Toon posts:

[CSS]<P>Probleem</P>

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem met het opmaken, ik ben netjes alles in CSS aan het opmaken, maar zodra ik in mijn site, ergens een tag van <P id=tekst_hoofd>tekst</P> gebruik komt er daarna een lege regel en dat wil ik dus niet, nou heb ik al met van alles zitten kutten, tekst opmaak in css etc maar het wil niet lukken.....

Wie brengt het verlossende antwoord...

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:01

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

"HTML automatically adds an extra blank line before and after a paragraph." ? Dus dat hoort denk ik :P Of begrijp ik je nou verkeerd? Als je geen lege regel erachter wilt zul je iets anders moeten gebruiken (<span>?)

Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk

Verwijderd

<P> is een block-level tag. Je kan dit vervangen door <DIV>, niet <SPAN> zoals Koetjeboe zegt.

Verwijderd

Het spijt me, maar je had echt beter kunnen zoeken.
code:
1
2
3
4
p {
    padding:0;
    margin:0;
}

Rotzooi hier eens mee in je CSS...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 11:23:
Het spijt me, maar je had echt beter kunnen zoeken.
code:
1
2
3
4
p {
    padding:0;
    margin:0;
}

Rotzooi hier eens mee in je CSS...
Dat werkt dus niet, gelukkig ben ik ook niet achterlijk....

Verwijderd

Werkt niet? Kun je wat meer code posten? In welke browser controleer je het?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Gebruik een div, een p tag is bedoeld voor paragrafen en laat dus zoals het hoort een lege regel open (niet echt een lege regel, maar voorgedefinieerde marge).

Deze marge is uit te zetten met CSS, zoals blues zegt ongeveer.

code:
1
2
3
4
p.tekst_hoofd {
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    margin: 0px 0px 0px 0px;
}

Maar dan hou je dus gewoon een div over :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kunt ook beter <div class="iets"> in plaats van <div id="iets"> gebruiken. Een id mag je namelijk maar 1x gebruiken omdat hij bedoled is om een unieke tag te identificeren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Volgens mij mogen er bij CSS level 1 en 2 geen underscores in de selectors voorkomen.

Bosmonster, ik ben het absoluut niet met je eens. Je hoort bij tekst gewoon een p element te gebruiken, omdat dat element de data het best omschrijft. Een element als span of div gebruik je als er geen enkel ander element is die de omsloten data goed genoeg omschrijft.

Je moet bij het schrijven van die HTML juist niet teveel gaan nadenken over hoe het er precies uit gaat zien: dat regel je met stylesheets!

Bij mij is een tekst_hoofd trouwens een heading, waarvoor je de tags h1 t/m h6 kunt gebruiken.

Welke elementen komen er eigenlijk voor en na die paragraaf? Denk erom dat die een margin en/of padding kunnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het dus gewoon opgelost met een divje....

Thanx

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
En dit:
code:
1
2
3
p {
 display: inline;
}

:?

Verwijderd

Kun je misschien ook uitleggen waarom je tóch voor een divje kiest? Ik vind het altijd een beetje jammer als iemand voor de gemakkelijkste oplossing kiest, in plaats van voor de beste. :|

En zmn: dat is toch net weer iets anders natuurlijk. Zo zou de paragraaf nog op dezelfde regen als de paragraaf ervoor beginnen. Dan is het idee en nut van die alinea's een beetje weg natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:45:
Kun je misschien ook uitleggen waarom je tóch voor een divje kiest? Ik vind het altijd een beetje jammer als iemand voor de gemakkelijkste oplossing kiest, in plaats van voor de beste. :|

En zmn: dat is toch net weer iets anders natuurlijk. Zo zou de paragraaf nog op dezelfde regen als de paragraaf ervoor beginnen. Dan is het idee en nut van die alinea's een beetje weg natuurlijk :)
Omdat ik makkelijk ben, als het uiteindelijk allemaal werkt en door de W3C validator komt vind ik het best.....

Ik heb wel meer te doen dan uren te mierenneuken wat het nou zou moeten zijn....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:54:

Ik heb wel meer te doen dan uren te mierenneuken wat het nou zou moeten zijn....

Ik heb ook wel iets beters te doen dan iets proberen uit te leggen aan mensen die het hoe en waarom eigenlijk helemaal niet willen weten.

Maar gelukkig ben je niet de enige gebruiker van dit forum, en ik hoop dat andere users deze informatie wél kunnen waarderen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 14:57:

[...]

Ik heb ook wel iets beters te doen dan iets proberen uit te leggen aan mensen die het hoe en waarom eigenlijk helemaal niet willen weten.

