• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben van plan een digitale camera te kopen, maar wil een camera die een paar dingen zeker heeft:

- hij moet 3x optisch kunnen zoomen (liefst vanaf 35mm of minder)
- hij moet nachtfoto's kunnen maken
- de afdrukvertraging moet niet ver boven de halve sec zitten (liefst minder dus)
- moet net een stapje beter zijn, dan een goeie analoge, automatische camera
- ik ben geen prof, dus de auto-setting moet goed zijn, dus gewoon gelijk foto's maken zonder eerst vanalles in te stellen (vooral bij weinig licht)
- grootte en gewicht maakt ook niet zoveel uit, lichter en kleiner is natuurlijk mooi, maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit
- het aantal megapixels maakt me niet zoveel uit, 2-4mpix ofzo

Mijn budget is 400-600 euro

Belangrijkste punten van overweging, voor mij, zijn:
scherpte, afdrukvertraging en belichting.

Ik hoef geen replies van wat voor camera iedereen heeft en dat ie goed is, maar vooral waarom een bepaalde camara voor mij geschikt is.

modellen die ik op zicht heb:

Canon S30 (vrij duur en al wat ouder)
Olympus mju 300 (nieuw/nog niet uit, veel belovend, maar is dat ook zo?)

De camera hoef ik niet gelijk te hebben, wel binnen een paar maanden.
Komen er nog nieuwe modellen uit tegen die tijd?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Same hier, ook zoiets wat ik wil... Maar volgens mij past dit wel binnen het grote topic hiervoor: 250-500 EUR...

Zit zelf aan een Canon A70 te denken... (of de A60, same als A70, alleen dan 2.1mpixel)

Ben ook ff aan t kijken naar de Nikon Coolpix 2500 serie, kwam ik vanmiddag ook nog tegen... maar daar eerst naar verder kijke

[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 04-03-2003 18:03 ]

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Als afdukvertraging een belangrijk punt is zou ik voor de S30 gaan. En de canon camera's geven over het algemeen vrij scherpe afdrukken.
LIke its higher resolution sibling the S40, the S30 overall is a surprisingly fast camera, particularly when compared to other three megapixel models on the market. Shutter lag is about as good as it gets for consumer-level digicams, and shot to shot times are excellent.
(http://www.imaging-resource.com)
Zie voor totale testresultaten van de Canon S30: http://www.imaging-resource.com/PRODS/S30/S30A7.HTM

• floduR
  • Niet online
Canon S30 lijkt me ook wel leuk, maar die heeft niet zo'n goede automatische functie, volgens mij (point-and-shoot)

Ik vraag me af wat de specificaties zijn van die A70, als het gaat om belichting en afdrukvertraging, goeie foto's maakt ie wel, dat geloof ik.

Ik zie ook dat topic van 250-500 euro, maar ik wil net iets duurder denk ik.

Gangbare modellen als de Olympus c-220 zoom en de Canon A40 vind ik niks, ik ken mensen met die toestellen, hele mooie foto's, maar nachtfoto's en afdrukvertraging is helemaal niet goed.

[ Voor 9% gewijzigd door floduR op 04-03-2003 18:43 ]

• DJSmiley
  • Laatst online: 27-02 14:05
Canon S serie valt voor mij persoonlijk af.... Accu zuigt. Misschien niet die erbij geleverd wordt, maar ik wil iets waar ik gewoon m'n bups AA Nimh accu's in kan gebruiken, en niet waar ik f*cking dure accu's in moet stoppen... Als je een jaartje verder bent is de gemiddelde accu een stuk brakker (zie laptops), en die zooi kost best veel

