Toon posts:

update via WOL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nu ik een beetje aan het splen ben met WOL (wake on lan), en het niet aan de praat krijg wil ik weten hoe ik nou bijvoorbeeld een update van windows/office of andere software kan laten starten vanaf de server terwijl de pc uitstaat dus bijv.

groot bedrijf,
nieuw service pack, de pc's moeten dan via WOL aangaan en dan de update uitvoeren en dan weer uitgaan. dat uitgaan is nog wel een mouw aan te passen door een scriptje.

heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen en welke programma's je er bijvoorbeeld voor ndig moet hebben.

thnx

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou zeggen, begin eerst eens om die PC via WOL uberhaupt aan te krijgen.

WOL is nix anders dan een manier om een signaal te sturen over ja LAN, om zo remote een PC aan te zwengelen.
Updaten zal IMHO niet via WOL lukken.
Als er eenmaal stroom op die PC staat, komt het OS gewoon in de lucht , dus daar zul je eens naar moeten kijken of er iets mee te scripten valt.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
oke daar zal ik eens naar kijken bedankt,
denk je dat mischien windows server die extra's zou hebben om het geheel aan de praat te kunnen krijgen, zal eens gaan kijken.
thanks

Verwijderd

Is ghostconsole niets voor jou? je pompt dat complete images over.. Maar in die images kun je wel die updates aanpassen. Je moet alleen in de eerste image de console client verwerken. Hier werken we ook met dat programma het werkt erg goed moet ik zeggen.

Meer info op: http://enterprisesecurity.../products.cfm?ProductID=3

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33

sjaak

un giorno credi

Kan je dit niet mbv een policy doen? Ik weet niet wat voor netwerkomgeving er draait, maar in een w2k domein kan je policies aan groepen hangen en dan met behulp van RIS de software distributeren. Hier worden de pc's aangezet mbv. WOL, zodra windows 2000 opstart pakt het de grouppolicy op en wordt er begonnen met de installatie van SP3 vanaf de ris-server. Misschien is wat meer informatie over je netwerk handig.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38
micha schreef op 05 maart 2003 @ 11:40:
Kan je dit niet mbv een policy doen? Ik weet niet wat voor netwerkomgeving er draait, maar in een w2k domein kan je policies aan groepen hangen en dan met behulp van RIS de software distributeren. Hier worden de pc's aangezet mbv. WOL, zodra windows 2000 opstart pakt het de grouppolicy op en wordt er begonnen met de installatie van SP3 vanaf de ris-server. Misschien is wat meer informatie over je netwerk handig.
RIS heeft niets met Group Policy Software te maken, alleen met de installatie van client OS'en.

Overigens kun je nooit met WOL alleen clients installeren. Daarvoor heb je een Bootrom op NICs nodig.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33

sjaak

un giorno credi

ddc schreef op 05 maart 2003 @ 11:46:
[...]

RIS heeft niets met Group Policy Software te maken, alleen met de installatie van client OS'en.

Overigens kun je nooit met WOL alleen clients installeren. Daarvoor heb je een Bootrom op NICs nodig.
De term ris wordt bij ons ook beetje verkeerd gebruikt. Bij ons staan alle packages e.d. erop, pc's in een bepaalde group krijgen dan Office XP e.d. voorgeschoteld.

En waarom zou je een bootrom nodig hebben? Wij gebruiken WOL, de pc start op, kan niet van netwerk booten en gaat dus van de HD booten, Windows start op en gaat installeren. Werkt als een trein.

[ Voor 2% gewijzigd door sjaak op 05-03-2003 11:52 . Reden: woordje vergeten ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hij bedoelt gewoon dat je met WoL een pc aanzet, en deze in Windows boot en dat daarna een update (Service Pack) geïnstalleerd wordt. Het grootste probleem is het aan de praat krijgen van WoL. Heb ik ook zelf geprobeerd. M'n NIC's blijven niet actief als m'n pc uitstaat, terwijl ze standby-spanning horen te krijgen (LEDje op mobo brandt wel als de pc uitstaat). Ik moet nog eens goed kijken naar de +5VSB jumpers (5 V standby spanning)...

WoL hoef je trouwens niet per se met een script te doen; er zijn verschillende programmaatjes die het WoL-signaal (Magic packet) naar een opgegeven MAC-adres kunnen sturen. Even zoeken naar andere WoL topics; ik had al eerder een linkje naar die progjes in een ander topic op GoT gezet.

• Dennis
Ok, ik begreep jullie verkeerd. Om windows te installeren heb je wél bootrom nodig, maar gewoon windows opstarten niet.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jullie die installatie van SP3 automatisch laten doen, via GPO gaat moeilijk omdat het geen msi pakket is, de enige mogelijkheid is volgens mij via SMServer of via een 3rd party tool.

WOL aan de praat krijgen heb ik nooit problemen mee: gewoon in je bios aanzetten, zorgen dat het WOL-kabeltje is aangesloten op je mobo en het werkt gewoon.

En wat ik het beste programma vind om remote te starten is LanstartCMD. Zoek maar eens op google ernaar. [google=lanstartcmd] Dit programma werkt bijv. ook met commandline.

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik ben nu al een tijdje bezig en ik krijg het niet aan de praat ik gebruik magic packet en de nieuwste drivers van de netwerkkaar 3c905c-tx eropgezet, bios mischien nog updaten.
kaart krijt wel stroom en blijft aan als de pc uit is. maar ik ga nog even verder spelen
het gaat trouwns om w2k pro client en een novell server.
(ben een stagair dus weet niet alles hier)

• Dennis
Je kan heel makkelijk kijken waar het aan ligt:

Brand het lampje op de switch waar de NIC aan vast zit als de pc uit staat? Zoja dan heeft ie niet genoeg stroom of is de WOL-kabel niet verbonden, zo nee staat het uit in de bios.

Verwijderd

Topicstarter
ja lampjes branden op de nic en hub
maar ga de bios updaten denk ik zal wel helpen :->
Pagina: 1