Maar gelukkig ben je niet de enige gebruiker van dit forum, en ik hoop dat andere users deze informatie wél kunnen waarderen.
Tuurlijk waardeer ik het, alleen soms moet je gewoon voor een makkelijke andere weg kiezen.....
Ik heb hier pagina's lang PHP-code voor me, ik heb echt wel iets beters te doen dan me druk maken om zo'n klein dingetje, het kon ook anders, en ik koos die manier, daar is niets mis mee....
Natuurlijk is de discussie daarmee niet af, maar ik koos gewoon iets anders...

• PowerFlower
  • Laatst online: 23-08 19:21

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Je kunt de margins van een <p> op 0 zetten.
Tussen twee van de volgende...
code:
1
2
<p style="margin-bottom: 0pt; margin-top: 0pt">test</p>
<p style="margin-bottom: 0pt; margin-top: 0pt">test</p>

...zit geen regel wit meer. *D

/edit: stond al hierboven... ben ook te lui om te lezen hè 8)

[ Voor 50% gewijzigd door PowerFlower op 05-03-2003 15:05 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik vind de redenatie dat je maar het element moet kiezen dat "de data het beste omschrijft", i.p.v. het element dat het meest effectief is in de gegeven situatie, eerlijk gezegd een beetje brak Cheatah.

Bovendien weet je niet eens of het p-element in het geval van TP wel zijn data het beste omschrijft, omdat hij nergens hier een concreet voorbeeld van geeft.

Ik zie weinig reden om een element met voorgedefinieerde waarden te nemen en deze vervolgens te resetten om er weer vanaf te zijn, terwijl er ook elementen zijn die deze voorgedefinieerde eigenschappen niet hebben.

• PowerFlower
  • Laatst online: 23-08 19:21

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Hmz... ik ben er altijd een voorstander voor standaard elementen te kiezen en de opmaak zo optioneel mogelijk te houden. D.w.z. als je een HTML pagina op een andere browser of apparaat bekijkt (Avantgo, bijvoorbeeld) dan wil je een "graceful downgrade". Divs worden niet altijd opgepikt, P's wel. Styles worden dan wel gelezen door "geavanceerder" browsers zodat je je mooie opmaak dan ziet, kan de browser het niet aan dan weet hij toch nog het weer te geven als een paragraafje. Maar ja dat wordt wel een heel erg puristische discussie en vaak is het niet zo interessant dat het ook nog klopt in IE1 of andere achterhaalde browsers ;)

[ Voor 17% gewijzigd door PowerFlower op 05-03-2003 15:08 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

Bosmonster schreef op 05 maart 2003 @ 15:03:
Ik vind de redenatie dat je maar het element moet kiezen dat "de data het beste omschrijft", i.p.v. het element dat het meest effectief is in de gegeven situatie, eerlijk gezegd een beetje brak Cheatah.

Ik zie weinig reden om een element met voorgedefinieerde waarden te nemen en deze vervolgens te resetten om er weer vanaf te zijn, terwijl er ook elementen zijn die deze voorgedefinieerde eigenschappen niet hebben.
Denk eens aan de toekomst, je wil nu toch je data goed omschrijven zodat toekomstige devices deze content goed kunnen interpreteren?

Moet mijn magnetron straks gaan denken: "ooh bosmonster vond het waarschijnlijk effectiever om een divje om deze tekst te plaatsen ipv aan te geven dat het gewoon een paragraaf betreft..?"

kom op zeg, ik had je hoger ingeschat... (nfi)

Flickr

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

DeFeCt schreef op 05 March 2003 @ 15:18:
[...]

Denk eens aan de toekomst, je wil nu toch je data goed omschrijven zodat toekomstige devices deze content goed kunnen interpreteren?

Moet mijn magnetron straks gaan denken: "ooh bosmonster vond het waarschijnlijk effectiever om een divje om deze tekst te plaatsen ipv aan te geven dat het gewoon een paragraaf betreft..?"

kom op zeg, ik had je hoger ingeschat... (nfi)

De elementen zijn een hulpmiddel. HTML is in de toekomst juist zo flexibel dat je alleen nog maar een paar standaard elementen hebt en alles opmaakt met CSS. De paragraaf-tag is slechts een hulpmiddel die je helpt deze eigenschappen in te moeten stellen bij 'lege' elementen en hiermee een paragraaf simuleert. Het zou mij niks verbazen als de p-tag ook nog eens gaat verdwijnen en je nog maar 1 container-element over houdt. De paragraaf-tag is een van de weinige overblijfselen uit de HTML-geschiedenis.

Als een interpreter je code gaat behandelen aan de hand van het type hulpcontainer en niet aan de hand van de styles die je er aan meegeeft is die interpreter fout bezig. Want dit is nu juist waar we met al die oude HTML-versies vanaf willen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 05-03-2003 16:07 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

misschien verschillen we dan van mening over de p-tag, ik zie het namelijk als beschrijvend element en niet als "hulp container"

Flickr

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
Ik ben het met defect eens, HTML is namelijk nog steeds een text opmaak taal,
Dus vandaar dat de paragraph erg logisch is en ik zie deze tag lang niet verdwijnen.

