Toon posts:

CPU koeler vervangen door 2 koelers vanaf de zijkant?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons in de disco is de lichtcomputer van de week uitgevallen. Ik ben op onderzoek uitgegaan en ben erachter gekomen dat de koeler van de CPU het probleem was. Ik ben naar de computerboer hier in de buurt gereden en die zeggen dat ze een koeler voor een P3 (liggende CPU) niet meer kunnen leveren.

Nu heb ik er 1 besteld, maar ik weet niet of die morgen al binnen is (aangezien we de computer morgen nodig hebben). Ik heb hier 2 koelers liggen met Molex connectoren, die ik eventueel aan zou kunnen sluiten, maar die niet op de CPU passen. Nu is mijn vraag: kan ik de koeler van de CPU eraf halen en deze vervangen door 2 koelers die ik vanaf de zijkant op de CPU laat blazen?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Als ze niet te ver van het koelblok staan kan dat gewoon.

O ja, AMD-koelers passen ook op het P3-socket.. Dus toch maar terug naar de computerboer?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een cpu zonder koeler lijkt me sterk, als je niet met andere koeling (water, ...) gaat koelen. Zijkant-koelers gaan niet volstaan vrees ik. Hoewel P3's wel bekend staan om hun redelijk frisse temps tov AMD. Je kan het altijd ff proberen en kijken wat het geeft. Gewoon de cpu ff stressen en in de gaten houden wat de temps doen.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Hebben we het nu over de fans of over de heatsink?
Als je de fan alleen gaat vervangen moet geen probleem zijn, want dat zijn standaard maten. Zolang de heatsink nog goed is.... Je zou em d'r alleen even af kunnen halen eventueel om schoon te maken etc..

En als je geen fan hebt die goed past kan je met twee fans ernaast best goed koelen denk ik jah...

[ Voor 20% gewijzigd door momania op 04-03-2003 14:26 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Heb je t nu over de fan alleen of over een heatsink fan combo?
Nja, ieg is enkel een fan (of 2 fans) niet genoeg. Er moet ook wel een leuk stukje metaal op zitten :)
Maar is de fan niet meer fris, van die oude koeler, of maakt het blok geen contact ofzo? :)
Nja, als je gewoon het blok erop laat zitten als dat kan, maar er een andere fan op laat blazen, zou dat wel goed moeten zijn, hoor :)

Maar kan je even zeggen wat er precies mis is met die oude koeler? :)

//edit : hoezo, ik ben traag :/

[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 04-03-2003 14:28 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50
Als je de ventilator er vanaf schroeft, dan waarschijnlijk wel. Want dan zit het koelblok er nog op waardoor de processor z'n warmte beter kwijt kan. Ik zou wel even testen of de cpu niet te heet wordt. Anders moet je iets anders vinden om te doen. Misschien kast open en dan grootte ventilator (op zo'n standaard) en dan op volle toeren laten draaien.

Succes and good luck to yas

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Gewoon een AMD koelertje erop zetten... Die passen ook, en koelen je P3 beter dan menig P3-koeler (moet ook wel met die AMD's)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Heatsink is toch dat grote blok op de CPU met de koelribben? dat ding is volgens mij niets mis mee. Schoonmaken is een goede, denk dat ie redelijk wat troep bevat....hebben AMD koelers dezelfde connectoren om op het mobo aan te sluiten? Ik wil wel kunnen zien hoeveel RPM de koeler maakt aangezien het knap balen was dat de scanners zaterdag inene allemaal uitvielen.

De oude fan heeft denk ik een draadbreukje, als je er een tikje tegenaan geeft doet ie het weer voor 5 seconden maar valt daarna uit. Ik denk dat de heatsink nog wel ok is. Ik kon niet uitgebreid gaan kijken, omdat we midden in een feest zaten en ik de DJ erg belemmerde.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 14:36 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Even iets duidelijk stellen: koeler = heatsink + fan. Dus je bedoelt de fan.