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11-2025

bas.kb

BI'er :P

1. hij moet 3x optisch kunnen zoomen (liefst vanaf 35mm of minder)
2. hij moet nachtfoto's kunnen maken
3. de afdrukvertraging moet niet ver boven de halve sec zitten (liefst minder dus)
4. moet net een stapje beter zijn, dan een goeie analoge, automatische camera
5. ik ben geen prof, dus de auto-setting moet goed zijn, dus gewoon gelijk foto's 6. maken zonder eerst vanalles in te stellen (vooral bij weinig licht)
7. grootte en gewicht maakt ook niet zoveel uit, lichter en kleiner is natuurlijk mooi, 8. maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit
9. het aantal megapixels maakt me niet zoveel uit, 2-4mpix ofzo
10. Mijn budget is 400-600 euro
Ik heb de Minolta Dimage F100 Indigo Blue
1. Jup, doet ie goed!
2. Foto's in het donker zijn altijd mooi, goede flitser.
http://www.kortenbout.com/images/pict0019.jpgzonder flits
http://www.kortenbout.com/images/pict0002.jpgmet flits
3. Start-up vertraging is wel lang, afdrukvertraging ook niet spetterend
4. Jup
5. Prima!
6. Nachtstand
7. Vrij klein, mooi van vorm
8. Alle foto's zijn scherp http://www.kortenbout.com/fotoboek/albums/auto/pict0004.jpg
9. http://www.minoltaeurope....=DiMAGE_F100&Part=product
10. http://www.tweakers.net/pricewatch/28723

Nou, succes! :)

• floduR
  • Niet online
DJSmiley schreef op 04 March 2003 @ 18:58:
Canon S serie valt voor mij persoonlijk af.... Accu zuigt. Misschien niet die erbij geleverd wordt, maar ik wil iets waar ik gewoon m'n bups AA Nimh accu's in kan gebruiken, en niet waar ik f*cking dure accu's in moet stoppen... Als je een jaartje verder bent is de gemiddelde accu een stuk brakker (zie laptops), en die zooi kost best veel
Ik vind het juist makkelijk, een eigen accu, nihm is zwaar en opladen duurt lang (en als je een keer tussen door een uurtje oplaad, gaat de capaciteit erg achteruit)
en de accu in de S30 is li-ion, die blijft lang op hoge capaciteit en kan tegen 'ff tussendoor opladen'

Eigenlijk maakt het me ook niet heel veel uit, hij moet wel redelijk wat foto's maken en je moet wat kunnen klooien met het toestel.
Volgens mij gaat die S30 niet heel lang mee, met volle accu, iemand ervaring mee?

Die minolta, interessant dingetje, maar lijkt mij wat goedkoop voor die specs. Ik hoor ook niet zo hele goede verhalen over minolta, maar kan vooroordeel zijn.
m'n interesse gaat toch uit naar olympus of canon (maar mag ook anders)

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik zou je toch graag de Olympus mju-300 aanraden, want je verlangt van de camera dat t'ie s'nachts goed foto's kan maken, en dat het meegenomen is als t'ie klein is maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Nou met dat op het oog, heb je aan de mju-300 een hele goeie camera, omdat t'ie een metalen behuizing heeft wat veel stootjes kan verdragen, en het schijnt stof en water bestendig te zijn.

Keb een review gevonden waar veel info over de mju-300 te vinden is, komt't'ie qua fotokwaliteit niet superieur uit, daarom de moeite waard om even te bekijken deze review.

http://www.ephotozine.com...estdetail.cfm?test_id=179

Toch komt deze cam denk ik voor jou wel goed in aanmerking, omdat t'ie op alle punten die je noemt, het beste scoord. Li-ion accu, 3 mpix, f3.1-f5.2 (35-105mm in 35mm format), klein en zeer licht met li-ion.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

floduR schreef op 04 March 2003 @ 19:22:
[...]

Ik vind het juist makkelijk, een eigen accu, nihm is zwaar en opladen duurt lang (en als je een keer tussen door een uurtje oplaad, gaat de capaciteit erg achteruit)
en de accu in de S30 is li-ion, die blijft lang op hoge capaciteit en kan tegen 'ff tussendoor opladen'

Eigenlijk maakt het me ook niet heel veel uit, hij moet wel redelijk wat foto's maken en je moet wat kunnen klooien met het toestel.
Volgens mij gaat die S30 niet heel lang mee, met volle accu, iemand ervaring mee?

