Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CME] 220V Relais

Pagina: 1
Acties:

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:20
Mai,

Ik heb net een aantal topics doorgezocht die over 220V relais gaan en daar kom ik steeds tegen dat je bij conrad e.d. een pakketje ervan kunt kopen. Het enige dat ik er vind is een relais voor 13,53 € zonder andere dingen erbij. Nu is mijn eerste vraag dus waar zijn die ergens te krijgen ?!?

Verder wil ik op de voorkant zijn mijn kast in een leeg slot 4 knopjes maken met een ledje erbij. Deze moeten op 12V aangesloten worden vanuit mijn voeding om de 220V relais te kunnen sturen. Kan iemand mij vertellen welke weerstand ik moet gebruiken in de schakeling ?

(Voeding -> relais -> led -> schakelaar -> ?weerstand?)

alvast bedankt,
Dennis

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Die kan je gewoon kopen hoor, bij elke willekeurige electroboer of conrad. Krijg je gewoon een relaisje zonder iets erbij ofzo :P Kijk maar eens op www.conrad.nl ofzo.

Wat wil je eigenlijk? Iets aansturen met een schakelaar op je PC ofzo?

[ Voor 19% gewijzigd door m-m op 04-03-2003 18:27 ]

Verwijderd

waarom in godsnaam... je kunt toch ook gewoon die schakelaar aan de voeding hangen en die ledjes met een transistor aan de powerled aansluiting van je moederbord?

Verwijderd

Zoiezo gaan ATX voedingen nooit uit, er blijft altijd stroom op het moederbord staan zodat de aanknop werkt. Elke keer de stroom er op en er af halen lijkt me niet echt gezond voor de componenten

Verwijderd

Ik heb gewoon bij conrad de 50 50 48-44 besteld. Als ik er zo in rondkijk staan er veel 220V modelletjes in, maar kweet niet of je een bi- of monostabiele in- of uitschakelend wil hebben. Al die modellen hebbben ze in het assortiment. Catalogus 2003 vanaf blz843.
-edit-
Er staan er ook die met 12V voedingsspanning werken en 220V kunnen schakelen. (bv de 50 32 31-44 echter wel een bistabiele)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 18:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 18:25:
waarom in godsnaam... je kunt toch ook gewoon die schakelaar aan de voeding hangen en die ledjes met een transistor aan de powerled aansluiting van je moederbord?
Waarom in Zijn naam heb je het over voeding schakelen, zie ik niet in het topic verschijnen?

Als je een relais neemt met een spoelspanning van 12 volt, dan kun je deze direkt aansluiten, zolang dit relais ook echt 230 Volt AC mag schakelen !!! Zorg voor goede isolatie, waarbij het het beste is om dit relais op een printplaatje te zetten/solderen en vandaaruit alles aan te sluiten.
Wat betreft weerstand, daar zul je denkelijk de voorschakelweerstand van de led mee bedoelen, die is gelijk aan 12 volt minus de ledspanning gedeeld door de stroom (in Ampere hier op GoT is de favoriete waarde 20 mA 8)7 )

Stel led is 3 Volt, dan wordt de voorschakelweerstand 9 Volt / 0.02 A ongeveer 470 Ohm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 18:28:
Zoiezo gaan ATX voedingen nooit uit, er blijft altijd stroom op het moederbord staan zodat de aanknop werkt. Elke keer de stroom er op en er af halen lijkt me niet echt gezond voor de componenten
Elke keer stroom eraf halen kan compleet geen kwaad. Alleen de 5 volt standby blijft aanstaan, en die wordt op een gewoon mobo niet eens gebruikt. In de voeding zelf zit een aparte schakeling die werkt op de 5 volt standby en reageert op de aan-uit pennen op het mobo.

Maybe zit er een netwerkkaart in je systeem wat wake-on-lan heeft en dus op die 5 volt blijft draaien, maar die vind het compleet niet erg mocht die 5 volt verdwijnen.

Beetje onzin dat je zomaar zegt dat stroom er op en er af halen ongezond is zonder daar argumenten bij te geven.

Ik gebruik zelf een groot stopcontact met schakelaar voor me pc om energie te besparen, er zit ook me waterpomp, speakerset, scanner, printer, joystick, monitor enz in dit stopcontact (al deze dingen zouden anders dus aan blijven staan en stroom gebruiken, ook als je op de uit knop ervan hebt gedrukt)

Ik heb een 100uf 16 volt condensator aan me powerpennen gehangen dat me pc meteen aangaat zodra ik de stroom erop zet.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:41

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 02:45:
[...]

Ik heb een 100uf 16 volt condensator aan me powerpennen gehangen dat me pc meteen aangaat zodra ik de stroom erop zet.
Je had ook gewoon 'wake on power up' in je bios aan kunnen zetten...

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:20
thnx voor dat nummer Celcius.... Voor de gene die het niet begrepen hadden....

ik tap stroom van mijn voeding af.... inderdaad van een ATX voeding want daar blijft stroom op staan dus werkt ook als mijn pc eigenlijk uit staat....

normaliter zou je als je die stroomdraad dus gelijk doorschakeld aan het relais een schakelijk krijgen die nooit uit gaat omdat er altijd stroom op staat.

Vandaar dat ik er een schakelaartje in maak die ik door een afdekkapje voor op mijn kast prop... om dan te kunnen zien of het circuit aan staat (en voor de leukigheid) doe ik boven elke schakelaar een ledje om dat te showen.

mzzl,
Dennis

PS: Ik ben idd gewoon lui en wil niet mijn apparaten/lichten schakelen door er HELEMAAL heen te lopen.... vandaar de schakelaars op mijn kast....

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 13:51
Ik is al net zo lui bezig :P ik ben bijna klaar met de software om de boel te schakelen via lpt :D
ik was van plan relais aan mn lpt te hangen (gescheiden van computer circuit via opto coplertjes) en dan in java een proggie in elkaar te rammen voor aansturen van :D

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Verwijderd

My pleasure...
Pagina: 1