Alle fans hebben dezelfde 12V-aansluiting, dus het gaat gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AMD koelers passen inderdaad op Socket370 P!!! CPU's. Maar daar de topicstarter het over een "liggende CPU" heeft, vermoed ik dat het hier om een Slot1 CPU gaat, waarvoor de koelers inderdaad wat lastiger te vinden zijn..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 14:30:
Heatsink is toch dat grote blok op de CPU met de koelribben? dat ding is volgens mij niets mis mee. Schoonmaken is een goede, denk dat ie redelijk wat troep bevat....hebben AMD koelers dezelfde connectoren om op het mobo aan te sluiten? Ik wil wel kunnen zien hoeveel RPM de koeler maakt aangezien het knap balen was dat de scanners zaterdag inene allemaal uitvielen.

De oude fan heeft denk ik een draadbreukje, als je er een tikje tegenaan geeft doet ie het weer voor 5 seconden maar valt daarna uit. Ik denk dat de heatsink nog wel ok is. Ik kon niet uitgebreid gaan kijken, omdat we midden in een feest zaten en ik de DJ erg belemmerde.
Heatsink gaat niet kapot hoor :P
schoonmaken, fan erop en gaan! (en temps bekijken, een P3 brand niet door, maar kan wel te warm worden, maar slaat dan vast, en als ik het goed begrijp is dat het gene wat je juist niet wilt :Y))

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 04-03-2003 15:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Steve

Steve

Krokodil \o/

dual-zip schreef op 04 March 2003 @ 15:00:
[...]

Heatsink gaat niet kapot hoor :P
Met een hamer kan alles :Y)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zolang die cooler maar een over het koelblok heenblaast gaat alles goed, gewoon de temperaturen een beetje in de gaten houden. [bijvoorbeeld met speedfan ]

Die fan hoeft er dus niet perse opgeschroeft te zitten, als er maar een [redelijke] luchtstroom langs dat koelblok gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 04-03-2003 15:02 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jupiler schreef op 04 March 2003 @ 15:00:
[...]

Met een hamer kan alles :Y)
hehe :o

ik doelde op standaard gebruik :D

of met een ijzerzaag oid, nieuwe memblokjes :9~

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 04-03-2003 15:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij niet slot 1.....slot 1 is toch zo'n unit die je op het mobo moet prikken? Dat is het dus niet. En is Speedfan een gratis programma of moet je het kopen?

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Nja, gewoon de fan eraf halen en een andere fan erop zetten dus :)
En t zla wel passen, want die fan heeft of een connectortje dat op je mobo past of een molexaansluiting, die op je voeding past :)

Dan werkt t wel weer, hoor :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:40
Het dus geen slot 1, tis gewoon een socket 370. Want daar ligt je proc gewoon op ;)
Je kan best een fan los van je heatsink hebben. Mijn zalman kan dat ook :P
Als je gewoon 2 fans zo monteert dat de lucht er mooi langs stroomt dan kan het best.
Pas alleen we op dat de luchtstromen niet blijven hangen in elkaar anders krijg je een opbouw van druk en dus ook warmte.

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Topicstarter
De ellende is dat ik niet weet of de fan wel op de heatsink past, en of die fan genoeg koelt. Gelukkig heeft Intel een beveiliging dat de pc ermee kapt als de temp te hoog wordt. Wordt ff kijken morgen dus

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net me leverancier gesproken en die zegt dat er een cooler ZONDER fan bestaat en die beter koelt dan 1 met fan....ik hou de ontwikkeling niet zo bij, dus wil graag weten of dit klopt en of deze het lightjockey werk ook echt aankan....weet 1 van de tweakers er iets vanaf?

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 15:57:
Ik heb net me leverancier gesproken en die zegt dat er een cooler ZONDER fan bestaat en die beter koelt dan 1 met fan....ik hou de ontwikkeling niet zo bij, dus wil graag weten of dit klopt en of deze het lightjockey werk ook echt aankan....weet 1 van de tweakers er iets vanaf?
Ja, P!!!s werden in HPs wel passief gekoeld, het kan dus wel, maar t moet wel een aardig groot blok zijn en er moet een bit flow zijn in de kast, denk ik :)
Maar ik vraag me af > is het niet ontzettend warm waar die pc wordt gebruikt?
Dan weet ik niet of het wel genoeg is nl..
Ik kan btw mijn XP, als ik die onderclock tot een gHz ofzo, ook wel passief koelen (met een AX-7 en 2 casefans aan @7 volt, niet totaal passief dus, maar geen cpufan :P), dus t moet met een P!!! ook wel lukken :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