Die minolta, interessant dingetje, maar lijkt mij wat goedkoop voor die specs. Ik hoor ook niet zo hele goede verhalen over minolta, maar kan vooroordeel zijn.
m'n interesse gaat toch uit naar olympus of canon (maar mag ook anders)
:? Ik laadt mijn 1800 mah nimh's in 55 minuten helemaal vol. Geheugeneffect is minimaal, niet merkbaar zelf na maanden gebruik als je gewoon normaal doet met je batterijen en een goede lader hebt.

Een 2100 mah AA batterij kost 5 euro. Een Canon 1100 mah accu kost 50 euro. En wat als ie leeg is? Dan heb je een Canon lader nodig, of als je Canon lader kwijt/kapot is? En wat als je in het buitenland bent, zonder stopcontact in de buurt? Of over 3 jaar, dan zijn zowel de accu's en laders misschien nergens meer te krijgen...

En nimh batterijen zijn helemaal niet zwaar, ze bevatten niet ook geen zware metalen en zijn dus 100% milieuvriendelijk! Een bonk lithium-ion, dat is pas zwaar.

Lees dit topic maar eens: http://dc.netadmin.be/top...hTerms=canon,s30,batterij

Nickel Metaal Hydryde Batterijen ownen! :*)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• floduR
  • Niet online
Johnny schreef op 04 maart 2003 @ 20:17:
[...]

:? Ik laadt mijn 1800 mah nimh's in 55 minuten helemaal vol. Geheugeneffect is minimaal, niet merkbaar zelf na maanden gebruik als je gewoon normaal doet met je batterijen en een goede lader hebt.

Een 2100 mah AA batterij kost 5 euro. Een Canon 1100 mah accu kost 50 euro. En wat als ie leeg is? Dan heb je een Canon lader nodig, of als je Canon lader kwijt/kapot is? En wat als je in het buitenland bent, zonder stopcontact in de buurt? Of over 3 jaar, dan zijn zowel de accu's en laders misschien nergens meer te krijgen...

En nimh batterijen zijn helemaal niet zwaar, ze bevatten niet ook geen zware metalen en zijn dus 100% milieuvriendelijk! Een bonk lithium-ion, dat is pas zwaar.

Lees dit topic maar eens: http://dc.netadmin.be/top...hTerms=canon,s30,batterij

Nickel Metaal Hydryde Batterijen ownen! :*)
Het gaat er mij om, dat ik het niet laat, om de batterij of accu...
Ik ga echt geen slechter model kopen, omdat er toevallig geen nimh's in kunnen. Ik ga dus niet zweren bij Nihm penlite, want dan vallen hele interessante modellen weg... (ik denk dat het ook steeds meer verdwijnt...)

Dat zo'n accu duurder is weet, ik...
(Maar dat Nihm lichter is dan li-ion... eerst goed lezen wat er op de batterij staat, dan wegen, en vergelijken...)

En ik ga nooit onvoorbereid op vakantie... dus dat zit wel goed

Maar het gaat mij dus duidelijk om de camera zelf.

Nog andere mensen met ervaringen met de bovenstaande toestellen?
Dus de S30, olympus mju300 of Canon A70 (als die al uit zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door floduR op 04-03-2003 23:09 ]

Verwijderd

Voor dat budget zou ik meer gaan voor een S45 of S50. Sneller processor, beter in scherpstellen. Verder www.dpreview.com. Erg goede site met de info die je zoekt.

En stapje beter dan een goede analoge automatische camera... hmmm... 3-4Mp moet je dan echt minimaal hebben. Maar goed.. is afhankelijk van wat je beter noemt.

• floduR
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 23:11:
Voor dat budget zou ik meer gaan voor een S45 of S50. Sneller processor, beter in scherpstellen. Verder www.dpreview.com. Erg goede site met de info die je zoekt.

