[ADSL] Verbinding delen met buurjongen

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hey all, ik zit met 't volgende dillema waarvoor ik mbv de search geen oplossing heb kunnen vinden.
Ik heb met m'n buurjongen een netwerk liggen. Nu heb ik adsl gekregen (xs4all basic 768/128) en willen zijn
ouders het nog niet aanvragen. Nu kan hij natuurlijk over mijn lijntje internetten. Het probleem is echter
dat ik echt geen idee heb hoe ik de kosten 't beste kan verdelen! En of 't zinvol zou zijn om te upgraden
naar xs4all fast 1536/256. Het netwerk ligt er al, en ik heb een thomson 510 aan m'n switch hangen, welke
de verbinding routert :)

Alvast bedankt :Y)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
nou misschien door 2 delen of zeg ik nou iets geks :+

Maar ik had gewoon helemaal niet gedeeld. is illegaal en ik heb liever zelf de volle bandbreedte.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De kosten zou ik gewoon 50/50 doen. Minste gezeur en als jullie beiden hard gaan trekken, zal de beschikbare bandbreedte vast wel ongeveer 50/50 verdeeld worden, neem ik aan. Als hij of jij nou heel weinig van Inet gebruik maakt, kan je altijd nog een andere kostenverdeling afspreken, maar online is online. Dat is voor een hardcore leecher niet anders dan voor een IE-only gebruiker..

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Inderdaad, je wordt door XS4ALL/KPN afgerekend per maand, niet per MB.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Jammer dat je geen linuxserver hebt geinstalleerd voor de routing, dan kun je namelijk precies de maximale snelheid van de lijn instellen en bijhouden hoeveel data er overheen wordt gestuurd.

Verwijderd

Rody schreef op 04 maart 2003 @ 14:41:

Maar ik had gewoon helemaal niet gedeeld. is illegaal en ik heb liever zelf de volle bandbreedte.
Waar staat dat het illegaal is?? Waarom bied KPN dan modems aan voor een netwerk???Dan werkt je toch zoiets in de hand??

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 21:47
Eerste maand gewoon 50/50 doen en daarna es kijken hoe het gaat met data-verkeer enzo.

DIT IS MIJN WEBSITE

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07

qless

...vraag maar...

Er staat in je algemene voorwaarden dat je ADSL mag delen binnen hetzelfde huis (aansluiting) , en *NIET* met de buren! ( of de hele flat wat dat betreft )

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 21:29
Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 14:44:
[...]

Waar staat dat het illegaal is?? Waarom bied KPN dan modems aan voor een netwerk???Dan werkt je toch zoiets in de hand??
Lijkt me dat ze dat aanbieden voor een thuisnetwerk, niet voor een netwerk met de buren.... :|

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 14:44:
[...]

intern netwerk is toegestaan
netwerk met derden dus niet :)

waarom dat zo is?
nou uit het perspectief van de ISP gekeken geheel logisch want als iedereen dat zou doen, zou een ISP veel minder afzet hebben.

Maar het is jou verbinding dus doe wat je niet laten kan :)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 21:47
qless schreef op 04 March 2003 @ 14:47:
Er staat in je algemene voorwaarden dat je ADSL mag delen binnen hetzelfde huis (aansluiting) , en *NIET* met de buren! ( of de hele flat wat dat betreft )
Ok, maar dat was toch niet de vraag.....

niet roomser de paus gaan worden please.

Of koop jij ook al je software legaal ;)

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 04-03-2003 14:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• zork
Ach ja, of hij nou bij mij in huis woont of een huisje verderop, daar lig ik persoonlijk niet wakker van, dat is het punt niet :) Maar ja, 50/50 zou natuurlijk wel logisch zijn, maar wat een probleem is, is dat ik investeringen heb moeten doen. Zo'n modem kost natuurlijk niet niks he ;)

Eissenhower, ik ben van plan om de routing functie door een linux bakkie over te laten nemen :)

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

zork schreef op 04 maart 2003 @ 14:56:
Ach ja, of hij nou bij mij in huis woont of een huisje verderop, daar lig ik persoonlijk niet wakker van, dat is het punt niet :) Maar ja, 50/50 zou natuurlijk wel logisch zijn, maar wat een probleem is, is dat ik investeringen heb moeten doen. Zo'n modem kost natuurlijk niet niks he ;)

Eissenhower, ik ben van plan om de routing functie door een linux bakkie over te laten nemen :)
Heeft hij dan gevraagd om mee te kunnen genieten van jouw verbinding zonder voor te stellen _alle_ kosten te delen of heb jij het voorgesteld aan hem zonder erbij te zeggen dat je ook een deel van de investering vergoed wilt hebben?

