Lange termijn aanpak vogelpest

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 20:50

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nu de vogelpest is uitgebroken zie je weer die vreselijke beelden van massa's dieren die worden afgemaak en dan vraag je ja af of het echt niet anders kan..

Nu zag ik laatst in het nieuws opnames vanuit een schuur vol met dode kippen. Maar enkele kippen scharrelden nog rustig rond. Het ligt voor de hand dat enkele kippen resistent zijn tegen het virus. Dat is de normale gang van zaken in de natuur. Deze resistente dieren overleven, krijgen nakomelingen en zo wordt het virus onschadelijk gemaakt. Dus: waarom houdt men de overlevende kippen niet apart en fokt daar een nieuw resistent ras mee? Dat duur misschien wel even voordat je zover bent, maar het zou een IMHO goede oplossing zijn, iig geval beter dan iedere keer een hoop dieren vernietigen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Tot er weer een mutatie bij het virus optreedt !

Maar er is reeds een topic over de vogelpest.

[ Voor 34% gewijzigd door Xymox op 05-03-2003 10:22 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Het feit dat die kippen daar nog rondlopen wil niet zeggen dat ze resistent zijn. Wellicht zijn ze gewoon wat sterker dan de rest en zullen ze 1 of 2 dagen langer leven.

Wat ik wel vreemd vind is dat je die kippen niet kan inenten zodat dit soort praktijken (iig wat deze zieke betreft) niet meer voorkomt in de toekomst. Ik zie vogelpest tenslotte als een soort griep voor vogels, dus zo moeilijk zal het niet zijn om een vaccin te ontwikkelen?

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Net als bij mensen kan je dus alleen een vaccin ontwikkelen voor de virus stammen die je kent. Aangezien het griep virus muteert is de kans groot dat de inenting niet helpt voor die stammen. En ik denk dat het duurder is de kippen in te laten enten dan ze dood te laten gaan. Klinkt erg crue, maar dat is business !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-01 16:00
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 10:32:
Het feit dat die kippen daar nog rondlopen wil niet zeggen dat ze resistent zijn. Wellicht zijn ze gewoon wat sterker dan de rest en zullen ze 1 of 2 dagen langer leven.

Wat ik wel vreemd vind is dat je die kippen niet kan inenten zodat dit soort praktijken (iig wat deze zieke betreft) niet meer voorkomt in de toekomst. Ik zie vogelpest tenslotte als een soort griep voor vogels, dus zo moeilijk zal het niet zijn om een vaccin te ontwikkelen?
Inenten van kippen is te duur. Ga jij maar eens 100.000 kippen inenten hiertegen :D
Dat kan men gewoonweg niet betalen, omdat een kip nooit zoveel geld weer opbrengt...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 20:50

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Inenten mag niet van de EU (net zoals bij de MKZ bij koeien). Er bestaat overigens wél een vaccin, dat ook nog eens een marker heeft, zodat met gevaccineerde en werkelijk besmette dieren uit elkaar kan houden.

Je moet hier 2 dingen uit elkaar houden: Vogelpest en Vogelgriep. Dat laatste is onlangs in China opgetreden, maar is dus heel iets anders dan waar we dus hier mee te maken hebben.
Xymox schreef op 05 March 2003 @ 10:22:
Maar er is reeds een topic over de vogelpest.
Gezien, maar dat heeft een totaal andere strekking.

[ Voor 95% gewijzigd door EXX op 05-03-2003 10:52 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik vind het trouwens een beetje vaag dat de instanties hier zeggen dat de vogelpest totaal ongevaarlijk is voor mensen (Avian Influenza Virus). Mijn vriendin studeert diergeneeskunde in de VS en heeft net een blok gehad met ziekten van gevogelte. Daar staat dus letterlijk in de studieboeken dat het virus dat in Nederland heerst wél gevaarlijk is voor de mens (en niet alleen de mens, ook bijvoorbeeld het varken).

Ik heb bij haar al een paar maal de gedachte laten vallen dat het hier wellicht om een spraakverwarring gaat. Maar ik zou graag eens willen weten welke virus ze in China hadden, misschien dat dat meer duidelijkheid geeft. Mi. is met name de naam van het virus verwarrend, Avian Influenza Virus N7H7==> doet toch denken aan de griep :?.

[edit] Wat een beetje google al niet kan doen :)
The new virus is an influenza A subtype called H5N1. The letters stand for hemagglutinin and neuraminidase -- two compounds that elicit an immune response. Three subtypes of hemagglutinin (H1, H2, and H3) and two of neuraminidase (N1 and N2) are recognized among flu viruses that have caused human disease. Having a ready response to these compounds helps a person ward off the disease, which is why the current flu vaccine includes two inactivated versions of influenza A virus -- H1N1 and H3N2.

This season's flu shots offer no protection against H5N1, however, because it has a novel hemagglutinin. A new vaccine against H5N1 would take at least 6 weeks to develop, Hinshaw says. If H5N1 proves to be transmissible between people, the risks could be considerable.

The people infected appeared to be healthy before they caught the virus, Iacuzio says. Healthy people survive bouts with most flu viruses, but many young, elderly, and weakened people need the protection of a vaccine, which scientists modify to keep pace with each year's mutations.
edit:
Bron

[ Voor 46% gewijzigd door Ingmar op 06-03-2003 10:39 ]

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

Pagina: 1