Toon posts:

Nog een XP/98 net(niet)werk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een huis netwerk (deels coax deels utp, maar volgens mij ligt het probleem niet daar) van 7 compu's (3 XP, 3 98 en een NT). Wij delen een adsl verbinding via een hub en vervolgens het modem en krijgen een van 8 ip adressen toegewezen.

Internet doet het overal prima, echter alleen de 98 bakken en de NT bak zien elkaar staan in de netwerkomgeving (de workgroup is op alle bakken hetzelfde ingesteld). De Xp compu's zien alleen zichzelf in networkomgeving, maar kunnen via search computer op ip nummer elkaar wel vinden en de shares benaderen, echter niet de 98 bakken en andersom ook niet. De NT bak kan iedereen vinden en andersom.

Ik heb al eens iets over gepost (ietwat onduidelijk) en ook al gezocht op het forum, maar in alle topics die ik heb bekenen zijn of de problemen net andersom of wordt er verwezen naar andere topics waar niets nuttigs in staat of naar de faq, waar dit probleem ook niet wordt behandeld.

• ventje853
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 19:09
ik weet niet of het je kan helpen, maar vroeger heb ik een gelijkaardig probleem zo kunnen oplossen: log eens in op je 98-machine(s) als administrator en probeer dan nog eens.
probeer ook eens bij start -> run -> \\"ipnummer van andere machine", bijv. \\10.10.10.2 in te typen.

[] ASUS P4PE [] PIV 2,8 [] 1024 DDR [] Radeon 9700 Pro [] WD 80 GIG [] SB Audigy 2 [] Iiyama 22" [] 16x DVD [] Logitech 700MX Optical [] 48x Liteon CDRW [] 1394 present

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Is het niet de firewall van XP die roet in het eten gooit. Als je hub de boel al aardig op slot gooit met een hardware firewall, zou je die XP firewall uit kunnen zetten. Je kan ook de IP adressen opgeven die XP netjes door moet laten.

Ik heb al die Firewall meuk gewoon uitgezet, werkte alles meteen (wel sharen aanzetten).

Verwijderd

Topicstarter
uhm nee die firewall staat uit, maar volgens mij is het meer iets met die ip adressen/subnetmasks ofzo en de manier waarop de verschillende OS'en daarmee omgaan.
Onze provider BabyXL vult automatisch samen met het ipnummer in denk ik ofzo, want alle instelling (netwerk) moeten op auto of op disabled.

Ik vind het gewoon zo vreemd dat al de xp compu's wel dezelfde workgroup naam hebben maar elkaar alleen via search op ip nummer kunnen berijken

Verwijderd

zet eens op de xp bakken de verificatie uit.
(start-->configuratiescherm-->netwerkverbindingen-->eigenschappen--.tabblad verificatie;alle vinkjes weghalen)
probleem had ik ook tussen xp(home) en 98,dit loste het voor mij op.
ook op de xp bakken software firewalls uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
....staat ook al allemaal uitgevinked op alle xp compu's.
Zoals eerder gezegd krijgen we allemaal aparte internet ip adressen met bijbehorende subnet masks van babyXL, zou daar het probleem kunnen liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok het lag dus aan netbios enabled over tcp/ip die mot worden aangezet, nog bedankt voor de respons.

Nu echter een beetje een offtopic vraagje, hoe zorg je ervoor dat andere netwerk gebruikers in motte loggen als ze mijn shares willen gebruiken, zonder dat ik bij het opstarten met een bepaalde gebruiker mot inloggen.
Pagina: 1