Toon posts:

[WC] 2xHD Schuin in de kast hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Ik ben bezig een radiator te plaatsen, voor mijn waterkoeling, aan de voorkant van mijn kast. Hierdoor zullen mijn 2 Maxtor hardeschijven(80GB en 120GB 7200RPM) in de 3,5" Bracket erboven geplaatst moeten worden.

Probleem:
Mijn kast loop schuin af aan de voorkant. Zie afbeeldingen:
http://www.gamepc.com/images/labs/rev-enermaxalu-angleLG.jpg
http://www.gamepc.com/ima...enermaxalu-nowindowLG.jpg
http://www.gamepc.com/ima...-enermaxalu-storageLG.jpg
De 3,5" bracket loopt schuin af. Je praat dan ongeveer over 30 Graden. Voor de floppy drive is dit geen enkel punt, maar voor de hardeschijven weet ik het niet.

Vraag:
Lopen mijn harde schijven gevaar omdat ze schuin in de kast hangen?

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 10:26:
Situatie:
Ik ben bezig een radiator te plaatsen, voor mijn waterkoeling, aan de voorkant van mijn kast. Hierdoor zullen mijn 2 Maxtor (80GB en 120GB 7200RPM) in de 3,5" Bracket erboven geplaatst moeten worden.

Probleem:
Mijn kast loop schuin af aan de voorkant. Zie afbeeldingen:
http://www.gamepc.com/ima...enermaxalu-nowindowLG.jpg
http://www.gamepc.com/ima...-enermaxalu-storageLG.jpg
De 3,5" bracket loopt schuin af. Je praat dan ongeveer over 30 Graden. Voor de floppy drive is dit geen enkel punt, maar voor de hardeschijven weet ik het niet.

Vraag:
Lopen mijn harde schijven gevaar omdat ze schuin in de kast hangen?
Nee hoor, zolang ze maar goed bevestigd zijn ;). Heb ze zelf ook schuin hangen in mijn lian li.

Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Even nog een vraag erbovenop:
Ik wil de een 12CM radiator met Fan voor in de kast hangen. Voor de (voormalige) HD bracket.

Is dit een goeie plek voor een radiator, of moet die perse boven in de kast hangen?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

als het kan zou ik hem bovenin hangen kun je ook de hd's recht laten zitten en de warmte gaat direct naar buiten in plaats van de kast weer in

weet iemand nog een leuke signature?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je moet de radiator zo hangen dat je makkelijk bij de radiator kan om b.v je slangen vast te maken. Verder moet je zorgen dat de radiator z'n warmte kwijt kan. De meeste mensen hangen hun rad boven in de kast omdat de radiator daar makkelijk z'n warmte kwijt kan... Das dus wat je je moet bedenken.. Kan de radiator z'n warmte kwijt if answer is ja then ok.. Goede plek else Zoek andere plek

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem voorin hang zit er wel een gatenrooster van 80CM zou dat genoeg zijn om de warmt kwijt te raken?

(Als ik hem boven in de kast wil hangen moet er een gat in het plafond en ik weet niet hoe
ik dat moet aanpakken zonder de kast te beschadigen)

Verwijderd

1e vraag:
Nope geen probleem , die Hd's kunnen best schuin hangen.

Heb jij die enermax kees inclusief al die fans die we zien , zo ja kan je het radje wel in het vooronder neerzetten want dan heb je wel een goeie airflow en zal het radje je kees niet veel meer opwarmen :) , duur keesje trouwens ;)

Btw wat voor WC setup ga je psies inbouwen? :)

edit//
Als ik hem voorin hang zit er wel een gatenrooster van 80CM zou dat genoeg zijn om de warmt kwijt te raken?
Je moet de warmte er in het vooronder niet uit blazen want daar zit toch je intake :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:37 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:00
Volgens mij is het niet goed voor apparaten om schuin te hangen. Hardeschijven mogen volgens mij alleen of horizontaal of verticaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
horizontaal:
 _______
|_______|

verticaal:
 ___
|   |
|   |
|   |
|   |
|___|

Ik pin me d'r niet op vast. Dit geld in principe ook voor cd-rom spelers. Aangezien de schijven uit balans zijn kunnen ze gaan schommelen. In een cd-rom zou ik dan denken aan uit elkaar spattende cd's.... niet een kast voor mij :P

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 05-03-2003 12:24 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 05 March 2003 @ 12:24:
Volgens mij is het niet goed voor apparaten om schuin te hangen. Hardeschijven mogen volgens mij alleen of horizontaal of verticaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
horizontaal:
 _______
|_______|

verticaal:
 ___
|   |
|   |
|   |
|   |
|___|

Ik pin me d'r niet op vast. Dit geld in principe ook voor cd-rom spelers. Aangezien de schijven uit balans zijn kunnen ze gaan schommelen. In een cd-rom zou ik dan denken aan uit elkaar spattende cd's.... niet een kast voor mij :P
Ik had dezelfde zorgen voor mijn CD-Rom spelers voor dat ik de kast kocht maar ik denk dat Enermax dat wel getest heeft. By the way tot nu toe gaat alles goed met DVD-Rom spelen, CD-RW branden etc. dus ik denk dat dat wel snor zit.

