Toon posts:

Design voor touchscreen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort moet ik een presentatie ontwerpen en ontwikkelen voor een instore reclamezuil. Heeft iemand ervaring met het designen voor een dergelijke touchscreenpresentatie?
Ik wil graag wat tips horen, en evt. problemen en mogelijkheden .
Welke software bv. te gebruiken? Hoe kan ik een en ander testen?
Kortom, alle tips zijn welkom!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:05
Lijkt me handig om de specs van de monitor van die zuil eens op te vragen bijvoorbeeld.. :)

Misschien op Google es wat zoeken naar GUI (interaction) design.. valt vast wel wat over te vinden...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je kunt gewoon een html-pagina maken die weergegeven wordt in via explorer (F11, fullscreen, eventueel kun je via Delphi eenvoudig een programma bouwen die en pagina weergeeft ook zonder het laad-blokje bovenin, dus geheel fullscreen, is meen ik een paar regeltjes code).

windows 2000 heet ook een default hidden cursor-set voor touchscreens (enkel opletten zodra je flash gebruikt deze override de hand-cursor en plaatst dan alsnog een handje boven links)

in je pagina heeft het zin een beveiliging tegen dubbelklikken en klik-slepen te plaatsen (een simpel stukje code ala 'document.onmousedown = return false');
verder heeft een vinger een erg groot klik-gebied en moet je je de clackable regio's zeer groot houden, geen enkele A-links met text, maar gehele DIV-layers linken via onmousedown.

Qua design, hou de routing in het oog; geef altijd een duidelijke weergave van de bezochte pagina en het path erheen, met directe terug-buttons.
hou het scrollen beperkt en pas op met lange lijsten.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft dat laatst gedaan voor internetzuilen voor CenterParcs

Ik heb me echter aan bepaalde specificaties moeten houden, die door de software opgelegd werden. Grootte en positie van de area's waar op gepressed gaat worden stond dus vast.

Surfen ging inderdaad in ieder geval op de manier die RM-rf reeds aangaf: met een mbv een door Delphi verbouwde Internet Explorer.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Inderdaad, om te scrollen moet je of die sleepbalk pakken, of je moet een knoppie ingedrukt houden. en dat is erg lastig, en het ziet er vreemd uit als je midden in een winkel tegen zo'n zuil aan staat te duwen :P

Maak iig goed omrande knoppen. Denk er ook vooral aan dat mensen die je 'presentatie' zien, ook al is het voor jou pure html, zij niet zullen zien dat dit oorspronkelijk een website was. Het is voor hen een interface, een vlak met knoppen.
Die knoppen moeten (ik begin nu RM-rf te herhalen) op leesvolgorde worden neergezet. Kijk eens naar het tiptoetsscherm van nieuwe NS-kaartjeskubussen. Je hoeft alleen maar het rijtje naar rechts te volgen.

Op zo'n scherm mag je best een beetje een stappenplan laten zien. Mensen moeten weten waar ze zijn, en als ze of hun drammerige kids op de verkeerde knop drukken, ze ook weer duidelijk een stapje terug kunnen.

Weet je dus al, om nu ook even willem169 aan te vullen, al
- hoe groot het scherm wordt, in resolutie
- hoe hoog het scherm hangt
- of er verder informatie op een bord naast komt (scheelt weer drukke tekst op jouw werkvlak)

enzovoorts?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Zoek zo'n photoplay kast in een cafe op, kijk wat rond, zat plekken waar zoiets in gebruik is. Doe daar ideen op, en houd idd rekening met het gebruiksgemak...

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Wij gebruiken regelmatig SiteKiosk voor fullscreen presentaties.
Tis gewoon een IE omgeving waar je in werkt dus je hoeft niet bang te zijn dat je page niet of nauwelijks werkt.
Bijkomend voordeel is dat je de hele presentatie kunt beveiligen met een password zodat de bezoeker dus niet op je systeem kan gaan neuzen als ie de mogelijkheid heeft gevonden om de zaak te sluite/minimaliseren oid.