• zork
Nee, ik heb hem gezegd dat ik nog uit moet zoeken hoe ik het 't beste kan aanpakken :) (wat ik hier dus doe.....;))

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

zork schreef op 04 March 2003 @ 15:04:
Nee, ik heb hem gezegd dat ik nog uit moet zoeken hoe ik het 't beste kan aanpakken :) (wat ik hier dus doe.....;))
Zeg dan dat je graag alle kosten wilt delen. Of als _jij_ erg graag wilt delen iets meer van de kosten van de investering op je neemt. Waarschijnlijk had jij die investering zowieso gedaan, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door thejoker80 op 04-03-2003 15:10 ]

• zork
Ja, ik heb natuurlijk die investering zowieso gedaan, een usb modempje wilde ik niet, vandaar dat ik voor een ethernet modem heb gekozen. Dit met 't delen van de internet verbinding in huis in m'n achterhoofd gehouden :) Daarom hoef ik natuurlijk die kosten niet allemaal terug te zien :)

• Novah
  • Laatst online: 12-07 13:13
Kosten door 2 en als 1 van jullie 2 een isotje of weet ik wat wil downloaden kan je hem gewoon full speed doorgeven. Dan trek je dus vol binnen :)

Kosten? 50/50 maar dat was al duidelijk volgensmij :)

• zork
't downloaden is geen probleem. Heb ff met hem gebabbeld, hij wil veel online gaan gamen. Nu zit ik dus met 't probleem: de upstream :) die komt in de praktijk neer op zo'n 12 tot 14 kBps. En nu wil ik natuurlijk ook online gaan gamen, en up ik natuurlijk af en toe wat.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

zork schreef op 04 March 2003 @ 15:24:
't downloaden is geen probleem. Heb ff met hem gebabbeld, hij wil veel online gaan gamen. Nu zit ik dus met 't probleem: de upstream :) die komt in de praktijk neer op zo'n 12 tot 14 kBps. En nu wil ik natuurlijk ook online gaan gamen, en up ik natuurlijk af en toe wat.
Dat is gewoon pech hebben of een hoger abbo nemen. Als je de kosten 50/50 deelt moet je de snelheid ook 50/50 delen vind ik.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33

Peetman

Tjah....

Als hij wil gaan gamen, moet je wel gaan trafficshapen. Mijn ping schoot namelijk omhoog in mijn dod als mijn vader een mailtje verstuurde.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou vanwege de beperkte upstream ook goede afspraken maken dat hij niet of zo weinig mogelijk moet gaan uploaden. Want stel dat hij een ingeving krijgt om es ff fijn 50MB te gaan uploaden naar een ftp dan ligt de hele verbinding zo goed als plat.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Palomar schreef op 04 March 2003 @ 15:56:
ik zou vanwege de beperkte upstream ook goede afspraken maken dat hij niet of zo weinig mogelijk moet gaan uploaden. Want stel dat hij een ingeving krijgt om es ff fijn 50MB te gaan uploaden naar een ftp dan ligt de hele verbinding zo goed als plat.
Ik neem aan dat ze bekenden zijn dus het zal niet zo'n probleem zijn daar afspraken over te maken.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je dit serieus wilt gaan doen dan lijkt het me beter via een router in te stellen dat ieder minimaal 50% van de snelheid krijgt. Misschien als je een slimme router hebt kan die de headroom van de een tijdelijk gebruiken voor de ander (dus als je buur slaapt heb jij de volle snelheid) maar het is iig beter om meteen door de helft te delen dan dalijk een download te starten en een boze buurjongen aan de deur te hebben die net een officieel potje Counter-Strike aan het doen was en door jou heeft verloren omdat z'n ping omhoog schoot.