De harde schijven vinnik wat enger omdat daar al mij belangrijke data op staat wat zo plots foetsie zou kunnen zijn. Ik turf het aantal mensen wel die Pos of Neg zijn wat betreft dit onderwerp.

Verwijderd

Volgens mij is het idd slecht voor je hd's om ze schuin te hangen (ivm zwaartekracht); probeer het maar eens uit met bv een los fietswiel!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 12:33:
Volgens mij is het idd slecht voor je hd's om ze schuin te hangen (ivm zwaartekracht); probeer het maar eens uit met bv een los fietswiel!
In servers hangen die dingen ook vaak op z'n kant dus dat zou niks uit mogen maken...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 11:35:
1e vraag:
Nope geen probleem , die Hd's kunnen best schuin hangen.

Heb jij die enermax kees inclusief al die fans die we zien , zo ja kan je het radje wel in het vooronder neerzetten want dan heb je wel een goeie airflow en zal het radje je kees niet veel meer opwarmen :) , duur keesje trouwens ;)

Btw wat voor WC setup ga je psies inbouwen? :)

edit//

[...]

Je moet de warmte er in het vooronder niet uit blazen want daar zit toch je intake :?
Mijn bedoeling is alle fans uit de kast te pleuren en voorin de 12CM van de zijkant te plaatsen met daarop de radiator. Ik kan het geluid van al die fans niet meer aan. Ik kan de stofzuiger niet eens meer horen als ik schoonmaak! :o

Hier volgen de onderdelen:

Black Ice Pro Radiator Zwart
EHEIM 1048 Pomp
Innova waterreservoir Plexiglas voor Eheim 1048
Klax Gold 390 Voor socket A (op AMD Athlon XP 1800+)
Klax Gold VGA Koelblok (op Hercules Radeon 9700PRO)
Siliconenslang 10MM
Klax CorrosieProtect UV-Reactive

:+

Verwijderd

De harde schijven vinnik wat enger omdat daar al mij belangrijke data op staat wat zo plots foetsie zou kunnen zijn. Ik turf het aantal mensen wel die Pos of Neg zijn wat betreft dit onderwerp.
Het maakt echt geen ene zak uit , het kan alleen een probleem worden als de desbetreffende Hd een lange tijd bvb. horizontaal heeft gehangen en je hem dan verticaal gaat zetten , dit komt door het inslijten. :)
Die positie wat de enermax kees bied mag en kan geen probleem vormen. :)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Omdat nog e.e.a. lekt bij mij (;)) heb ik m'n kast plat gelegd... HDD's (2x WD800JB) liggen ook verticaal, maar geen enkel probleem.

Overigens, de oorzaak is WC, maar het probleem zelf heeft daar niks mee te maken.. Move naar OIO :?

[ Voor 32% gewijzigd door Steve op 05-03-2003 12:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 12:49:
[...]

Mijn bedoeling is alle fans uit de kast te pleuren en voorin de 12CM van de zijkant te plaatsen met daarop de radiator. Ik kan het geluid van al die fans niet meer aan. Ik kan de stofzuiger niet eens meer horen als ik schoonmaak! :o
Klinkt op zich wel goed :) maar je moet natuurlijk wel een redelijk koele airflow behouden. :)
Heb je de fans al op 7V laten draaien , mijn enermaxen hoor ik practisch niet 8)

Mooie WC setup trouwens ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het irritantste vind ik nog mijn HDD's. Ik hoor geen enkele fan nog, maar nu zijn de HDD's dus het luidst.. Die WD's zijn op zich wel stil, maar als je er twee tegelijkertijd hoort draaien, is dat best irritant.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 12:59:
[...]

Klinkt op zich wel goed :) maar je moet natuurlijk wel een redelijk koele airflow behouden. :)
Heb je de fans al op 7V laten draaien , mijn enermaxen hoor ik practisch niet 8)

Mooie WC setup trouwens ;)
fans draaien op 7v > ik zal eens kijken nadat de WC klaar is of ik de outtake terugzet achterin. Als ie maar stil wordt..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 12:50:
[...]

[...]

[...]

Het maakt echt geen ene zak uit , het kan alleen een probleem worden als de desbetreffende Hd een lange tijd bvb. horizontaal heeft gehangen en je hem dan verticaal gaat zetten , dit komt door het inslijten. :)
Die positie wat de enermax kees bied mag en kan geen probleem vormen. :)
Wat je zegt klopt. Maar de HD's zijn nu al een jaartje horizontaal aan het draaien en straks gaan ze schuin draaien dus er veranderd wel iets aan de opstelling.

Enermax bied de mogelijkheid de HD's in een horizontale bracket te bouwen dus dat geeft niet aan dat zij toezeggen dat een HD op die manier schuin kan hangen. Voor de CD-Roms en Floppydrive geven ze geen andere mogelijkheid dus dat zullen ze getest hebben.

Snap je mijn dilemma?

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 12:56:
Omdat nog e.e.a. lekt bij mij (;)) heb ik m'n kast plat gelegd... HDD's (2x WD800JB) liggen ook verticaal, maar geen enkel probleem.

