[redhat] server zwaar belast

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

Topicstarter
We hebben hier op het schooltje een desktoppie staan die als servertje functioneerde.

deze server had 2 100mbit kaarten en 2x20 gig in mirror

1. disk2 van mirror knalt eruit, mirror onbruikbaar om rare redenen, nu configigureerd om single disk te booten op hda
2. gigabit kaart erin gestopt ipv een 100mbit kaart
3. na problemen van hoge load aantal verschillende hardware configs geprobeerd

en nu heb ik de server weer in de originele situatie zitten zodat deze was op de mirror na, maar het systeem is het enige wat er van boot atm. gigabit is er weer en 100mbit 3com zit er weer in.

er zitten 2 nieuwe 80 gigs in een mirror voor dataopslag, alle data overgezet van de 20 gig naar de 80 gig voor snelheid ed

echter heeft nu die server een gigantische belasting. Kan het zijn dat door het veelvuldig veranderen van de hardware de server dusdanig de klus kwijt is dat hij nu een enorme load genereerd? Ik weet het ook niet meer.

Dit is wat ik gedaan heb en ik weet niet waar die opeens zo hoge load vandaan komt. Weet iemand wat er aan de hand is ?

Verwijderd

Je geeft een beetje weinig info over welke processen er draaien, je kogs, wat er bijvoorbeeld door top wordt aangewezen als cpu veslindend proces en verder je hardware specs.
Dus post nog even extra info:
- hardware specs
- relevante logfile entries
- de processen die veel cpu vreten (te zien met oa top)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 11:33:
Je geeft een beetje weinig info over welke processen er draaien, je kogs, wat er bijvoorbeeld door top wordt aangewezen als cpu veslindend proces en verder je hardware specs.
Dus post nog even extra info:
- hardware specs
- relevante logfile entries
- de processen die veel cpu vreten (te zien met oa top)
hardware specs:
p41.7G
512 MB
2x80 gig mirror
1x20 gig system
100mbit 3com 905b
100mbit onboard e100pro

software:
nfs, nis, ftp, sshd, dhcp, dns voor 16 clients welke atm 4 gebruikt worden
imagesoftware/:
partimage.

welke processen power vreten weet ik niet. alleen partimage vreet varierend van 10-60% power. Dit was ook voorheen toen het beter en sneller werkte

iedere keer dat ik er hardware veranderingen deed ging de snelheid van de images terug en de load ging omhoog terwijl de belasting van het aantal images van 3 naar 1 is terug gegaan

even ter illustratie
vroeger ging het terugzetten van een image met 150-200 meg/min met een load van iets meer als 1
huidig: 60-70 meg/min met een load van 3

Verwijderd

hmmm gebruik je ext3 oid.
ben je van scsi naar ide over gegaan en welke versie van redhat heb je ook belangrijk want versie 7.3 had wat prob met de interne intels welke hd's zijn de device's dus zoals ik het zou doen bij bv ide (okok scsi rulez)

hda 20 gig
hdb 80 gig
hdc 20 gig
hdd 80 gig
gezien je mirrors hebt
als het scsi is hoe zit het dan.

wat geeft hdparm -t -T /dev/sda of hda aan
doe dit bij alle disken

en geef dit hier weer :-)>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 15:59 . Reden: typo zoals altijd :) ]

Verwijderd

morphje schreef op 05 March 2003 @ 11:41:
[...]

welke processen power vreten weet ik niet. alleen partimage vreet varierend van 10-60% power. Dit was ook voorheen toen het beter en sneller werkte
Je kan van alles zien met top:
hoeveel geheugen vreet iets op,
hoeveel CPU neemt iets in beslag,
beoordeel zelf of dat mag.
Top is dus je beste vrind,
als de prestatie je niet zint.
Typ simpelweg in de shell: top
en je bent er zo weer bovenop!!!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 16:25 ]

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 16:23:
[...]

