[WinXP] crasht na spelen spel *

Pagina: 1
Acties:

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 15:50
Mijn computer geeft regelmatig de pijp aan maarten als er een spelletje is gespeeld. Het spelletje zelf al wil soms niet werken, de 3d animaties lopen niet en alles veegt over het scherm. Laatst startte ik de 2e keer een spel en kreeg ik spontaan een reset. Ik heb het geheugen al getest op fouten, daar is niks te vinden. Windows XP is geinstalleerd en draait behalve die spelltjes zeer stabiel.
Heel apart is ook dat een met eMule gedownload .exe bestand (soms) de computer laat crashen. Dat gebeurd niet bij ieder .exe bestand maar als het gebeurd zal dat de 2e keer ook voorkomen..
Ik tast een beetje in het duister over deze rare gang van zaken...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is redelijk irritant en ik zou het graag oplossen..

Verwijderd

is het een schone install van WinXP ?
ik zou iig al je overclock (als je die hebt) terug zetten naar 'default' en voor de rest zou maybe wat meer info kunnen geven over je MoBO(type, enz.), processor.

Kijk ook even in MBM5 of SiSoftSandra of je proc. videokaart of iets anders niet te heet wordt.

Is het al heel lang of net ?
Heb je misschien hardware gewisseld ?
Wat heb je al geprobeert ?

KORTOM: Meer informatie, hier kan niemand wat mee!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 08:19 ]

• Camiel
ik heb geen overgeclockte materialen in mijn PC. De temperatuur wordt constant in de gaten gehouden met MBM5, van de processor (XP1600+) weet ik dat ie niet te heet is. De videokaart heb ik geen idee, weet ook niet waar ik dat zou kunnen zien. Het is trouwens een ATI radeon 7000VE, ie op een ECS K7S5A
Het probleem doet zich al even voor, ik heb geen nieuwe hardware toegevoegd de laatste tijd. Bahalve een HDD waar schone install van WinXP op stond. Had dit probleem eerder ook al een keer en was daarom op zoek naar het probleem, vandaar memory test en HDD wissel.

Verwijderd

* begin eens met te kijken waar het aan zou kunnen liggen door te 'testen'.
Hoewel niet perfect kan je bv. met toast de belasting van je cpu testen (gewoon dit programma eens laten lopen voor een uur ofzo minimaal).
Reboot je pc hiermee -> je cpu is niet stabiel , draai je overclock terug. OF als ie standaard loopt: gebruik je garantie/wissel cpu uit om te testen met een vriend ofzo...

* doet ie dit, kijk dan eens of ie een 3dmark wilt draaien, 2001SE ofzo.... crasht ie hierbij, draai dan ook je overclock van de grafische kaart terug of doe hem ook in garantie/wissel hem eens uit met een andere

TRICKY: draai je antivirussoftware/firewall/adaware of soortgelijk? INDIEN gen van dit alles: draai het eens en kijk op virussen/andere bestanden die je computer 'slechter' doen lopen.

En indien je dit wel draait, zet het eens uit net voor je een game wilt spelen?

* je geheugen heb je getest zei je al, met memtest? IIg dit moest je ook testen, dus dat is al goed dat je dat hebt gedaan.

Let's try this. :)

Verwijderd

Zo te horen een probleem met je cpu

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 09:03:
Zo te horen een probleem met je cpu
ZEG DAN NIKS!

Hij zegt niet overgeklokt en niet te hoge temp en jij schreeuwt CPU |:( |:( |:(

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 09:41

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

laat maar..lol ;)
Ik zou eigenlijk alle onderdelen gewoon een voor een gaan stressen..(waar mogelijk)
Anders kan je mobo wat gaar zijn...aangezien het met nieuwe hdd ook gebeurt..(of ram maar ja dat heb je getest, zeg je..) CPU is niet 100% onmogelijk, maar dan ivm beetje gare core, maar ook dat is wel wat ver gezocht..

[ Voor 105% gewijzigd door Max|Burn op 05-03-2003 09:20 ]

ma ma ma ma ma macron one

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

SA --> WOS. (Al is de kans groot dat het toch door gaat naar de collegae van harde waren :P )
Meteen verander ik de topictitel zodat het aan het WOS policy voldoet.