Als dit soort tags verdwijnen zou het toch ook geen text opmaak taal meer zijn?

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

HTML heeft helemaal niets met visuele weergave te maken, dus je gaat per definitie je tag niet kiezen opdat het er op een bepaalde manier uit komt te zien.

Verwijderd

de DIV tag staat altijd nog voor DIVision... een onderdeel van een pagina dus. Dit kan een tekst, plaatje of weet ik veel wat zijn. Een stukje tekst is niet altijd een paragraaf en dus is P ook niet altijd de beste tag om om een stukje tekst heen te zetten.

Verwijderd

2 schreef op 06 maart 2003 @ 00:50:
HTML heeft helemaal niets met visuele weergave te maken, dus je gaat per definitie je tag niet kiezen opdat het er op een bepaalde manier uit komt te zien.
HTML heeft juist alleen maar met visuele weergave te maken. Hyper Text Markup Language.... 'Markup' betekent 'opmaak', dat is niets anders als de visuele weergave van text.

edit:
sorry voor twee replys achter elkaar. Ik had natuurlijk de 'Edit' knop moeten gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2003 01:06 ]

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 01:03:
de DIV tag staat altijd nog voor DIVision... een onderdeel van een pagina dus. Dit kan een tekst, plaatje of weet ik veel wat zijn.
Daarom is het dus beter om een <p> te gebruiken waar het van toepassing is.
Een stukje tekst is niet altijd een paragraaf en dus is P ook niet altijd de beste tag om om een stukje tekst heen te zetten.
Maar wel de beste tag om om een paragraaf te zetten.
HTML heeft juist alleen maar met visuele weergave te maken.
Ja, niet dus.

Het is bedoeld om geinterpreteerd te worden door oneindig veel applicaties, en het zijn die applicaties die uit moeten maken wat ze er verder mee doen. Het heeft dus niet alleen te maken met webbrowsers. Denk bijvoorbeeld eens aan een braille weergave van een HTML pagina - hoe wil je dat precies gaan visualiseren?

En dat is dus precies waarom de <strong> tag beter is dan de <b> tag.

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Bosmonster schreef op 05 maart 2003 @ 16:05:

[...]

De elementen zijn een hulpmiddel. HTML is in de toekomst juist zo flexibel dat je alleen nog maar een paar standaard elementen hebt en alles opmaakt met CSS. De paragraaf-tag is slechts een hulpmiddel die je helpt deze eigenschappen in te moeten stellen bij 'lege' elementen en hiermee een paragraaf simuleert. Het zou mij niks verbazen als de p-tag ook nog eens gaat verdwijnen en je nog maar 1 container-element over houdt. De paragraaf-tag is een van de weinige overblijfselen uit de HTML-geschiedenis.

Als een interpreter je code gaat behandelen aan de hand van het type hulpcontainer en niet aan de hand van de styles die je er aan meegeeft is die interpreter fout bezig. Want dit is nu juist waar we met al die oude HTML-versies vanaf willen.
Jaja.. en hoe verklaar jij dan de aanwezigheid van o.a. de H1 t/m H6 tags? Zeker ook alleen maar om wat "voorgestelde maten" in te stellen en verder hebben ze geen betekenis? Wel eens in MS Word naar de opmaakprofielen Kop 1, Kop 2 enz. gekeken? Die hebben wel degelijk een functie, bijvoorbeeld tijdens het maken van een inhoudsopgave. Dat geldt ook voor HTML. Check bij de W3C validator maar eens "Show outline" aan bij een pagina met veel geneste headings, dan krijg je een mooie kloppende hiërargie van de pagina inhoud. User Agents zouden hier ook gebruik van kunnen maken. Kortom: HTML elementen zijn er om data te beschrijven, niet om de visuele opmaak te bepalen, dat is aan de User Agent.

On track

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

WouZz schreef op 06 March 2003 @ 03:28:
[...]
Kortom: HTML elementen zijn er om data te beschrijven, niet om de visuele opmaak te bepalen, dat is aan de User Agent.

Als dat zo is dan wordt het tijd wat W3C de opmaak van die alleen omschrijvende tags eens gaat verwijderen. Want wie zit er te wachten op opmaak als je alleen data wilt beschrijven?

Ik heb geen bezwaar tegen het gebruik van de juiste tags, in tegendeel. Maar efficiency voor het ontwikkelen en het merendeel van de gebruikers staat voorop. En magnetrons, validators en fictieve browserfunctionaliteiten horen daar nog niet bij.
Pagina: 1