Je kan van alles zien met top:
hoeveel geheugen vreet iets op,
hoeveel CPU neemt iets in beslag,
beoordeel zelf of dat mag.
Top is dus je beste vrind,
als de prestatie je niet zint.
Typ simpelweg in de shell: top
en je bent er zo weer bovenop!!!
ik probeerde hiervoor ook al uit te leggen dat de "vretende" processen niet te vinden zijn. het enige wat ik kan vinden is dat partimaged tot max 60% vreet, terwijl deze alleen maar een image van de schijf hoeft at te spugen naar het netwerk toe. Deze deed dit voorheen prima met een lagere load en een betere performance.
Andere extra processen zijn niet te vinden betreffende de onverklaarbare load. Wat ik ook redelijk onverklaarbaar vind is dat het proces steeds varierende cpu usage heeft terwijl er weinig andere actieve processen zijn (clients staan gewoon uit, dus al die client deamons zoals nfs enzo zijn gewoon rustig aan het slapen.)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
Ooit erbij stilgestaan dat je nieuwe harddisks nog niet in DMA modus zouden kunnen draaien? post eens de uitvoer van "hdparm /dev/hda" en dan voor hda steeds weer een andere disk opgeven. Lijkt mij dat je disk gewoon in PIO modus staat te stampen, wat verschrikkelijk traag is (als je fysiek achter de server gaat zitten merk je ook gewoon dat switchen tussen consoles en typen gewoon moeilijk gaat op het moment dat die disk belast wordt)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 15:57:
hmmm gebruik je ext3 oid.
ben je van scsi naar ide over gegaan en welke versie van redhat heb je ook belangrijk want versie 7.3 had wat prob met de interne intels welke hd's zijn de device's dus zoals ik het zou doen bij bv ide (okok scsi rulez)

hda 20 gig
hdb 80 gig
hdc 20 gig
hdd 80 gig
gezien je mirrors hebt
als het scsi is hoe zit het dan.

wat geeft hdparm -t -T /dev/sda of hda aan
doe dit bij alle disken

en geef dit hier weer :-)>
helaas gebruik ik nog ide daar :) het zij zo, er is niet veel veranderd behalve dat het systeem nu boot van een single 20 gig ipv de oude 20gig mirror omdat de raid eruit geknalt was en er geen reserve 20 gig ter hande was.

de 80 gig staat nu in de mirror. Ik zal morgen eens eventjes kijken naar de hdparms, maar stond me bij dat de performance daarvan niet zo slecht was toen het omgegooid was.

shoot... net gekeken, denk dat ik wel weet waar die slechte performance vandaan komt. Ik kom er dus net achter dat de 80 gigs nog niet in een mirror staan, op zich op opslaan maakt dat nog niet zoveel uit

Echter staat die hd nu op de standaard 16bits driver te draaien zonder dma ondersteuning. Dat ding stond alleen maar op de CPU te rekenen. Toen ik die hdparm deed sprong het in me hoofd

Alleen waarom het me nog niet eerder is opgevallen is dat de kernel netjes komt met de melding dat de FastTrack driver netjes geladen word enzo. Echter moet de raid ook nog geladen worden en hij werkt nu onder hde1 :/ Helaas werkt die FastTrack driver van promise zelf met nep-scsi devices.

Ik heb morgen met een beetje mazzel weer een snelle machine.
_JGC_ schreef op 05 March 2003 @ 19:32:
Ooit erbij stilgestaan dat je nieuwe harddisks nog niet in DMA modus zouden kunnen draaien? post eens de uitvoer van "hdparm /dev/hda" en dan voor hda steeds weer een andere disk opgeven. Lijkt mij dat je disk gewoon in PIO modus staat te stampen, wat verschrikkelijk traag is (als je fysiek achter de server gaat zitten merk je ook gewoon dat switchen tussen consoles en typen gewoon moeilijk gaat op het moment dat die disk belast wordt)
waar was jij vanmiddag :) Maar zoals je ziet kwam ik er net dus achter dat ie dus nog in non-dms staat :( maar anyway, thanks voor het bericht :)

[ Voor 18% gewijzigd door morphje op 05-03-2003 19:49 ]

Verwijderd

Het kan btw ook je swap zijn omdat 1 disk niet werkt.

doe eens een cat van /etc/fstab
Pagina: 1