Lees trouwens even Windows XP en 2000 BSOD guide en Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen door. Zo is het handig om te weten welke BSOD je krijgt. Maar dat kan je zelf opzoeken ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Camiel
Hehe.. eindelijk toegekomen aan een test.. Eerst hier eens rondgekeken en nou blijkt dat er wat mis kan zijn met mijn moederbord. de south-bridge is passief gekoeld en dat koelrib zou slecht contact maken met de onderliggende chip. Dit wetende eens geprobeerd met 3dmark 2001SE een benchmark uit te voeren.
Helaas, de crash kwam redelijk snel naar boven, weer een spontane reboot toen ik in de 3e test van games kwam. Best snel dus.
Opnieuw een test gedaan en de koeling iets hoger gezet (7v - 12v baybus...) Nu kwam ik iets verder, maar hij crashte weer. Meteen gevoeld aan de ribben van de Radeon 7000VE en de southbridge koeling.. Die van de Radeon was gewoon iets boven kamertemperatuur maar de southbridge voelde behoorlijk heet aan. Even in acht nemende dat het contact met de chip daaronder slecht is neem ik aan dat die oververhit is geraakt.
Na de reset een uur ruim en CPU-stress programma gedraaid en dat werkte allemaal prima.

Ik ben niet echt van plan met koelpasta en secondelijm op mijn moederbord aan de slag te gaan dus denk niet dat dit bord er nog lang in zit (Jammer want behalve spelletjes werkt het als een trein :( ) Iemand intresse misschien..
Nouja eerst de lokale computerboer maar even vragen of ik mag proberen met een mobo van hun of dit echt het probleem is en anders wordt het op zoek naar een nieuw bord...

[ Voor 5% gewijzigd door Camiel op 10-03-2003 11:55 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Ik denk dat dit aan het geheugen ligt. Veel van deze problemen in Windows XP en 2000 komen door het geheugen. Deze zijn namelijk erg gevoelig Probeer eens een geheugenstick te verwijderen als je er 2 hebt. En als je er 1 hebt probeer dan eens een andere.

• Camiel
Ik heb inmiddels een andere videokaart geprobeerd en ga vandaag mijn eigen videokaart ergens anders proberen. Hopen dat dit aan het licht brengt dat de videokaart kapot is. Want toen ik er een geforcemx (2) inzette werkte het allemaal goed, geen vastlopers tijdens een spel ofzo...

Verwijderd

Sluit me helemaal aan bij de suggestie om je geheugen te testen met memtest86,
maar hoe zeker ben je dat je voeding niet te zwaar is belast?
Immers de geforcemx2 zal iets minder stroom trekken dan die radeon 7000 gok ik zo.

Oftewel wat gebeurt er met de voltages (5V, 12V)?

btw) het zou kunnen helpen als je iets meer info geeft over je systeem,
dus wat voor voeding, processor, mobo etc.....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 08:38 ]

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
FlappieNL schreef op 05 March 2003 @ 08:51:
Het probleem doet zich al even voor, ik heb geen nieuwe hardware toegevoegd de laatste tijd. Bahalve een HDD waar schone install van WinXP op stond. Had dit probleem eerder ook al een keer en was daarom op zoek naar het probleem, vandaar memory test en HDD wissel.
Ehmm je hebt een nieuwe HD waar XP al op stond geinstalleerd... Was die HD op JOU systeem geinstalleerd? Zo ja, welke Grafische drivers gebruik je? Lijkt me dat die het zijn als dit alleen maar gebeurt met spellen. Als er een hardware probleem (i.e. gehugen, CPU etc.) zou zijn zou windows ook troubles moeten hebben.

MAW: De HD die je hebt gebruikt voorzien van een install die op JOU systeem is uitgevoerd als dat nog niet gebeurd is. Als dit wel gebeurt is zou ik maar eens andere drivers gaan proberen voor de videokaart.

exe bestand met emule.. Dat zal wel aan emule liggen en niet aan je hardware. Dat zou namelijk structureel moeten gebeuren dan. Hardware kijkt niet naar met wat je het gedowned hebt.. :)
Pagina: 1