Toon posts:

Paginanummering in een header plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet en rapport maken in ASP, VBScript en HTML waarin er een header en footer zijn opgenomen.
In die header moet ook het bericht "Pagina (bv 2) van (bv 5)" komen te staan.
Via de paginainstellingen kan je dit in uw header of footer plaatsen, maar hoe programmeer je dat direct in een webpagina?
Dat mag alleen maar te zien zijn als men het afprint, maar moet wel dynamisch zijn opgebouwd.

Gracias

Stijn

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
P&W -> W&G

https://fgheysels.github.io/

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Ik denk dat dit echt in P&W hoort (gaat over programmeren).

Je moet een aparte status maken voor printen, dus ?Print=True oid in je URL meegeven en alleen die paginanummering/footers neerzetten als Print=True (dit om te zorgen dat het alleen komt als je het uitprint). Verder moet je je info wel gaan opsplitsen (maw je moet zelf aangeven waar de pagina splitsingen moeten komen, dmv CSS (zoek dat ff op bij W3C.org of iets dergelijks, heet 'page-break' oid). Als je de content voor elke pagina zelf in de hand hebt kan je natuurlijk ook naar eigen inzicht header/footer content invoegen ;).

Ik denk dat dit een tikje chaotisch is maar je komt er wel uit denk ik ;).

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Ik snap er echt geen donder van :)

Wat wil je nou precies? Je wilt dat er bij het afdrukken van je website 'pagina x van y' komt te staan? Dat gebeurt toch al automatisch? Ik snap niet wat je daaraan zou moeten scripten.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

crisp

Devver

Pixelated

css oplossing:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<style type="text/css">
@media screen {
  #paginanummers { visibility: hidden; }
}
@media print {
  #paginanummers { visibility: visible; }
}
</style>

HTML:
1
<div id="paginanummers">Pagina 1 van 5</div>

En dat 'Pagina 1 van 5' door je programma laten genereren is gewoon een basic programmeer kwestie ;)

[ Voor 25% gewijzigd door crisp op 05-03-2003 11:58 ]

Intentionally left blank

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

kijk hier eens, met de gratis versie kan je header/footer volledig customisen en ook definieeren of ie in portrait of landscape geprint moet worden :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:07

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CSS-2: paged media
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html

maar de pagina nummers (via :header en :footer pseudoclasses en rendered content) hebben niet de uiteindelijke recommendation gehaald en behoren pas tot de paged media module van CSS3.

een CSS3 oplossing is praktisch waarschijnlijk slecht ondersteund door browsers en printerdrivers; als 'werkende' oplossing zou je kunnen kijken of met de CSS2 mogelijkheden (harde page-breaks genereren) iets te behalen valt, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat zoiets een 'slordige' oplossing is en weinig praktisch; dan kun je beter vertrouwen op de al gegenereerde pagina nummering van de printer-driver zelf

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Pelle schreef op 05 maart 2003 @ 11:54:
Ik snap er echt geen donder van :)

Wat wil je nou precies? Je wilt dat er bij het afdrukken van je website 'pagina x van y' komt te staan? Dat gebeurt toch al automatisch? Ik snap niet wat je daaraan zou moeten scripten.
Ik heb mij inderdaad misschien zo goed niet uitgedrukt.
De page header en footer heb ik reeds gevonden via CSS2.
'pagina x van y' geeft hij nu bij het printen inderdaad automatisch, maar het zou in een tabel moeten komen waardoor het bij de hoofding wordt opgenomen, niet dus gewoon zoals je het nu afdrukt.
Of 'pagina x van y' ook te zien is op het scherm is gewoon van weinig belang. Al de rapporten worden toch steeds afgedrukt, dan moet het er zeker opstaan. Maar in feite mag het ook op het scherm te zien zijn.

Stijn
Pagina: 1