Het kan prima voor korte duur, omdat als het plastic omhulsel van de kabel van matige kwaliteit is kan het plastic door vriezen en temperatuurschommellingen kapot zal gaan (scheuren, brokkelen etc). Ik verwacht dat de standaard kabel van @home niet de beste kwaliteit is. Perfect voor binnen uiteraard, maar niet voor buiten.
Er zijn wel kabels te verkrijgen die beter bestendig zijn tegen weersomstandigheden, en die zijn bij mijn weten niet gek veel duurder dan een gewone UTP kabel. Je kunt ook een stuk pvc buis aan de buitenmuur monteren (met boogjes zelfs indien nodig) om de kabel te beschermen.
Waarom is via de buitenkant eigenlijk noodzakelijk?
Verder kun je ook overwegen een wireless router aan te schaffen en een wireless netwerk op te bouwen. Hoef je helemaal niet meer met kabels te klooien....
Edit: Ik heb vroeger trouwens zonder problemen een coaxiale kabel met een buurman gedeeld via de buitenmuur. Dit was een dikke, zwarte kabel met extra omhulsel die ik ergens uit een bak heb kunnen grissen op mijn toenmalige werk.... en dat heeft al die tijd prima gewerkt. We hadden allebij internet (zo'n serieel Kabelfoon DEMOS modempie) dus daar ging het niet om.... maar dat netwerk werkte verder altijd prima.
[
Voor 42% gewijzigd door
maartena op 04-03-2003 19:53
]