Toon posts:

[Mandrake 9.0] Iptables & Ipchains

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik met mandrake 9.0 begon draaide ik altijd m'n kleine servertje op redhat 6.2 met Ipchains. Dit werkte prachtig ook vooral omdat als ik een server progie extra liet draaien alles het deedt.

Maar ja aangoede tijde komt ook een eind. het servertje ging kapot en ik kreeg er wel is waar een betere voor. Maar redhat 6.2 had ik niet meer.

Ik heb toen eerst Redhat 7.2 geinstalleerd. Maar omdat ik zelf wel van rommelen hou heb ik uiteindelijk wat andere geprobeerd en ben ik dus nu onder Mandrake (die me ook prima bevalt)

Maar nu kwam ik er ook achter dat 'Ipchains' niet meer wordt ondersteunt. Oftewel.. Hele huis (ouders/broer/ikzelf) geen internet meer.

Uiteindelijk kreeg ik via via een script die ik kon gebruiken voor dat iptables. Toen ik deze installeerde deedt internet het wel.. Maar geen enkele server het nog. Ook niet als ik er ff eentje installeerde.

Ik ben meerdere howto's ingevlogen om te kijken hoe ik dit kan oplossen. Maar moet echt eerlijk zijn met het feit dat ik er de 'balluh' van snap.

Kan iemand me alstjeblieft helpen met het zorgen dat alleen het internet doorgestuurd wordt en dat dan niet meteen al m'n poorten dicht gegooid worden?

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

zoals in de Faq in NOS: http://www.ibiblio.org/pu.../IP-Masquerade-HOWTO.html

je moet dus bij de INPUT rules bepaalde porten laten accepten

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

man iptables

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom gebruik je een eigen scriptje? Ik neem aan dat er bij Mandrake wel een programma zit dat dit voor je kan instellen.

Anders deze howtos even lezen:
IP-Masquerade-HOWTO
Masquerading-Simple-HOWTO

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Zonder enige gegevens over je setup is hier niks zinnigs over te zeggen [edit: zoals in de tijd dat ik dit schreef al maar weer eens overduidelijk blijkt]. Ook kun je, als je dat per se wilt, gewoon ipchains blijven gebruiken in een 2.4 kernel (dit is aan te zetten in de kernel configuratie).

Vervolgens zijn er zat 'standaard'-scripts op internet te vinden, en is ook de iptables howto (die gelinkt is in de NOS FAQ) volgens mij niet zo onduidelijk dat je er niks mee zou kunnen. Omdat we zonder precies te weten hoe je setup in elkaar zit toch niet zo'n script voor je kunnen schrijven en het bovendien niet de bedoeling is dat GoT gebruikt wordt voor dat soort 'scriptrequests' zul je dit echt zelf moeten doen...

Dit topic gaat daarom dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 04-03-2003 18:11 ]

Verwijderd

Als je het lastig vindt om iptables aan de praat te krijgen met een eigengemaakt script kun je ook voorbeelden zat vinden op Internet. Op freshmeat.net bijvoorbeeld staan talloze iptables-scripts die je zo kunt downloaden, installeren en aanpassen voor jouw situatie. Zie bijvoorbeeld http://freshmeat.net/browse/151/?topic_id=151

Bovendien zal een search op GoT op iptables ook plenty voorbeelden geven. Dus probeer het eerst zelf eens en als het niet lukt dan graag een topic met wat meer informatie over je setup en wat je zoal al hebt geprobeerd.
Lees ook de onderstaande draad eens door:
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

Succes :)

aaaaarghhh , wilke is snel vandaag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 18:11 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 18:10:
aaaaarghhh , wilke is snel vandaag :)

offtopic:
Had ik net met dat sendmail draadje....je ICQ staat uit (zit je op een andere PC ofzo i.v.m. die harddisk?)

Maar ik ga nu weg hoor, pas om 23:00 terug ofzo :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.