Topicstarter
Het is in een discotheek, en de temp kan behoorlijk oplopen....daar komt bij dat de machine ook nog eens alle lichten moet regelen (wat dus ook een behoorlijk karwei is) en hij staat ook nog eens in de dj-unit onder de draaitafels. Lijkt me niet zo'n goed plan dus. Ik krijg ook een complete koeler (dus heatsink + fan) om ff uit te testen wat het beste werkt) en als ik dit lees denk ik dat ik toch maar voor die laatste ga.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 16:14:
Het is in een discotheek, en de temp kan behoorlijk oplopen....daar komt bij dat de machine ook nog eens alle lichten moet regelen (wat dus ook een behoorlijk karwei is) en hij staat ook nog eens in de dj-unit onder de draaitafels. Lijkt me niet zo'n goed plan dus. Ik krijg ook een complete koeler (dus heatsink + fan) om ff uit te testen wat het beste werkt) en als ik dit lees denk ik dat ik toch maar voor die laatste ga.
Die cpu staat daar uit z'n neus te vreten.... die programma's zijn erg simpel en op een 286 draaien ze even goed als op een 3 ghz p4 met hyperthreading

• dikiedik
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

ik denk ook dat ie passief best goed genoeg te coolen is, ik neem aan dat er wel een actief gekoelde voeding in die kast hangt ;) , dan genereert deze al genoeg airflow om een passieve cooler van genoeg lucht te voorzien, ik had m'n cellie 300 op 375 lopen met een passieve cooler met alleen de fan van m'n 230 Watt voeding die 't hele systeem van min of meer verse lucht voorzag, 't systeem stond met de fan van de voeding nog geen 5 cm van de muur en de binnenkomende luch kwam ook van de achterkant van de pc, de proc. werd nooit warmer als 41 graden onder full load. :)

ride on

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

cyberbetica schreef op 04 March 2003 @ 18:00:
[...]
Die cpu staat daar uit z'n neus te vreten.... die programma's zijn erg simpel en op een 286 draaien ze even goed als op een 3 ghz p4 met hyperthreading
Ik begrijp wat je bedoeld... maar is niet helemaal waar. Tegenwoordig zijn die programma's niet zo klein meer.
Desondanks is het aansturen van een stel scanner via DMX een eitje, tenzij het via een USB=>DMX verloopje gaat, die vreet processor kracht in verhouding met die pci-insteekkaart versies.

AnyWay... Ik raad je een paar dingen aan die wij in onze lichtcomputer ook hebben gedaan (we hebben een Athlon 600 met een Martin progje erop weet niet welke).
We hebben de flight-case gecoolt met een grote 12 cm fan die alle lucht aan de achterkant eruit blaast. Die voeding maakt een enorme hitte daaro. In de kast hebben we in een PCI-slot een ventilator zitten (zuigt lucht op) en stuurt dit buiten de kast.
Daarnaast hebben we voor de processor een flinke cooler gekocht. Gewoon een grote stevige.
Ik weet nu nog steeds niet of je nu een cartridge (slot 1) processor heb of zo'n socket 370 processor heb.
In het laatste geval kan je iedere flinke athlon koeler kopen en in het eerste geval weet ik nog wel een adresje. Bij Now That's It in den haag hebben ze vaak van die oudere spullen liggen. Mocht je een slot 1 hebben moet je ze eens bellen.

ps: tis geen reclame... ik geef een oplossing ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Effe voor de hint aan peoples... In discotheken is de luchttemp al gauw tussen de 25 en 28 graden. Op het podium kan het in bekrompen situaties en met veel warme lucht van bijvoorbeeld versterkers en zo wel eens tot een lucht temp van 35-40 graden worden (achter de kasten dus).
Je kan je wel voorstellen dat een kleine koeler op een Athlon het er dus niet zou uithouden met zo'n heethoofdje ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Passief koelen kan misschien net, maar je zou ook kunnen proberen een van die fans die je hebt met tiewraps aan de heatsink vast te maken, met een beetje proberen moet dat lukken.
Pagina: 1