Toon posts:

Router blijft uitbellen zonder lmhost lookup ingeschakeld

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem:

Ik heb in een filiaal een pc staan waaraan een router hangt. De router staat via een isdn-lijn in verbinding met een isdn 30 router op kantoor. Na een telefoon rekening van onze vrienden van KPN blijkt dat de router ieder halve minuut uit belt naar onze isdn 30 router ondanks dat de lmhost-lookup niet ingeschakeld is (staat niet aangevinkt)
Wel staat er een primair wins-adres ingevuld. Hoe kan het zijn dat de router toch steeds probeert verbinding te maken met de isdn 30 router op kantoor? Komt dat omdat er een wins-adres opgegeven is? Wat is het verschil tussen het primaire wins-adres en lmhost lookup? lmhost-lookup inschakelen geeft toch de trigger om op zoek te gaan naar het netwerk? Of geeft het wins adres dit ook aan? Wie kan me uit de brand helpen?Ik ben uit eerdere topics niet veel wijzer geworden.

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
heb je een pdc / bdc NT 4.0 netwerk eraan hangen?
dit kan namelijk het probleem zijn dat ze elkaar zoeken voor een synchronisatie!
dus pdc kijkt om de minuut naar bdc om te zien of er iets veranderd is, duur grapje.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een NT 4.0 workstation die verbinding maakt via een 3-com router naar de isdn 30 router op kantoor met een NT 4.0 server geinstalleerd. Sorry vergeten te vermelden. 8)7 Zou je de begrippen wins en lmhost uit kunnen leggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 14:39 ]

• Dewoudloper
wins betekent naamserver bv. Ping 192.104.57.7 is dan ping server (server is dan natuurlijk 192.104.57.7) op de naam "server" ziet hij dus het ip-nummer hangen.
(correct me als het niet waarisie!)

tja de definitie van lmhosts staat in de hostabel zelf "knipperdeplak"

##############################################
#This is a sample LMHOSTS file used by the Microsoft Wins Client (NetBios
# over TCP/IP) stack for WindowsXX
#
# bladie bladie
###############################################

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

In de geschetste routeer omgeving moet je GEEN gebruik van WINS maar LMHOSTS.
Tevens moet je maar een in knowledge base van Microsoft zoeken over dialup verbindingen in een NT omgeving.
Daar zal je het 1 en ander vinden over timers met betrekking op de netwerkstack.

1 tip. Als je zelf hier GEEN kaas van gegeten heb, huur dan iemand in die in een uurtje tijd die server (registry-settings) kan aanpassen. Anders blijven die rekenigen hoog (weet ik nog uit een grijs verleden)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Dewoudloper
ja en daar kan ik over meepraten, ook ooit een keer gehad, was dus pdc/bdc met een verbinding van Nederland naar duitsland, kwam er gelukkig ala minuut achter dat hij om de minuut zat te comminuceren met de BDC dus geld heeft het nauwlijks gekost. het had anders kunnen lopen

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Welk OS gebruik je ?? in geval van windows 2000 kan het zijn dat de PC zichzelf wil registreren bij de opgegeven DNS server.

[edit]
oeps niet goed gelezen...

ff wat anders dan... post je route tabel eens.

[ Voor 26% gewijzigd door [ash] op 04-03-2003 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels verholpen. Het enige wat ik gedaan heb om het probleem op te lossen is het wins-adres verwijderen...Ik snap alleen niet hoe het kan dat er wanneer een wins-adres ingevud staat hij dit probeert te bereiken, en dus naar buiten toe belt, ondanks dat de trigger hiervoor "lmhost-lookup uitgeschakeld staat". Wat het verband tussen die 2 is.

• [ash]

[ash]

De machine wil zich registreren bij de wins server en door een mogelijke fout in route-tabbellen en IP-settings kan het zijn dat deze info niet goed wordt gerouteerd en via je router naar buiten wordt verstuurd.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 15:19:
Het probleem is inmiddels verholpen. Het enige wat ik gedaan heb om het probleem op te lossen is het wins-adres verwijderen...Ik snap alleen niet hoe het kan dat er wanneer een wins-adres ingevud staat hij dit probeert te bereiken, en dus naar buiten toe belt, ondanks dat de trigger hiervoor "lmhost-lookup uitgeschakeld staat". Wat het verband tussen die 2 is.
Lees bij Microsoft eens het verschil tussen LMHOSTS en WINS na.

