Toon posts:

Beeld gekanteld, wat te doen ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een vrij oude 15" Sony trinitron monitor gekregen. (het is volgens mij een SV100)

Hij doet het nog perfect alleen is het beeld geheel gekanteld: de linker onderkant (en dus ook bovenkant) ligt ongeveer 1 cm lager als de rechter kant.
Het beeld is nog wel vierkant en alle kleuren zijn nog zoals ik dat verwacht van een monitor.

Ik heb al gezocht op GoT en met Google maar niks kunnen vinden over een monitor waar het beeld op deze manier vern**kt is.

Ook heb ik voor software gekeken maar niks kunnen vinden wat het mogelijk maakt om het uitgangs-signaal een stukje te draaien (dit kost volgens mij ook vrij veel CPU kracht).

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:03

momania

iPhone 30! Bam!

Dit kan je toch meestal op de monitor zelf corrigeren??
Kijk even in het menuutje van je monitor wat je allemaal met je beeld kan doen, qua resizen, kantelen, draaien etc. etc.

[ Voor 53% gewijzigd door momania op 04-03-2003 17:04 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 15:37

Flexx

This side up

Heb je de monitor al eens gereset via het OSD ?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is bij veel monitoren een gewone functie die in het osd te zien is.

Als je die rotate functie niet kan vinden moet je eens naar de achterkant van de monitor kijken. Soms zit er namelijk een draaiknop naast de powerkabelingang.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is zegmaar zo oud dat hij geen OSD heeft.....

Enkel een knop om de functie te selecteren (uitrekken,centreren en helderheid/contrast) en dan een vierpuntstoets om de waarden aan te passen van de geselcteerde functie.

Dus geen OSD of functie om dit te doen :(

edit:typo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 17:07 ]

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 15:37

Flexx

This side up

En wat voor videokaart heb je ? Want met bijv, de kaarten van ATI, Nvidia, Matrox enz. kan je gewoon bij de video instellingen het beeld draaien.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
Kijk idd eens aan de achterkant, oudere monitoren hebben daar nog wel ns een ROTATE draaiknop zitten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 17:01:
Ook heb ik voor software gekeken maar niks kunnen vinden wat het mogelijk maakt om het uitgangs-signaal een stukje te draaien (dit kost volgens mij ook vrij veel CPU kracht).
Het is zelfs technisch onmogelijk :D Maar grappig dat je zoiets verzint.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Harrie

NederVlaming

gewoon een tijdschrift er onder aan 1 kant van je scherm :D

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 11:42
Heb ik ook gehad met een Dell vroeger. Kap eraf gehaald en de spoelen die aan het begin op de tube zitten gedraaid (voorzichtig en niet te veel). Die buigen namelijk de electronen af die op het beeld worden geschoten. Daarna perfect recht beeld!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hazelip schreef op 04 maart 2003 @ 17:38:
Heb ik ook gehad met een Dell vroeger. Kap eraf gehaald en de spoelen die aan het begin op de tube zitten gedraaid (voorzichtig en niet te veel). Die buigen namelijk de electronen af die op het beeld worden geschoten. Daarna perfect recht beeld!
Bij Iiyama's kan het ook via het service-menu.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Exirion schreef op 04 maart 2003 @ 17:13:
[...]

Het is zelfs technisch onmogelijk :D Maar grappig dat je zoiets verzint.
Niks van:
Flexx schreef op 04 maart 2003 @ 17:11:
En wat voor videokaart heb je ? Want met bijv, de kaarten van ATI, Nvidia, Matrox enz. kan je gewoon bij de video instellingen het beeld draaien.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Flexx schreef op 04 March 2003 @ 17:11:
als je een merkloze videokaart hebt, Powerstrip kan dit ook :) progje is wel te vinden via Download.com of meuktracker d8 ik...
Hazelip schreef op 04 March 2003 @ 17:38:
goed dat je et zegt :D nu kan ik ook iemand anders z'n beeldkanon fixen... die heb etzelfde probleem en heb geen garantie meer... bedrijf heeft hem als te duur om te repareren gemarkeerd :D zullen ze blij mee zijn als et echt werkt :)

[ Voor 25% gewijzigd door Fludizz op 04-03-2003 17:43 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nou, dat lijkt me onzin want ik heb twee nVidia kaarten en heb in drivers nog nooit dingen gezien om het scherm te verdraaien ofzo.

edit: ok, powerstrip moet het dus wel kunnen... my wrong :)

[ Voor 12% gewijzigd door Exirion op 04-03-2003 17:44 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Exirion schreef op 04 March 2003 @ 17:43:
[...]

Nou, dat lijkt me onzin want ik heb twee nVidia kaarten en heb in drivers nog nooit dingen gezien om het scherm te verdraaien ofzo.

edit: ok, powerstrip moet het dus wel kunnen... my wrong :)
beter nog, met powerstrip kan je et preciezer dan met et OSD menuutje :D ik gebruik zelf Powerstrip om het beeld een heel klein beetje te kantelen :) OSD kantelt et net te ver door...

[ Voor 4% gewijzigd door Fludizz op 04-03-2003 17:46 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
Fludizz schreef op 04 maart 2003 @ 17:41:
[...]

goed dat je et zegt :D nu kan ik ook iemand anders z'n beeldkanon fixen... die heb etzelfde probleem en heb geen garantie meer... bedrijf heeft hem als te duur om te repareren gemarkeerd :D zullen ze blij mee zijn als et echt werkt :)
Kijk wel uit als je met monitoren bezig bent, als ze aan staan dan staat er een spanning van tussen de 20 en 30 kilovolt op. En het is ook goed mogelijk dat ze lading vasthouden als ze uitstaan, ik denk dat t het beste is om m eerst te ontladen met een verbinding naar de aarde oid.

Verwijderd

Topicstarter
Aha nah ik heb het dus op alle pc's waar ik hem ooit op heb aangesloten gehad en het is zegmaar ook een soort back-up monitor....

Er zitten geen draaiknoppen op de achterkant van me monitor maar ik zal powerstrip eens proberen.

Heel erg bedankt (als het niet werkt ga ik spoelen draaien :D)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn NEC Multisync E700 cromaclear (17")

Vanmorgen de technische dienst van NEC gebelt; medewerker heeft me verteld dat ik misschien het beeld kon draaien, door het 'juk' van de monitor te draaien. Ik gedraait aan de achterste printplaat van de tube (hopelijk dat dat 'm is) maar hielp niks. weet iemand wat 't juk is??

En over die spoelentheorie; hoe gaat dat precies in zijn werk?? Ik heb even gekeken, maar er zijn zeven spoelen die ik kan draaien! welke moet ik hebben? en wat voor kant moet ik ze opdraaien (tegengesteld?)?

BvD
Pagina: 1