten we een hal leeghalen en daar stonden nogal wat pc's. Die laten we normaal altijd staan want wie weet wat je per ongeluk sloopt. Zegt een collega die net nieuw is "waarom halen we ze niet weg?". Zegt mijn andere collega "Omdat je ze niet van de stroom af mag halen, dan loopt het batterijtje op je moederbord leeg.".

Nu heb ik een hele discussie gehad met hem maar hij beweert dat de stekker van de pc op de stroom aangesloten moet zijn zodat dat cmos batterijtje niet leegloopt.

Sidenote: het gaat er dus om als de pc uitstaat

Heeft hij nu gelijk :?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Nee. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
klinkt logisch, stroom eraf, batterijtje nodig voor onthouden BIOS gegevens, klok etc...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:26

job

tja, ja en nee.
het batterijtje gebruikt stroom om de interne klok en de bios settings te bewaren, maar als de de batterijtjes niet al te oud zijn kan je een pc makkelijk maanden zonder stekker laten staan.

dus hij heeft wel gelijk, maar het duurt wel even.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zou wel erg zijn, dan verplaats ik mijn <vul hier laptop, desktop, ws etc in> en dan moet ik alles weer opnieuw ingaan stellen.... tijd datum bios instellingen.... :>

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hij beweert dat de stekker van de pc op de stroom aangesloten moet zijn zodat dat cmos batterijtje niet leegloopt.
Dat geldt inderdaad voor ATX mobo's :)

Wanneer een ATX systeem softwarematig is uitgeschakeld, blijft de moederbord nog steeds onder spanning totdat je de voeding/stekker uitschakelt/uittrekt.

Maar het komt wel over alsof het een ernstige zaak is dat de CMOS batterij leegloopt.. Zo erg is dat nog ook weer niet.. Zo'n batterij kost geen drol en gaat een PC leven mee ;)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 05-03-2003 11:45 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
zo gauw als de stekker er uit is, is het batterijtje ervoor om de bios gegevens vast te houden. of die dingen onthouden worden is puur en alleen afhankelijk van de levensduur van dat batterijtje. ouder pc's trekken iets meer aan dat batterijtje en zullen dus minder dagen zonder stekker kunnen inderdaad. veer meer dan een horloge verbruikt een bios trouwens niet dus ik denk dat het wel lang duurt voordat je je bios instellingen kwijt raakt.

conclusie: pc verhuizen en even niet aangesloten laten staan kan makkelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 05 maart 2003 @ 11:44:
[...]
Dat geldt inderdaad voor ATX mobo's :)

Wanneer een ATX systeem softwarematig is uitgeschakeld, blijft de moederbord nog steeds onder spanning totdat je de voeding/stekker uitschakelt/uittrekt.

Maar het komt wel over alsof het een ernstige zaak is dat de CMOS batterij leegloopt.. Zo erg is dat nog ook weer niet.. Zo'n batterij kost geen drol en gaat een PC leven mee ;)

Bovendien houden die batterijen er zelfs op ATX mobo's niet van de ene dag op de andere mee op, ik heb mobo's uit het begin van het ATX tijdperk, dus al gauw 6 jaar oud die meer dan de helft van die tijd niet aan een stopcontact gehangen hebben, gezien die het nog prima met hun eerste batterij doen.

Maar er zijn idd uitzonderingen (notoir voorbeeld: de GVC FR520 - dat ding trok maximaal een week zonder +5VSB het batterijtje raakte onherroepelijk leeg :X )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Kaap schreef op 05 maart 2003 @ 11:35:
"Omdat je ze niet van de stroom af mag halen, dan loopt het batterijtje op je moederbord leeg.".

Nu heb ik een hele discussie gehad met hem maar hij beweert dat de stekker van de pc op de stroom aangesloten moet zijn zodat dat cmos batterijtje niet leegloopt.
Natuurlijk loopt het batterijtje dan leeg :) , dat is namelijk ook de functie van dat ding (nou ja, stroom leveren dan natuurlijk :) )

Hoe kunnen anders je instellingen in je bios bewaard blijven?

Maar het maakt niet uit dat je de stroom er vanaf haalt, ik doe dit al jaren (op de stekkerdoos de schakelaar omzetten) en heb nog nooit gehad dat de bios instellingen weg waren :)

/ spuit 11

Het is nu wel duidelijk geloof ik :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:57 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
uiteindelijk moet je em wel vervangen aangezien het geen oplaadbaar batterijtje is bij de meeste mb's

maar uiteindelijk kan ook 10 jaar zijn ja ;)

[ Voor 21% gewijzigd door BuG2FiX op 05-03-2003 12:00 ]

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Tegenwoordig zit er geen oplaadbare cel meer in nee, maar je kan idd die pc gewoon zonder spanning laten staan, aangezien die batterij zeker een computerleven meegaat :)
Pagina: 1