In het kort:
LMHOSTS is naamresolutie (netbiosnaam -> IP adres) op de machine zelf d.m.v. die LMHOSTS file (handmatig bijhouden)
WINS automatisch proces (netbiosnaam -> IP adres), waarbij de machines zich bij het opstarten registreren (incl. de evt. aanwezige services), waardoor het eenvoudig browsen is in een gerouteerd netwerk

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

[ash] schreef op 04 March 2003 @ 15:25:
De machine wil zich registreren bij de wins server en door een mogelijke fout in route-tabbellen en IP-settings kan het zijn dat deze info niet goed wordt gerouteerd en via je router naar buiten wordt verstuurd.
Windows beschikt over -tig protocollen waarmee op diverse nivo's wordt gecommuniceerd. Het is als leek absoluut onmogelijk om die in kaart te brengen. In de knowledgebase van Bill zijn enkele documenten terug te vinden, waarin diverse services worden toegelicht en de verwijzingen in de registry. Een aantal vele van deze services hebben een poll interval varierend van 1 tot circa 15 minuten.
M.a.w. als je ongeluk heb, ga je dial-up verbinding nooit meer down in een Windows omgeving (leuk voor de telco's, maar wat minder voor je IT budget).
Het 'tunen' van zo'n omgeving kan door iemand met kennis in enkele minuten gedaan worden (vele hebben gewoon een .reg file die ze importeren, maar dat is een aap een kunstje leren en dan weet je niet wat er aan de hand is).
Die ene keer een 'IT-consultant' a 200 pleuros / uur over de vloer scheelt een hoop geouwehoer met de telecom industrie.

N.B. waarschijnlijk is die IT-consultant a 200 pleuros een beetje (understatement) aan de hoge kant.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

""maar dat is een aap een kunstje leren en dan weet je niet wat er aan de hand is).
""
en
""Die ene keer een 'IT-consultant' a 200 pleuros / uur over de vloer scheelt een hoop geouwehoer met de telecom industrie.

""
das een andere "dure" aap, die een kunstje komt doen.
resultaat is in beide gevallen dat je nog niks weet.
in het twede geval kost het je ook nog een paar honderd euros.

Copyright and left by SED...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

een WINS client geeft om de zoveel tijd een trigger naar een WINS server dat ie nog in leven is. Anders gaat de WINS server na verloop van tijd een TOMBSTONE op de netbios naam zetten en is de client niet meer geregistreerd in de WINS database.

• Taigu
  • Laatst online: 25-04 08:52
offtopic:
[quote]SED schreef op 04 March 2003 @ 19:40:
das een andere "dure" aap, die een kunstje komt doen.
resultaat is in beide gevallen dat je nog niks weet.
in het twede geval kost het je ook nog een paar honderd euros.[/quote]

Ik ben zo'n dure aap, en standaard verteld deze aap wel wat hij heeft gedaan en wat de oorzaak was. Tevens kan deze dure aap ook oplossingen op papier zetten. Ik zou zeggen : huur eens de goede dure aap in !

[ Voor 3% gewijzigd door Taigu op 05-03-2003 01:46 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• [ash]

[ash]

BlaTieBla schreef op 04 March 2003 @ 16:51:
Windows beschikt over -tig protocollen waarmee op diverse nivo's wordt gecommuniceerd. Het is als leek absoluut onmogelijk om die in kaart te brengen. In de knowledgebase van Bill zijn enkele documenten terug te vinden, waarin diverse services worden toegelicht en de verwijzingen in de registry. Een aantal vele van deze services hebben een poll interval varierend van 1 tot circa 15 minuten.
M.a.w. als je ongeluk heb, ga je dial-up verbinding nooit meer down in een Windows omgeving (leuk voor de telco's, maar wat minder voor je IT budget).
Het 'tunen' van zo'n omgeving kan door iemand met kennis in enkele minuten gedaan worden (vele hebben gewoon een .reg file die ze importeren, maar dat is een aap een kunstje leren en dan weet je niet wat er aan de hand is).
Die ene keer een 'IT-consultant' a 200 pleuros / uur over de vloer scheelt een hoop geouwehoer met de telecom industrie.

N.B. waarschijnlijk is die IT-consultant a 200 pleuros een beetje (understatement) aan de hoge kant.
Het is gelukkig allemaal niet zo moeilijk als jij zegt, als je gewoon niet weet waar je mee bezig bent moet er van afgebleven worden >:)

(ben bij dat ik een aap ben die zichzelf kunsjes leert ;) )
Pagina: 1