MechWarrior || Monsters Game

• zork
Idd, en is dat goed mogelijk met een linux server als router?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 19:59

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Rody schreef op 04 maart 2003 @ 14:41:

Ik heb zelf ADSL via tiscali, mij buurman wou ook graag adsl, maar vond het eigenlijk toch te prijzig, heb ik een hotmail account aangemaakt onder een andere naam (en vanuit het werk) een mailtje naar Tiscali gestuurd, reactie hiervan heb ik weer doorgestuurd naar mijn Tiscali adres zodat ik het in ieder geval nog op de computer had staan:

>From: "Zakelijk ADSL Techniek Mailbox" <adsl.techniek@nl.tiscali.com>
>To: "CENSUUR" <CENSUUR>
>Subject: RE: Date: Tue, 18 Feb 2003 15:36:14 +0100
>
>Geachte heer/mevrouw,
>
>Naar aanleiding van uw emailbericht kunnen wij u het volgende mededelen.
>
>Dit is toegestaan. Echter wij verlenen u geen support op het hoe en wat
>omtrend het delen
>van uw internet verbinding.
>
>
>Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
>
>Met vriendelijke groet,
>Customer ADSL support
>
>Tiscali b.v.
>Zonnebaan 17, Utrecht
>Postbus 8071
>3503 RB Utrecht
>telefoon : 0347-358921
>fax : 030-2149650
>http://www.tiscali.nl
>
>
>LdJ
>
>-----Original Message-----
>From: CENSUUR [mailto:CENSUUR]
>Sent: Friday, February 14, 2003 4:03 PM
>To: Zakelijk ADSL Mailbox
>Subject:
>
>
>Geachte Heer/Mevrouw,
>
>Ik heb even een klein vraagje:
>
>Ik ben van plan om binnenkort over te gaan naar een ADSL abbonnement, maar
>nu is mijn vraag of
>het toegestaan is om de ADSL-internetverbinding te delen met mijn buurman.
>Deze wil namelijk
>ook af van het iedere keer moeten inbellen voor zijn e-mail op te halen,
>maar vindt een ADSL
>abbonnement eigenlijk te duur.
>
>Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord krijg op mijn vraag.
>
>Alvast bedankt
>CENSUUR
>
>_________________________________________________________________
>Chatten met je online vrienden via MSN Messenger. http://messenger.msn.nl/

M.a.w.: je mag het wel delen met je buren, maar als er problemen zijn, moet je het zelf uitzoeken...

[ Voor 10% gewijzigd door FlipFluitketel op 04-03-2003 19:41 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 19:10
thejoker80 schreef op 04 March 2003 @ 16:02:
Ik neem aan dat ze bekenden zijn dus het zal niet zo'n probleem zijn daar afspraken over te maken.
Ik woon met mensen in één huis, en nog is het lastig om er afspraken over te maken. Je gaat niet elke keer gillen als je een filetje wilt uploaden. Maar als iemand aan het gamen is, is dat inderdaad een ramp.

Verder heb ik zelf met Traffic shaping op mijn Linux router nog nooit een normale upload voor games kunnen garanderen. Hoe ik het ook instel, zodra iemand gaat uploaden liggen games altijd plat. Maar het schijnt te kunnen, dus misschien is dat inderdaad een optie.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
2 onder 1 kap = toch 1 >:)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
zork schreef op 04 March 2003 @ 15:12:
Ja, ik heb natuurlijk die investering zowieso gedaan, een usb modempje wilde ik niet, vandaar dat ik voor een ethernet modem heb gekozen. Dit met 't delen van de internet verbinding in huis in m'n achterhoofd gehouden :) Daarom hoef ik natuurlijk die kosten niet allemaal terug te zien :)
Hey, ik heb mijn OUDERS met 1 pc laten kiezen voor een Ethernet modem omdat ik geen USB modem wil gaan zitten supporten vanuit de USA. En dat op een "lite" 256/64 verbinding ;)

Ik zou er verder ook geen probleem van maken. Door de verbinding 50/50 te delen met je buurjongen verdien je een gedeelte van die kosten zo weer terug. Vergeet niet dat hij ook diezelfde kosten weer krijgt zodra hij de aansluiting moet gaan aanvragen....

Verder: Ik zou de routing zo indelen (indien mogelijk) dat jij altijd 768/128 kan krijgen, TENZIJ hij ook verkeer genereerd, en dat hij dan maximaal 384/64 afpakt. Op die manier verlies jij het minste snelheid en hij krijgt gegarandeerd de helft als hij er om vraagt..... (uiteraard heb jij dan ook nog maar de helft als hij flink bezig is)
Over het algemeen zou ik me niet zoveel zorgen maken over de bandbreedte/snelheid, tenzij je buurjongen echt een downloadfreak is.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Logisch. Ze willen geen klanten verliezen. Dat betekend echter nog niet dat ze er achter kunnen komen.... immers een (wireless) ethernet netwerk verteld de ISP niet dat de ene computer fysiek op een ander adres staat.....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• NvE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

NvE

kijkt

Anders test je het toch even 2 weken hoe het gaat?

Ja doe maar.

Pagina: 1