Overigens, de oorzaak is WC, maar het probleem zelf heeft daar niks mee te maken.. Move naar OIO :?
Ik zat ook te twijfelen of dit wel hier thuis hoort. Ik hou hem hier, want the main thing is de WC en niet de HD

Verwijderd

Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 13:01:
Het irritantste vind ik nog mijn HDD's. Ik hoor geen enkele fan nog, maar nu zijn de HDD's dus het luidst.. Die WD's zijn op zich wel stil, maar als je er twee tegelijkertijd hoort draaien, is dat best irritant.
Yep , de hdd's worden dan erg iritant , maar ik las ergens in een ander topic dat iemand zijn fans@7V weer hoorde als die de molex uit zijn Hdd trekt -lol :9
fans draaien op 7v > ik zal eens kijken nadat de WC klaar is of ik de outtake terugzet achterin. Als ie maar stil wordt..
Fans@7V en je hoort ze boven de stofzuiger uit(bij wijze van spreken dan) :?

Wat je zegt klopt. Maar de HD's zijn nu al een jaartje horizontaal aan het draaien en straks gaan ze schuin draaien dus er veranderd wel iets aan de opstelling.
Enermax bied de mogelijkheid de HD's in een horizontale bracket te bouwen dus dat geeft niet aan dat zij toezeggen dat een HD op die manier schuin kan hangen. Voor de CD-Roms en Floppydrive geven ze geen andere mogelijkheid dus dat zullen ze getest hebben.

Snap je mijn dilemma?
Ik snap het wel maar het is geen dillema , tweakers doen het gewoon ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 13:11 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

/offtopic

Als ik de HDD's uitschakel heb ik een heerlijke stilte.. Dan is het echt net alsof m'n PC uit staat. En dat met 6 fans in totaal 8)

Verwijderd

Topicstarter
/ontopic

Even duidelijk antwoord:
Radiator aan de voorkant slecht voor warmte afvoer?
HD 30 graden schuin hangen schadelijk?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

1) Nee, aan de voorkant krijg ie net frisse lucht van buiten je kast door zich heen..
2) Ja.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb genoeg info. Mensen bedankt en dit topic kan sluiten MOD.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 13:57:
Ik heb genoeg info. Mensen bedankt en dit topic kan sluiten MOD.
hmmmm , ik denk dat we dadelijk nog wel willen horen hoe je het hebt opgelost etc etc. ;)
Je hebt in ieder geval wel hele duidelijk antwoorden gehad -lol :+

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:00
Jupiler schreef op 05 maart 2003 @ 13:25:
1) Nee, aan de voorkant krijg ie net frisse lucht van buiten je kast door zich heen..
1)Ja, want dan wordt je kast opgewarmt. Het zal niet veel zijn, maar liever aan de outtake kant. Zo kunnen andere componenten beter afkoelen. Zoals northbridge bijvoorbeeld.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ach, de lucht die door het rad stroomt gaat amper opwarmen, de lucht die eerst door je systeem gaat is veel warmer.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:12

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb onlangs ergens nog een artikel gelezen over het wel of niet schuin hangen van HD's, de conclusie was dat je dat beter niet kon doen omdat HD's er alleen op gebouwd zijn onder rechte hoeken te werken...

En niet op de kop!

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 05-03-2003 18:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Wildfire schreef op 05 March 2003 @ 18:19:
Ik heb onlangs ergens nog een artikel gelezen over het wel of niet schuin hangen van HD's, de conclusie was dat je dat beter niet kon doen omdat HD's er alleen op gebouwd zijn onder rechte hoeken te werken...

En niet op de kop!
Was dat een artikel van tweakers en door tweakers of zoiets als een magazine/website want de dingen die je hier soms ziet , oftwel hier kan bijna alles en word bijna alles ook gedaan :9
Tuurlijk is het beste gewoon om je hdd vlak te plaatsen , maar is dit een nieuwe hdd geeft dit echt geen probleem en gaat die ook niet binnen 3mnd stuk, ik spreek overigens uit ervaring over dit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb je nog een link naar dat artikel Wildfire? Dan word eindelijk bevestigd wat ik al vreesde :/

Verwijderd

Ik vind t niet zo hoge temps hoor... (heb je die temps ook als je fans uitstaan?)

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 18:59:
heb je nog een link naar dat artikel Wildfire? Dan word eindelijk bevestigd wat ik al vreesde :/
maakt niks uit hoor.
kijk maar naar sommige servers. daar staan ze soms op op de meest vreemde plaatsen en kanten.
en trouwens. als een HD er niet tegen zou kunnen dan betekend dat dat je al problemen zou krijgen als je em van en naar LAN party's transporteerd enzo.
want je gaat niet een bigtower rechtop in je achterbak krijgen hoor :P

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Meer iets voor OM :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Sja..

[search=harddisks verticaal monteren]

Overduidelijk veelvuldig behandeld, ja ;)

Samengevat: nee, het kan geen kwaad, vermits je het boeltje op een normale manier behandelt (niet de kast laten stuiteren oid).

/search
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.