En stapje beter dan een goede analoge automatische camera... hmmm... 3-4Mp moet je dan echt minimaal hebben. Maar goed.. is afhankelijk van wat je beter noemt.
Hmm, de S45 lijkt erg interessant, maar is die in alles beter? ze zijn bijna zelfde prijs, terwijl die nieuwere technieken gebruikt + een megapixeltje meer heeft...

Waar zit em het verschil dan in?

(ik vrees dat ik 4mpix niet ga gebruiken, omdat ik ze op internet zet op max 1600x1200 en laat onwikkelen op standaard foto formaat, maar ik zie wel het verschil tussen 2 en 3 mpix, bij het verkleinen naar 9x13cm)

3 mpix vind ik dus wel voldoende, en welke is dan beter, de S30 of de S45?
de S30 gaat tot 800 iso, manual, S45 tot 400, wat nog meer?
en de S30 is een snelle camera, één van de snelste qua afdrukvertraging, dat vind ik belangrijk, ik las dat de S45 weer iets langzamer is.

Verwijderd

twinkey schreef op 04 March 2003 @ 20:00:
Ik zou je toch graag de Olympus mju-300 aanraden, want je verlangt van de camera dat t'ie s'nachts goed foto's kan maken, en dat het meegenomen is als t'ie klein is maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Nou met dat op het oog, heb je aan de mju-300 een hele goeie camera, omdat t'ie een metalen behuizing heeft wat veel stootjes kan verdragen, en het schijnt stof en water bestendig te zijn.

Keb een review gevonden waar veel info over de mju-300 te vinden is, komt't'ie qua fotokwaliteit niet superieur uit, daarom de moeite waard om even te bekijken deze review.

http://www.ephotozine.com...estdetail.cfm?test_id=179

Toch komt deze cam denk ik voor jou wel goed in aanmerking, omdat t'ie op alle punten die je noemt, het beste scoord. Li-ion accu, 3 mpix, f3.1-f5.2 (35-105mm in 35mm format), klein en zeer licht met li-ion.
Dat je er weinig reviews van leest heeft er voornamelijk mee te maken omdat hij in amerika onder de naam stylus gaat. Dus als je zoekt op review olympus stylus 300, zul je wel redelijk wat hits krijgen.
De vraag of de foto kwaliteit goed is, dat valt moeilijk tot niet te beantwoorden. Daarom lopen de meningen daar ook sterk uiteen. Het beste is om zelf te kijken wat je van de foto vind, zo kun je zelf bepalen of het goede foto's zijn. Deze voorbeeld foto's zijn met enige regelmaat op het internet te vinden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
floduR schreef op 04 maart 2003 @ 17:47:
Mijn ervaring is dat digitale camera's in het donker sowieso NIET kunnen
tippen aan wat je met een analoge camere kan.
Die CCD's hebben blijkbaar best wat licht nodig.

Er zijn digicams die met de lichtgevoeligheids instelling (ISO rating) tot
800 of zelfs 1600 ASA gaan. Hoe hoger , hoe lichtgevoeliger , maar ik heb de
indruk dat het selecteren van een hogere ISO ook flink wat ruis kan veroorzaken.

Ik gebruik meestal dpreview.com om dat soort specs te vergelijken.

Dat is dan 2 eurocent astublieft :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op 14 May 2003 @ 17:12:

Dat is dan 2 eurocent astublieft :)
edit:

Hee , ik heb mezelf gequote ! maar ik heb helemaal nix meer te zeggen ....
Deze reply mag ook wel helemaal weggemod worden ......

[ Voor 70% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-05-2003 17:24 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Ik heb zelf net de canon powershot A60 besteld. Maar aangezien jouw budget ietwat groter zou je voor de A70 kunnen gaan die is 3 mpixel. En kan dacht ik ook goede nachtfoto's maken. Je zou het A60/A70 ervering topic even kunnen doorspitten. Veel plezier met je aanstaande cam in ieder geval

Verwijderd

Het is misschien een zijstapje, daar ik over het algemeen de standaard merken naar voren hoor komen. Maar heb je wel eens gekeken naar de fuji finepix? De a310 heeft een CCD HR chip, deze tovert 3 mp om tot 6 mp, daar hij een andere structuur heeft in opbouw van de pixels.
Wat essentieel is om te zien of een camera geschikt is voor donkere omgevingen is de sluitertijd en de lichtopbrengst en hoek van de flash.

