[RH7.3/8.0] Linux op de laptop :)

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik zoek een goedkoop laptopje (goedkoop, lees, om en rond de 1000 euro, maximum 1200 euro) om als een workstation te gebruiken. Niets speciaals: browsen, IRC'en, schoolgebruik... 15" is belangrijk voor me, HD space niet zo heel erg (maximum eens een keer overnight aan laten staan om te DL'en, maar aangezien het minimum atm zowat 20GB is is dat geen probleem, ik trek het tenslotte daarna over naar m'n andere PC) en vooral de prijs. Ik kon een hoop laptops erg goedkoop krijgen, maar deze konden enkel met een AZERTY toetsenbord geleverd worden en daar kan ik dus *niet* op typen. Liefst US QWERTY, if all else fails UK QWERTY.

Ik heb vooral naar HP notebooks gekeken, en daar staan wel een paar leuke tussen, maar waar vind ik nu of ze compatibel zijn of niet? En zijn er naast HP nog andere leuke merken die ik zeker eens wat nader moet bekijken?

Alvast bedankt :)

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:27
Misschien kun je hier wat vinden ...

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb gewoon bij (grote ICT) bedrijven langsgegaan om labtops proberen te kopen die uit lease kwamen. Na enig zoekwerk heb ik een IBM Thinkpad e600 gevonden.

P II 400, 128 Meg ram, 6G hd, (azerty) :P

Maar je snapt het idee, voor een lage prijs (<500 €) heb je dan een goeie laptop. Dat ding draait Gnome 2 met Pango AA fonts zonder probleem, en behalve de soundkaart waar ik nog niet naar heb gekeken werkte alle hardware meteen out of the box.

In de range van 1000 € zal je wel betere hw vinden, maar de truc is een bedrijf te vinden waar je die dingen kan kopen.

• lvh
Bedankt Quasily, ga ik nu even bekijken :)

XTerm: Hoe begin je daar aan? Serieus, gewoon gaan aankloppen bij wat bedrijfjes?

EDIT: Hmm, die site is vooral voor als je al je laptop hebt. Toch bedankt, eens ik gekozen heb zal ik die site zeker kunnen gebruiken :)

EDIT2: Blegh, zat net even op wat sites te zien van bv Acer, verkopen ze enkel in Azerty :/

[ Voor 52% gewijzigd door lvh op 04-03-2003 21:35 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoeken op 'type-van-laptop linux' levert vaak wel wat pagina's op van mensen die linux geinstalleerd hebben op zo'n laptop, met een uitleg over wat wel en niet werkte.

Anders kun je proberen om er achter te komen wat voor hardware er in de laptop zit, en kijken of die hardware ondersteund wordt door bijvoorbeeld RedHat ofzo. Dat is meestal wel een aardige indicatie van wat wel of niet gaat werken.

Over AZERTY<->QWERTY: Je kunt gewoon een QWERTY keymap in de kernel compilen, dan hoef je alleen nog maar wat knopjes te verplaatsen ;). Dus misschien is dat nog een ideetje.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• lvh
Is nog niet hetzelfde hoor. Dan zit je met je accenten ed op je keys gedrukt. Dat is mss niet zo erg, maar sommige keys (bv \) heeft QWERTY een aparte toets voor en dat is dan bij AZERTY weer compleet anders. Zo simpel is het AFAIK dus niet.

Verwijderd

R4C00N_SL4Y3R schreef op 04 March 2003 @ 21:37:
Is nog niet hetzelfde hoor. Dan zit je met je accenten ed op je keys gedrukt. Dat is mss niet zo erg, maar sommige keys (bv \) heeft QWERTY een aparte toets voor en dat is dan bij AZERTY weer compleet anders. Zo simpel is het AFAIK dus niet.
Niets wat je met een beetje typex en een pen niet kan oplossen. Misschien zelfs een mesje om de letters eraf te krabben en dan van die letters die je erop kan wrijven.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 23:50:
[...]

Niets wat je met een beetje typex en een pen niet kan oplossen. Misschien zelfs een mesje om de letters eraf te krabben en dan van die letters die je erop kan wrijven.
Hmmz.. Hardware aanpassen aan het OS..

Volgens mij zijn keymaps gewoon te editten in Linux.

Expanding the inexpandable

• lvh
Hmhm, zelfde aantal knoppen, dus mss niet zo'n probleem. Maar ik kan wel goedkoop (lees: dealerprijs, bijna dan) een QWERTY (US) laptop krijgen. Niet zo erg veel duurder als die andere laptops en geen geknoei :)

Ik ga beiden even opzoeken op die site van Quasily...

Oh, en XTerm, hoe zit dat nu met die leaselaptops?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 12:11
R4C00N_SL4Y3R schreef op 05 March 2003 @ 08:47:
Maar ik kan wel goedkoop (lees: dealerprijs, bijna dan) een QWERTY (US) laptop krijgen. Niet zo erg veel duurder als die andere laptops en geen geknoei :)
Ik ben ook wel geïnteresseerd, waar kun je die krijgen?

• lvh
http://www.bandaancha.st/documentos.php?docid=58

Gevonden...
Bij power management:
Laatste patch? Waar haal ik die? www.kernel.org?
Scripts? Welke scripts?

• lvh
*KICK*

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
R4C00N_SL4Y3R schreef op 04 maart 2003 @ 21:12:
Bedankt Quasily, ga ik nu even bekijken :)

XTerm: Hoe begin je daar aan? Serieus, gewoon gaan aankloppen bij wat bedrijfjes?
De wereld is aan de durvers :)
Echt groot is de kans niet, maar niet zo onrealistisch klein dat het niet de moeite is te proberen...

De mijne heb ik dankzij m'n pa kunnen regelen omdat die daar wat mensen kende; maar zo niet, had ik hem ook wel gehad...

• lvh
Dus, je neemt een lijst en je begint te bellen? Kans is groot dat je met de belkosten een betere laptop koopt, maar toch :X

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik begrijp niet precies wat je probleem nu is :?

Je bent eigenlijk opzoek naar een laptop met 15" scherm? Kijk eens rond op ebay, marktplaats of gewoon bij vraag en aanbod, zou ik zeggen. Binnen 10 seconden had ik een laptop gevonden die aan je eisen voldoet en nog 300 euro goedkoper ook. :Z
Pagina: 1