Wireless binnen bestaand UTP netwerk

Pagina: 1
Acties:

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ik heb momenteel een 100mbit UTP netwerkje liggen hier thuis tussen PC1 (router+werkbak ouders), mijn pc, en mijn laptop :) Allemaal aan een switchje.

Nou wil ik voor de laptop een wireless pcmcia kaartje halen, en dan voor de router een USB wireless geval.

Kan mijn router het internet op NIC1 verdelen naar NIC2 (zoals nu het geval is) en dan ook naar NIC3 (USB wireless)?

En kan mijn wireless gedoe dan ook via de router naar mijn PC connecten? :)

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Waarom hang je geen access point aan je switch? Makkelijker ook als je wilt uitbreiden, aangezien je met het USB dingetje alleen maar point-2-point kunt doen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:22

Cybje

First Post!

Als je je router goed africht dat hij gewoon netjes routeert binnen je netwerk en de rest dmv NAT/IP Masquerading richting je internetverbinding gooit moet dat prima lukken. Als je een Linux/BSD software router hebt is dat vrij simpel in te stellen, onder Windows heb ik compleet geen ervaring met routering, maar het zal gerust kunnen denk ik.

Wat ruist er door het struikgewas

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Devster schreef op 04 March 2003 @ 15:55:
Waarom hang je geen access point aan je switch? Makkelijker ook als je wilt uitbreiden, aangezien je met het USB dingetje alleen maar point-2-point kunt doen.
Omdat dat te duur is. Simple as that :P

Maar is dat p2p een nadeel dan? Ik hoef niet uit te breiden. Voorlopig niet in ieder geval :P

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Cybje schreef op 04 March 2003 @ 15:57:
Als je je router goed africht dat hij gewoon netjes routeert binnen je netwerk en de rest dmv NAT/IP Masquerading richting je internetverbinding gooit moet dat prima lukken. Als je een Linux/BSD software router hebt is dat vrij simpel in te stellen, onder Windows heb ik compleet geen ervaring met routering, maar het zal gerust kunnen denk ik.
Dat dacht ik zelf ook, maar ik heb in principe straks gewoon 2 netwerkjes aan 1 router hangen. Ik weet niet of dat kan, en of ik dan ook nog naar de bak die achter het UTP netwerk hangt kan connecten.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:22

Cybje

First Post!

Ja het kan, je maakt dus gewoon 2 netwerken, bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 en 192.168.1.0/24. Je router is dan gewoon 192.168.0.1 (UTP) en 192.168.1.1 (wireless). Je zal overigens wel als nadeel hebben dat systemen elkaar niet meer zien in Windows Networking, dus je zult dan het IP moeten intypen (bijv. \\192.168.0.2) als je naar een share van een ander Windows systeem wilt verbinden. Of je moet een zogenaamde WINS server gaan draaien op je router, maar da's niet heel nuttig. Ook zullen spelletjes computers soms niet zien die op de verschillende LAN's (dus LAN en WLAN) zitten, ik weet ook niet of je bijv. IPX/SPX kunt routeren ofzo.
Maar met TCP/IP moet het in elk geval vrij simpel lukken. Ik gebruik het hier in een wat uitgebreidere opstelling nog:
- router 1 met verbinding naar DSL 1, 2 crosslinks naar computers en 1 link naar een switch
- op switch hangen naast de router en een paar computers weer een link naar de wireless router
- de wireless router routeert tussen me LAN, 2 WLAN's en DSL 2
Gezien dit werkt moet dat van jou al helemaal werken ;)

Wat ruist er door het struikgewas

Pagina: 1