Daarnaast kun je ook IE fullscreen opstarten vanuit je opstartmenu.
grofweg iets als:
code:
1
iexplore -k index.html

Zodra je PC opstart wordt je snelkopeling in het menu opstarten (Start-->programma's-->Opstarten) geactiveerd en off we go :)

Al met al is een voor dit doeleinde (om)gebouwde HTML-presentatie uitmate geschikt.
Maar ben je handig met Director of Powerpoint (brrr) dan kan dat natuurlijk ook.

www.jurgroessen.nl

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
je kan ook goed flash gebruiken hiervoor, ligt eraan waar het voor is natuurlijk. Ik weet dat bijvoorbeeld een keer voor een 'belbios' zuil is gedaan, kan je je gereserveerde bioscoop kaartjes via deze zuil ophalen en hoef je niet in de rij te staan (zie: amersfoort, grand theatre)

edit:
ik keek het even na en zag dat er ook nog wat lingo en director bij kwam kijken :)

[ Voor 20% gewijzigd door edwinistrator op 04-03-2003 23:24 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het handigst is het om de navigatie aan de rechterkant van het scherm te houden aangezien dat het makkelijkst is als je rechts bent. Als je bijvoorbeeld linksboven een knop zet zal je arm het beeld blokkeren en moet je je arm weer wegtrekken, op die manier blijf je bezig met je arm heen en weer te doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• edwinistrator
Johnny schreef op 04 March 2003 @ 23:26:
Het handigst is het om de navigatie aan de rechterkant van het scherm te houden aangezien dat het makkelijkst is als je rechts bent. Als je bijvoorbeeld linksboven een knop zet zal je arm het beeld blokkeren en moet je je arm weer wegtrekken, op die manier blijf je bezig met je arm heen en weer te doen.
alleen gaat dit verhaal natuurlijk niet op voor nieuwe NS-kaartjeszuilen, want als je dat zou doen zou je juist de hele tijd met je arm er voor zitten maar goed...

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

operation3 schreef op 04 March 2003 @ 23:18:
je kan ook goed flash gebruiken hiervoor, ligt eraan waar het voor is natuurlijk. Ik weet dat bijvoorbeeld een keer voor een 'belbios' zuil is gedaan, kan je je gereserveerde bioscoop kaartjes via deze zuil ophalen en hoef je niet in de rij te staan (zie: amersfoort, grand theatre)

edit:
ik keek het even na en zag dat er ook nog wat lingo en director bij kwam kijken :)
hehe, daar hebben wij nog de demo voor in elkaar geklust :)
met SMS je kaartje bestellen, afhalen en je code intoetsen en het kaartje betaal je via je mobiele abo...

www.jurgroessen.nl

• edwinistrator
Hangloozz schreef op 04 March 2003 @ 23:41:
[...]

met SMS je kaartje bestellen, afhalen en je code intoetsen en het kaartje betaal je via je mobiele abo...
bij mijn vorige werkgever hebben ze het design daarvoor gemaakt, vandaar :)

(klein wereldje is het toch)

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Hangloozz schreef op 04 March 2003 @ 23:41:
[...]

idd, het kwam me ook al erg bekend voor :)

ik heb een paar kleine dingetjes met flash uitgeprobeerd (voor touchscreen).
De enige basisregel, vind ik, dat je ipv release acties, click events gebruikt.

Dat is ook beter voor je touchscreen, staan de mensen niet zo hard te duwen op je dure schermpje :)

Oja, sleep-acties zijn leuk, maar je vingertoppen staan best snel in brand ;)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

damn, zit tie-rep ook weer te lurken :( moet ik weer opletten dat ik de waarheid spreek :P

uitge-carnavalt jongen? :)

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

Heel veel goede tips, precies wat ik nodig heb!
Naast SiteKiosk is er ook andere software? Kan ik dus gewoon mijn editor gebruiken? (GoLive)
Zijn alle touchscreens hetzelfde? Ik kreeg nl. deze url door: www.netkey.com
Het moet voor deze specs opgaan.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Let op: SiteKiosk is geen editor oid, het is puur een beveiligde schil om je InternetExplorer heen.
Of er andere software is weet ik niet, maar onze software-hunter kwam mit dit pakket op de proppen omdat het alles kon (en meer) wat we nodig hadden.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

operation3 schreef op 04 maart 2003 @ 23:43:
(klein wereldje is het toch)
offtopic:
of een groot forum...
Pagina: 1