Verwijderd

Ik denk dat hij inmiddels wel een camera heeft ;)

Mocht het niet zo zijn: ik zou de A70 kiezen. Ik heb zelf de S30, destijds de beste keus binnen mijn budget. Zou ik nu moeten kiezen tussen S30 en S45 zou ik zeker de S45 kiezen (niet vanwege de 4MP, want de S40 vond ik zijn extra prijs niet waard boven de S30). Nachtfoto's zijn niet bijzonder goed te noemen. Maar ik moet de eerste camera nog zien die zonder statief wel goede nachtfoto's kan maken...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30
Waarschijnlijk kom je wel een heel eind bij een dure spiegelreflex waar je met redelijk weinig ruis ISO 800 foto's kan maken of zelfs ISO 1600

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, maar welke dure spiegelreflex haal je voor 400-600 euro? ;)

Ik zou nu, maar hij heeft vast al een digicam, 50 euro bijleggen en een Canon G3 kopen, die zijn, hoorde ik, al voor 650 euro tekoop :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-02 17:45
floduR schreef op 04 March 2003 @ 17:47:
Ik ben van plan een digitale camera te kopen, maar wil een camera die een paar dingen zeker heeft:

Canon Powershot S30! ;)

- hij moet 3x optisch kunnen zoomen (liefst vanaf 35mm of minder)
35-105 mm
sluitertijd tot 15 sec.
- de afdrukvertraging moet niet ver boven de halve sec zitten (liefst minder dus)
supersnel, vrijwel zonder vertraging. F1-fotografie geen probleem
dat is hij zeker. als je wil, kun je alles ook zelf instellen
- ik ben geen prof, dus de auto-setting moet goed zijn, dus gewoon gelijk foto's maken zonder eerst vanalles in te stellen (vooral bij weinig licht)
AUTO-setting werkt perfect. gebruik hem eigenlijk altijd op AUTO. behalve in donkere situaties of als ik iets handmatig wil instellen
- grootte en gewicht maakt ook niet zoveel uit, lichter en kleiner is natuurlijk mooi, maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit
je steekt hem zo in je jaszak, broekzak wordt moeilijk
- het aantal megapixels maakt me niet zoveel uit, 2-4mpix ofzo
3 mpix., dus voldoende lijkt me

Mijn budget is 400-600 euro

S30 is ca. €475,=. De nieuwe, verbeterde en duurdere S45 is ca. €540,=. Ze vallen beide binnen je budget dus. Ik zou dan de S45 nemen. Heeft alle voordelen van de S30 met een betere processor enz.

Belangrijkste punten van overweging, voor mij, zijn:
scherpte, afdrukvertraging en belichting.

Zijn alledrie dus perfect. En nee ik werk niet bij Canon :D
[toevoeging]
Een hogere ISO-waarde dan 100 gebruik ik toch nooit, vanwege de grote hoeveelheid ruis. Ja, je bent snel verwend met een Canon _/-\o_ Dus dit is geen reden om niet voor de S45 te kiezen.
[/toevoeging]

[ Voor 8% gewijzigd door schumacher op 15-05-2003 20:24 ]

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Ik zou de Canon S serie niet uit het oog verliezen. Als nadeel, de accu... ik weet het.
Ze gaan niet superlang mee, maar een dag zo nu en dan schieten en bekijken... daarmee red je het wel hoor!

En als voordeel: Deze accu's zijn binnen 80 minuten opgeladen. Dus als je een extra accu heb (45 euro) en een stokcontact in de buurt is het ONMOGELIJK dat je zonder vermogen komt te zitten aangezien je minstens 2 a 3 uur met één accu doet.

www.gijsbesselink.com

Pagina: 1